For the 5th International Women Directors Film Festival, an interview was conducted with the directors of En Camino - México, Machismo and Clouds (2021), aiming to contribute to feminist film theory and practice. En Camino - México, Machismo and Clouds, a medium-length documentary by Isabella Cortese, Federico Fenucci, and Guiditta Vettese, addresses the issues of sexual harassment, kidnapping, physical and psychological violence, and the challenges faced by women and children in Mexico’s public sphere. These issues are depicted through the testimonies of Mexican witnesses, highlighting the legal and ethical injustices that hinder women from fully experiencing life. The documentary seeks to reveal the struggles faced by Mexican women by presenting their voices and stories. The film concludes with images of resilient women smiling, symbolizing their strong existence and offering hope, particularly to female viewers, as evidence that women will not relinquish their fight against male violence. The documentary’s significance to feminist film theory lies in its explicit portrayal of masculine domination over womanhood and the persistence of patriarchal viewpoints in contemporary society. By revisiting issues and concepts discussed by feminist film theorists, the documentary emphasizes the representation of womanhood in films. From this perspective, En Camino - México, Machismo and Clouds contributes to feminist film practice through its feminist approach in depicting women and reflecting on their ontological existence. The documentary notes that 801 women were killed in 2020, a 13% increase from 2018, underscoring the urgent need for women to unite and support each other amid rising violence. The women featured in the documentary represent the global challenges faced by women, with the hope that such representations will eventually become obsolete.
5. Uluslararası Kadın Yönetmenler Festivali için, En Camino - México, Machismo and Clouds (2021) belgeselinin yönetmenleriyle bir röportaj gerçekleştirilmiştir. Bu röportajın, feminist film teorisi ve pratiğine katkı sağlaması amaçlanmaktadır. En Camino - México, Machismo and Clouds, Isabella Cortese, Federico Fenucci ve Guiditta Vettese’nin yönetmenliğini üstlendikleri orta metrajlı bir belgeseldir. Film, Meksika’da kadınlar ve çocukların kamu alanında karşılaştıkları cinsel taciz, kaçırılma, fiziksel ve psikolojik şiddet gibi konuları ele almaktadır. Bu sorunlar, Meksikalı tanıkların ifadeleriyle sunulmakta olup, kadınların hayatı tam anlamıyla deneyimlemelerini engelleyen yasal ve etik adaletsizlikleri vurgulamaktadır. Belgesel, Meksikalı kadınların yaşadığı zorlukları, onların sesleri ve hikâyeleri aracılığıyla ortaya koymayı amaçlamaktadır. Film, güçlü varlıklarını simgeleyen ve özellikle kadın izleyicilere, kadınların erkek şiddetine karşı mücadeleden vazgeçmeyeceklerinin bir kanıtı olarak umut veren gülümseyen kadınların görüntüleriyle sona ermektedir. Belgeselin feminist film teorisi açısından önemi, kadınlık üzerindeki erkek egemenliğini açık bir şekilde tasvir etmesi ve günümüz dünyasında ataerkil bakış açısının devam ettiğini göstermesidir. Feminist film teorisyenleri tarafından tartışılan konuları ve kavramları yeniden ele alan belgesel, kadınlığın temsiline vurgu yapmaktadır. Bu bakış açısıyla, En Camino - México, Machismo and Clouds, kadınları tasvir ederken feminist yaklaşımı ve kadınların ontolojik varlığını yansıtmasıyla feminist film pratiğine katkı sağlamaktadır. Belgesel, 2020 yılında 801 kadının öldürüldüğünü ve bunun 2018’e göre %13’lük bir artış olduğunu belirtmektedir. Artan şiddet karşısında kadınların bir araya gelip birbirlerini desteklemelerinin acil bir gereklilik olduğunu vurgulamaktadır. Belgeselde yer alan kadınlar, dünya genelinde kadınların karşılaştığı zorlukları temsil etmekte olup, bu tür temsillerin zamanla ortadan kalkacağı umudunu taşımaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Interview |
Authors | |
Publication Date | July 8, 2024 |
Submission Date | March 20, 2024 |
Acceptance Date | April 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 3 |