Yönetmenliğini Edward Zwick’in üstlendiği 2003 ABD yapımı Son Samuray (The Last Samurai) filmi, Japonya’da 1876-1877 yıllarında, Meiji Restorasyonu döneminde geçen olayları konu alır. İmparator Meiji’nin 1868’de tahta çıkışıyla başlayan ve 1912’deki ölümüne kadar süren bu dönemde, Japonya’nın geleneksel toplum, siyaset ve askeri yapısı modernize edilmeye çalışılmıştır. Modern Japonya’nın bu kuruluş döneminde, geleneklerden tamamen kopulmasına karşı çıkan ve bu nedenle isyan eden bir samuray klanının öyküsü, Japon ordusunun modernizasyonu için görevlendirilen bir Amerikan yüzbaşısının kendi benliğini bulma serüveniyle beraber perdeye yansıtılmıştır. Filmdeki ana karakter, Amerikan İç Savaşı’na ve Kızılderili Savaşları’na katılmış, bu savaşlarda savunmasız yerlileri öldürmüş bir asker olan Nathan’dır. Benliğini kaybetmiş, amaçsız bir yaşantı süren Nathan’ın kendisine aidiyet hissi verecek bir kimlikle tanışması, gelenekten sıyrılarak yeni bir kimlik arayışında olan arafta bir ülkede, Japonya’da gerçekleşir. Anlatıyı oluşturan olaylar ve sahneler tek tek incelendiğinde, filmin gelenek ile modernite arasında inşa ettiği köprüler ve getirdiği eleştiriler de görülebilmektedir. - Filmde kurulan inşanın daha iyi anlaşılması adına ilk olarak gölgesinden kaçınılan tarihsel gerçekliğe bakmamız gerekecektir.
Reconciling the Traditional and the Modern: A Review of The Last Samurai Gelenekselin Modern ile Uzlaşısı: Son Samuray Filmi Üzerine Bir Değerlendirme Filmvisio
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Screen Media |
Journal Section | Film İncelemesi |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 1 |