The aim of this study is to determine the Islamic finance literacy levels (level of knowledge on basic finance and economics, Islamic finance principles, participation banks and Islamic finance products) of the students studying at Çankırı Karatekin University FEAS and FIS and also to determine whether there’s a difference between faculties. For this purpose, independent sample t-test, ANOVA, Scheffe test and Cronbach's Alpha analysis were performed with the SPSS program on the data collected from 344 students. Accordingly, students' knowledge level of basic finance and economy is 16,15; knowledge level of Islamic finance principles is 7.38; knowledge level of participation banks is 2,96 and knowledge level of Islamic finance products is 19.67 points. In addition, FIS students are more successful than FEAS students at level of knowledge of Islamic finance principles, and FEAS students are more successful than FIS students at level of participation bank knowledge. Finally, only the participation bank knowledge level of students shows a significant difference according to academic average variable.
Bu çalışmanın amacı Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF ve İİF’de öğrenim gören öğrencilerin İslami finans okuryazarlık düzeylerini (temel finans ve ekonomi, İslami finans prensipleri, katılım bankası ve İslami finans ürünlerine ilişkin bilgi düzeyi) belirlemek ve fakülteler arasında farklılık olup olmadığını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda 344 öğrenciden toplanan veriler SPSS programıyla bağımsız örneklem t-testi, ANOVA, Scheffe testi ve Cronbach’s Alpha analizi yapılmıştır. Buna göre öğrencilerin temel finans ve ekonomi düzeyinde 16,15; İslami finans prensipleri bilgi düzeyinde 7,38; katılım bankası bilgi düzeyinde 2,96 ve İslami finans ürünleri bilgi düzeyinde 19,67 puana sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca İİF öğrencileri İslami finans prensipleri bilgi düzeyinde İİBF öğrencilerinden, İİBF öğrencileri de katılım bankası bilgi düzeyinde İİF öğrencilerinden daha başarılıdır. Son olarak öğrencilerin yalnızca katılım bankası bilgi düzeyi akademik ortalama değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2022 |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | July 24, 2022 |
Acceptance Date | September 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 3 |