Bu çalışmada sağlık ve eğitim harcamalarının gayri safi yurt içi hâsıla (GSYİH) üzerindeki etkisinde Yeni Koronavirüs (SARS-CoV-2, COVİD-19) değişkeninin moderatör etkisinin olup olmadığını ortaya koyarak literatüre katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışmanın analiz kısmında 37 Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) üyesi ülkenin 2015-2020 dönemine ait verileri ile oluşturulan panel veri seti kullanılmıştır. Çalışmada iki model kurulmuştur. Model I’de sağlık harcamalarının GSYİH üzerindeki etkisinde COVİD-19’un moderatör etkisi incelenmiştir. Model II’de ise, eğitim harcamalarının GSYİH üzerindeki etkisinde COVİD-19’un moderatör etkisi incelenmiştir. Her iki modelde de sağlık ve eğitim harcamalarının GSYİH üzerinde pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca her iki modelde de COVİD-19 değişkeninin etkili olduğu yıl olan 2020 yılında 2015-2019 dönemine kıyasla GSYİH değişkeninde bir azalış yaşandığı görülmüştür ancak bu azalışın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır (p>0,05). Son olarak, eğitim ve sağlık harcamalarının GSYİH üzerindeki etkisinde COVİD-19 değişkenin herhangi bir moderatör etkisi bulunamamıştır (p>0,05
“Sağlık ve Eğitim Harcamalarının Beşeri Sermaye Özelliği Üzerinde Covid-19 Pandemisinin Moderatör Etkisi” isimli bu çalışmada ikincil veri seti kullanıldığından etik kurul izni gerektirmemektedir.
Çalışmayı destekleyen herhangi bir şahıs, kurum ya da kuruluş bulunmamaktadır.
This study aimed to contribute to the literature by revealing whether the New Coronavirus (SARS-CoV-2, COVID-19) had a moderating effect on the effect of health and education expenditures on gross domestic product (GDP). In this context, in the analysis section of the study, a panel data set from 37 Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) countries for the period 2015-2020 was used. Two models were established in the study. In Model I, the moderating effect of COVID-19 on the effect of health expenditures on GDP was examined. In Model II, the moderating effect of COVID-19 on the effect of education expenditures on GDP was examined. It was determined that health and education expenditures had a significant positive effect on GDP in both models (p<0.05). In addition, in both models, there was a decrease in GDP in 2020, the year when the COVID-19 was effective, compared to the 2015-2019 period, however, this decrease was not found to be statistically significant (p>0.05). Finally, no moderating effect of the COVID-19 was found on the effect of education and health expenditures on GDP (p>0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Sciences Education and Development of Programs: Medicine, Nursing and Health Sciences |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2024 |
Submission Date | February 7, 2024 |
Acceptance Date | May 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 34 Issue: 2 |