Bu çalışmanın amacı Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kavramına ilişkin görüşlerini
metaforlar yoluyla belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (Fenomenoloji) deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim bahar yarıyılında Fırat Üniversitesi
Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören 1,2,3 ve 4.sınıf öğrencileri
içinden toplam 83 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmaya katılmada gönüllülük esası dikkate alınmıştır.
Araştırmada veriler, “Coğrafya”………….ya / ye benzer; Çünkü…………” biçiminde yarım bırakılmış bir
cümlenin bulunduğu formlarla toplanmıştır. Elde edilen veriler ışığında Sosyal Bilgiler Öğretmen adaylarının,
coğrafya kavramına ilişkin 46 geçerli metafor geliştirdikleri tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarından elde
edilen bu veriler nitel (içerik analizi) veri çözümleme tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.Uzman görüşleri
sonrasında, ilgisiz metaforlar üzerinde tartışılarak çalışmada kullanılan metafor ve kategorilere son şekli
verilmiştir. Çalışma sonucunda coğrafya kavramına ilişkin 14 ayrı kavramsal kategori elde edilmiştir. Bunlar:
Alt dallar, bütünlük, çeşitlilik, değişkenlik, etki, etkileşim, etki-tepki, ihtiyaç, keşfetme, mücadele, sebep-sonuç,
süreklilik, uyum, yaşam, şeklinde adlandırılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Coğrafya, Metafor, Sosyal bilgiler, Kategori
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2016 |
Submission Date | April 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 26 Issue: 1 |