The Qurʾān was sent as a source of guidance to all humanity. To receive the best guidance, it is necessary to first read and appreciate the Qurʾān and then to put it into practice. The Qurʾān encompasses issues and notions that can readily be understood by all people in general. However, it is challenging to understand some topics and concepts. One of these challenging concepts is the nafs. Inspired by the Qurʾān, the Sufi scholar al-Tustarī built his conception of Sufism on educating the nafs and dominating it. Therefore, al-Tustarī’s comments are critical in understanding and educating the nafs, which is home to many complicated feelings. This study examined the sufistic interpretations of the notion of nafs in al-Tustarī’s Tafsīr al-Qurʾān al-ʿAẓīm. As a method, the study was primarily built upon the verses that al-Tustarī cites to support his thoughts about the nafs. Then, the sufistic interpretations he made about these verses were pinpointed, and the general framework of the study was constructed. While addressing the subject, the literal and technical meaning of the concept of nafs were mentioned and its explanations in the Qurʾān and Sunnah were offered. Then, based on this information, al-Tustarī’s comments on the concept of nafs were discussed from a sufistic perspective. It was concluded that the notion of nafs in al-Tustarī's interpretations has a great variety of meanings full of mysteries. Furthermore, it was clear from al-Tustarī's comments that the nafs lowers a human to the state of asfal al-sāfilīn (the lowest of all levels of Hell), and when it is refined by endeavour and purification, it elevates him or her to the position of ʿalā al-ʿilliyyīn (the highest levels of Heaven).
Kur’ân-ı Kerîm, tüm insanlığa bir hidayet kaynağı olarak gönderilmiştir. Hidayeti tam manasıyla elde etmek için öncelikle Kur’ân-ı Kerîm’i okuyup idrak edip daha sonrasında pratiğe dökmek gerekir. Kur’ân’ın içeriğinde genel olarak bütün insanların anlayabileceği konular ve kavramlar bulunmaktadır. Fakat bazı konuların ve kavramların anlaşılması güçtür. Anlaşılması güç olan kavramlardan biri de nefistir. Mutasavvıf Tüsterî, Kur’ân’dan aldığı ilhamla tasavvuf anlayışını, nefsi terbiye edip onu hâkimiyet altına alma üzerine kurmuştur. Bu açıdan Tüsterî’nin yorumları, komplike (karmaşık) duyguları barındıran nefsin anlaşılması ve terbiye edilmesi noktasında önem arz etmektedir. Bu çalışmada Tüsterî’nin Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm isimli tefsirindeki nefis kavramına dâir tasavvufî yorumları incelenmiştir. Yöntem olarak öncelikle Tüsterî’nin nefisle alakalı düşüncelerine referans gösterdiği âyetler temel alınmıştır. Daha sonrasında Tüsterî’nin bu âyetlere getirmiş olduğu tasavvufî yorumlar tespit edilerek konunun genel çerçevesi belirlenmiştir. Konuyu ele alırken ise nefis kavramının lügat, ıstılah manası zikredilerek Kur’ân ve sünnetteki açıklamalarına yer verilmiştir. Daha sonra bu bilgiler çerçevesinde Tüsterî’nin nefis kavramına dâir yapmış olduğu yorumlar tasavvufî açıdan ele alınmıştır. Netice olarak Tüsterî’nin yorumlarında nefis kavramının sırlarla dolu bir anlam yelpazesine sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca Tüsterî’nin yorumlarından, nefsin insanı esfeli sâfilîn (cehennemin en aşağısı) durumuna düşürdüğü gibi mücâhede ve tezkiye ile arındırıldığında âlâyı ıllıyyîn (cennetin en yüksek mertebeleri) konumuna yükselttiği tespit edilmiştir.
Tasavvuf Tüsterî Tefsîru'l-Kur'âni'l-Azîm Nefis Nefis İle Cihat Nefis Tezkiyesi Sufism al-Tustarī Tafsīr al-Qurʾān al-ʿAẓīm Nafs Jihad with the Nafs Purification of Nafs
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | August 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 27 Issue: 2 |
Fırat University Journal of the Faculty of Theology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).