When viewing the Turkish learners who study Turkish
as a foreign language, it is seen that majority of them consist of Turkish
ancestors. Therefor, the reason for their learning Turkish and the difficulties
encountered during the learning process of Turkish and the investigation of the
views on Turkish, will provide a realistic and a demanding Schedule. The
purpose of this researchis to determine the opinions of Afghan Uzbek Turks on
Turkish spoken in Turkey. In this study, which is designed by qualitative
research, semi-structured interview form was used as a data collection tool.
According to the results of research, it is determined that the students have a
particular tendency towards Turkey and Turkish spoken in Turkey and this
stiuation results form the historical, politicalfriendship, smilarity of
language, religion and culture with the family support.
Türkçeyi yabancı bir dil olarak öğrenenlere bakıldığında bunların büyük
bir çoğunluğunu Türk soyluların oluşturduğu görülmektedir. Dolayısıyla Türk
soyluların, Türkiye Türkçesini öğrenme sebeplerinin, Türkçe öğrenme
süreçlerinde karşılaştıkları sorunların ve Türkçeye yönelik görüşlerinin
araştırılması alanın daha gerçekçi ve ihtiyaca yönelik planlanmasını
sağlayacaktır. Bu araştırmanın amacı da, Afganistanlı Özbek Türklerinin Türkiye
Türkçesine ve bununla da ilişkili olarak Türkiye’ye yönelik görüşlerini
belirlemektir. Nitel araştırma modeline göre tasarlanan çalışmada veri toplama
aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre öğrencilerin Türkiye’ye ve Türkiye Türkçesine yönelik özel bir
eğilimlerinin olduğu, bu durumun da Afganistan ile Türkiye arasındaki tarihî ve
siyasi dostluk, din, dil, kültür benzerliği ile aile desteğinden kaynaklandığı belirlenmiştir.
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Afganistanlı Özbek Türkleri Türkiye’ye ve Türkçeye Yönelik Görüş
Journal Section | Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Submission Date | January 2, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 27 Issue: 2 |