Neuromarketing, a concept that we have recently heard
increasingly in the marketing world; it means transferring the data obtained in
neurological researches to marketing discipline. The expertise required by
statistical analyzes as well as state-of-the-art brain imaging tools such as
Neuromarketing, Functional Magnetic Imaging (fMRI), Electro Brain Graphic
(EEG), Eyetracking, Galvanic Skin Response (GSR) arise from the interaction of
Neuroscience and Marketing Science has been taken up in the literature as a
field of research that has been interpreted together with marketing and
neuroscientists. Neurology, a science that deals with the brain and nervous
system. Marketing experts are using the techniques developed in this science in
marketing research to understand how consumers are making purchasing decisions
and which marketing tools they are influencing. The human brain has been
thought of as a black box that has to be discovered by marketers for years. Neuroscience
sheds light on the causes behind consumer behavior; neuromarketing also leads
to a brand image or message, a product or packaging, how an advertising
campaign inspires consumers in the subconscious and how consumer decisions are
affected.
In this study ; the concept of neuromarketing the
tools used in this area, the ethical aspect of neuromarketing and its
application areas. The aim of the study; neuromarketing the resources available in the literature
about-context-so far in Turkey articles, papers and graduate theses in analyse
the current situation and to contribute to future neuromarketing research
direction determination will provide. Besides this, also recently completed the
first review of the literature. The purpose of the work of the neuromarketing
can be accessed via the literature in the context of the resources so far in Turkey article, papers and graduate
theses by analyzing the status of the present and to contribute to future neuromarketing
research direction determination will provide. Besides this, also recently
completed the first review of the literature.
Son
zamanlarda pazarlama dünyasında giderek daha sık duymaya başladığımız bir
kavram olan nöropazarlama; nörolojik araştırmalarda elde edilen verilerin
pazarlama disiplinine aktarılması anlamına gelmektedir. Nörobilim ve Pazarlama
Bilimlerinin etkileşiminden doğan Nöropazarlama, Fonksiyonel Manyetik Görüntüleme
(fMRI), Elektro Beyin Grafisi (EEG), Eyetracking, Galvanik Deri İletkenliği
(GSR) gibi son teknoloji beyin görüntüleme araçları ile uzmanlık gerektiren
istatistiksel analizler sonucunda elde edilen verilerin, pazarlama ve nörobilim
uzmanlarıyla birlikte yorumlandığı bir araştırma alanı olarak literatürde
yerini almıştır. Nöroloji, kısaca beyin ve sinir sistemiyle ilgilenen bir bilim
dalıdır. Pazarlama uzmanları, bu bilim dalında geliştirilen teknikleri
pazarlama araştırmalarında kullanarak, tüketicilerin satın alma kararını nasıl verdiklerini
ve hangi pazarlama araçlarından etkilendiklerini anlamaya çalışmaktadırlar. İnsan
beyni, yıllardır pazarlamacılar tarafından keşfedilmesi gereken bir kara kutu
olarak düşünülmüştür. Nörobilim, tüketici davranışlarının arkasında yatan sebeplere ışık tutarken;
nöropazarlama da bir marka imajı veya mesajı, bir ürün veya ambalajı, bir
reklam kampanyasının tüketicilerin bilinçaltında nasıl bir etki uyandırdığı ve
tüketici kararlarının nasıl etkilendiğine dair yol göstermektedir.
Bu çalışmada; nöropazarlama
kavramı, bu alanda kullanılan araçlar,
nöropazarlamanın etik yönü ve uygulama alanları hakkında genel bir bilgi verilmiştir.
Çalışmanın amacı; nöropazarlama konusunda- literatürde ulaşılabilen kaynaklar
bağlamında- şimdiye kadar Türkiye’de yapılan makale, bildiri ve lisansüstü
tezleri analiz ederek mevcut durumu ortaya koymak ve gelecekteki nöropazarlama araştırmalarına yön
tayin etmeye katkı sağlamaktır. Ayrıca bu çalışma, bu alanda yapılan ilk
literatür taraması özelliğini de taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Submission Date | February 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 28 Issue: 2 |