Research Article
BibTex RIS Cite

X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2019, Volume: 29 Issue: 2, 203 - 210, 30.08.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.542875

Abstract

Ekonomik,
sosyal ve teknolojik alanda yaşanan gelişmeler, niteliklerde, beklentilerde ve
kuşak anlayışında değişime neden olmuştur. Kuşaklar konusunda tam bir görüş
birliği olmamakla birlikte 1960-1980 arası doğanlar X, 1980-2000 arasında
doğanlar Y kuşağı olarak nitelendirilmektedir.
1980’lerden önce X kuşağı çalışanlarına
rastlanırken bugün X ve Y kuşağına bir arada rastlanmaya başlanmıştır.
Kuşakları bir arada tutabilmek ve çatışmalarını engelleyebilmek için farklı
strateji ve politikalar uygulanmaya başlanmıştır. Bugün X ve Y kuşağı
çalışanlarına en çok hangi sektörde rastlandığı; X ve Y kuşağı çalışanlarının
motivasyon araçları tartışılmaktadır.
Çalışmada X ve Y kuşağı motivasyon
araçları karşılaştırılmıştır. Afyonkarahisar’daki hastanelerde yapılan çalışmada
veriler
Mottaz’ın (1985)  iş  motivasyon ölçeği ile toplanmıştır.
X ve Y
kuşaklarının içsel ve dışsal motivasyon araçlarının farklılık göstermediği
sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
yapılan bu araştırma sonucuna göre, hastane çalışanlarının içsel motivasyon
araçlarını önemseme eğilimi dışsal motivasyon araçlarını önemseme eğilimlerine
kıyasla daha yüksek olduğu söylenebilir.

References

  • AKBABA, S, (2006), Eğitimde Motivasyon, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı,13, ss.343-361.ALTUNTUĞ, N., (2012), Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), ISSN: 1309 -8039, ss. 203 212.BARBUTO, J. E. ve Scholl, R. W. (1998). Motivation Sources Inventory: Development and Validation of New Scales to Measure an Integrative Taxonomy of Motivation, Psychological Reports, Vol.82, pp.1011-1022. BARFORD, I. N., & HESTER, P. T. (2011, Jan/Feb) Analysis of Generation Y Workforce Motivation Using Multiattribute Utility Theory, Defense Acquisiytion Research Journal, pp. 64- 82.BAYKAL, B. (1978). Motivasyon Kavramına Genel Bir Bakış, İstanbul: İ.Ü. Yayın No: 2524, İ.Ü. İktisat Fakültesi, Yayın No:428, İşletme Yönetimi ve Muhasebe Enstitüsü Yayın No:1,Divan Matbaacılık, ss. 139.BEHRSTOCK-SHERRATT, E. VE COGGSHALL, J. (2010). Realizing The Promise Of Generation Y, Educational Leadership. 67(8), : pp.28-34. BERKUP, BAYSAL,S. (2014). Working With Generations X And Y In Generation Z Period: Management Of Different GenerationsIn Business Life, Mediterranean Journal of Social Sciences,5(19), pp.218-229.BEYHAN A. A.,(2014). Do Intrinsic And Extrinsic Motivations Factors Differ For Generation X And Generation Y?, International üJournal of Business and Social Science, No.5, ss.12-20.DÜNDAR, S.,ÖZUTKU, H. VE TAŞPINAR, F. (2007), İçsel ve Dışsal Motivasyon Araçlarının İşgörenlerin Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir İnceleme, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, ss.105-119.İNCİR, G.(1984). Çalışanların Motivasyonuna Genel Bir Bakış, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, No:313,Ankara.JİŘÍ, B. (2016). The Employees Of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y And Generation Z İn Selected Czech Corporations As Conceivers Of Development And Competitiveness İn Their Corporation. Journal of Competitiveness, 8(4), pp.105-123. JORGENSEN, B.(2003). Baby Boomers, Generation X and Generation Y?: Policy Implications For Defence Forces In The Modern Era; Foresight: The Journal of Futures Studies, Strategic Thinking and Policy; 5(4), Social Science Module pp. 41-49.KELEŞ, N. H. (2011). Y Kuşağı Çalışanlarının Motivasyon Profillerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 3(2),ss.129-139. KERSE, G, (206), Motivasyon Araçlarının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Kamu Kurumlarındaki X Ve Y Kuşağı Karşılaştırması, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 4(1), ss.1-23.KİAN, TAN S, FAUZİAH, WANAND YUSOFF W, (2012), Generation X and Y and Their Work Motivation, Proceedings International Conference of Technology Management, Business and Entrepreneurship, Malaysia, pp.396-407.KOÇEL, T. (2010). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Basın Yayım Dağıtım A.Ş.LOWER, J. (2008). Brace Yourself Here Comes Generation Y, Critical Care Nurse, 28(5),pp. 80-84.KOÇ, M., ÖZTÜRK, L., ve YILDIRIM, A. (2016). X Ve Y Kuşağının Örgütsel Bağlılık Farklılıklarını Belirlemeye Yönelik Ampirik Bir Çalışma. Press Academia Procedia, Global Business Research Congress (GBRC), 2, ss.69-78.LORCU,F.(2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS uygulamalı. Ankara;Detay Yayıncılık.MCCRİNDLE, M. VE WOLFİNGER, E. (2010). Generations Defined, Ethos, 18(1) 8-13. MOTTAZ J. C. (1985), TheRelative Importance of Intrinsic and Extrinsic Rewards as Determinants of Wok Satisfaction, The Sociological Quarterly,Vol: 26, No: 3, pp.365-385.OBLİNGER, D.,OBLİNGER, J. L., &LİPPİNCOTT, J. K. (2005). Educating The Net Generation. Boulder, Colo.:Educause. Retrieved from http://digitalcommons.brockport.edu/ bookshelf/272. 26.11.2015.ÖLÇÜM, D VE POLAT, S. (2016), Öğretmen İmajının Kuşaklar Bazında Değerlendirilmesi, Journal of Teacher Educationand Educators, 5(3), ss.361-397.ÖZDAMAR, K. (2013), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I, Nisan Kitabevi, Eskişehir.REİLL,Y, P.(2012). Understandıng And Teaching Generation Y, English Teaching Forum, Number,1, ss.1-11SEVİNÇ, H. (2015). Kamu Çalışanlarının Motivasyonunda Kullanılan Araçlar, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), ss.944 964.SİNGH, A. VE GUPTA, B. (2015), Job Involvement, Organizational Commitment, Professional Commitment, and Team Commitment: A Study of Generational Diversity Benchmarking, An International Journal, 22(6), pp.1192-1211.STEERS, M. RİCHARD, MOWDAY, T. RİCHARD ve SHAPIRO, L. DEBRA(2004), The Future of Work Motivation Theory Academy of Management Review, 29(3), pp.379-387.TORUN, Y VE ÇETİN, C. (2015). Örgütsel Sinizmin Kuşaklar Bazında Değerlendirilmesi: Kuşaklara Göre Örgütsel Sinizmin Hedefinde Ne Var?, İş ve İnsan Dergisi 2(2), ss: 137-146.TULGAN, B. (2001). Managing Generation X, How to Bring Out the Best in Young Talent,N.Y. TUNA, M VE TÜRK, M. S., (2006). Kamu ve Özel Sektör Matbaa İşletmelerinde Çalışanların İçsel Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.16, 619-632.TÜRK DİL KURUMU. (2016), Büyük Türkçe Sözlük. TDK Web Sitesi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime & VUOKKO, E. (2016). Understanding Motivational Factors in Business Environment: Difference Between Baby Boomers, Generation X, and Y,Helsinki Metropolia University of Applied Sciences Bachelor of Business Administration European Management Thesis, pp.1-44.YİĞİT, Z. 2010. X ve Y Kuşaklarının Örgütsel Tutumlar Açısından İncelenmesi ve Bir Örnek Olay. Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul. WALTON, SAM, M. 2011. The Effects of Generational Differences on Workplace Motivation. An Honors Thesis in partial fulfillment of therequirements for the degree Bachelor of Science in Business Administration in Business Management, University of Arkansas.pp.2-20.
Year 2019, Volume: 29 Issue: 2, 203 - 210, 30.08.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.542875

Abstract

References

  • AKBABA, S, (2006), Eğitimde Motivasyon, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı,13, ss.343-361.ALTUNTUĞ, N., (2012), Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), ISSN: 1309 -8039, ss. 203 212.BARBUTO, J. E. ve Scholl, R. W. (1998). Motivation Sources Inventory: Development and Validation of New Scales to Measure an Integrative Taxonomy of Motivation, Psychological Reports, Vol.82, pp.1011-1022. BARFORD, I. N., & HESTER, P. T. (2011, Jan/Feb) Analysis of Generation Y Workforce Motivation Using Multiattribute Utility Theory, Defense Acquisiytion Research Journal, pp. 64- 82.BAYKAL, B. (1978). Motivasyon Kavramına Genel Bir Bakış, İstanbul: İ.Ü. Yayın No: 2524, İ.Ü. İktisat Fakültesi, Yayın No:428, İşletme Yönetimi ve Muhasebe Enstitüsü Yayın No:1,Divan Matbaacılık, ss. 139.BEHRSTOCK-SHERRATT, E. VE COGGSHALL, J. (2010). Realizing The Promise Of Generation Y, Educational Leadership. 67(8), : pp.28-34. BERKUP, BAYSAL,S. (2014). Working With Generations X And Y In Generation Z Period: Management Of Different GenerationsIn Business Life, Mediterranean Journal of Social Sciences,5(19), pp.218-229.BEYHAN A. A.,(2014). Do Intrinsic And Extrinsic Motivations Factors Differ For Generation X And Generation Y?, International üJournal of Business and Social Science, No.5, ss.12-20.DÜNDAR, S.,ÖZUTKU, H. VE TAŞPINAR, F. (2007), İçsel ve Dışsal Motivasyon Araçlarının İşgörenlerin Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Ampirik Bir İnceleme, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, ss.105-119.İNCİR, G.(1984). Çalışanların Motivasyonuna Genel Bir Bakış, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, No:313,Ankara.JİŘÍ, B. (2016). The Employees Of Baby Boomers Generation, Generation X, Generation Y And Generation Z İn Selected Czech Corporations As Conceivers Of Development And Competitiveness İn Their Corporation. Journal of Competitiveness, 8(4), pp.105-123. JORGENSEN, B.(2003). Baby Boomers, Generation X and Generation Y?: Policy Implications For Defence Forces In The Modern Era; Foresight: The Journal of Futures Studies, Strategic Thinking and Policy; 5(4), Social Science Module pp. 41-49.KELEŞ, N. H. (2011). Y Kuşağı Çalışanlarının Motivasyon Profillerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi. 3(2),ss.129-139. KERSE, G, (206), Motivasyon Araçlarının Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi: Kamu Kurumlarındaki X Ve Y Kuşağı Karşılaştırması, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 4(1), ss.1-23.KİAN, TAN S, FAUZİAH, WANAND YUSOFF W, (2012), Generation X and Y and Their Work Motivation, Proceedings International Conference of Technology Management, Business and Entrepreneurship, Malaysia, pp.396-407.KOÇEL, T. (2010). İşletme yöneticiliği. İstanbul: Beta Basın Yayım Dağıtım A.Ş.LOWER, J. (2008). Brace Yourself Here Comes Generation Y, Critical Care Nurse, 28(5),pp. 80-84.KOÇ, M., ÖZTÜRK, L., ve YILDIRIM, A. (2016). X Ve Y Kuşağının Örgütsel Bağlılık Farklılıklarını Belirlemeye Yönelik Ampirik Bir Çalışma. Press Academia Procedia, Global Business Research Congress (GBRC), 2, ss.69-78.LORCU,F.(2015). Örneklerle Veri Analizi SPSS uygulamalı. Ankara;Detay Yayıncılık.MCCRİNDLE, M. VE WOLFİNGER, E. (2010). Generations Defined, Ethos, 18(1) 8-13. MOTTAZ J. C. (1985), TheRelative Importance of Intrinsic and Extrinsic Rewards as Determinants of Wok Satisfaction, The Sociological Quarterly,Vol: 26, No: 3, pp.365-385.OBLİNGER, D.,OBLİNGER, J. L., &LİPPİNCOTT, J. K. (2005). Educating The Net Generation. Boulder, Colo.:Educause. Retrieved from http://digitalcommons.brockport.edu/ bookshelf/272. 26.11.2015.ÖLÇÜM, D VE POLAT, S. (2016), Öğretmen İmajının Kuşaklar Bazında Değerlendirilmesi, Journal of Teacher Educationand Educators, 5(3), ss.361-397.ÖZDAMAR, K. (2013), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I, Nisan Kitabevi, Eskişehir.REİLL,Y, P.(2012). Understandıng And Teaching Generation Y, English Teaching Forum, Number,1, ss.1-11SEVİNÇ, H. (2015). Kamu Çalışanlarının Motivasyonunda Kullanılan Araçlar, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), ss.944 964.SİNGH, A. VE GUPTA, B. (2015), Job Involvement, Organizational Commitment, Professional Commitment, and Team Commitment: A Study of Generational Diversity Benchmarking, An International Journal, 22(6), pp.1192-1211.STEERS, M. RİCHARD, MOWDAY, T. RİCHARD ve SHAPIRO, L. DEBRA(2004), The Future of Work Motivation Theory Academy of Management Review, 29(3), pp.379-387.TORUN, Y VE ÇETİN, C. (2015). Örgütsel Sinizmin Kuşaklar Bazında Değerlendirilmesi: Kuşaklara Göre Örgütsel Sinizmin Hedefinde Ne Var?, İş ve İnsan Dergisi 2(2), ss: 137-146.TULGAN, B. (2001). Managing Generation X, How to Bring Out the Best in Young Talent,N.Y. TUNA, M VE TÜRK, M. S., (2006). Kamu ve Özel Sektör Matbaa İşletmelerinde Çalışanların İçsel Motivasyon Düzeylerinin Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.16, 619-632.TÜRK DİL KURUMU. (2016), Büyük Türkçe Sözlük. TDK Web Sitesi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime & VUOKKO, E. (2016). Understanding Motivational Factors in Business Environment: Difference Between Baby Boomers, Generation X, and Y,Helsinki Metropolia University of Applied Sciences Bachelor of Business Administration European Management Thesis, pp.1-44.YİĞİT, Z. 2010. X ve Y Kuşaklarının Örgütsel Tutumlar Açısından İncelenmesi ve Bir Örnek Olay. Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul. WALTON, SAM, M. 2011. The Effects of Generational Differences on Workplace Motivation. An Honors Thesis in partial fulfillment of therequirements for the degree Bachelor of Science in Business Administration in Business Management, University of Arkansas.pp.2-20.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Issue
Authors

Sevcan Fırın 0000-0001-8914-100X

ENDER Tunçer Helvacıoğlu This is me 0000-0003-3715-2131

Publication Date August 30, 2019
Submission Date March 21, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 29 Issue: 2

Cite

APA Fırın, S., & Tunçer Helvacıoğlu, E. (2019). X VE Y KUŞAĞI ÇALIŞANLARININ MOTİVASYON ARAÇLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 203-210. https://doi.org/10.18069/firatsbed.542875