BibTex RIS Cite

Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Dersini Alan ve Almayan Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları

Year 2017, Volume: 25 Issue: 2, 104 - 110, 19.07.2017

Abstract

Amaç: Çalışma, toplumsal cinsiyet eşitliği dersini alan ve almayan üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirildi.

Yöntem: Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı tipte planlanan bu çalışma, toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin dersi alan ve almayan toplam 84 hemşirelik bölümü dördüncü sınıf öğrencisi ile yürütüldü. Verilerin toplanmasında Birey Tanıtım Formu ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği kullanıldı. Verilerin değerlendirilmesi tanımlayıcı testler, ki kare, Mann-Whitney U, KruskalWallis ve Wilcoxon testi ile yapıldı.

Bulgular: Çalışmada eğitim alan ve almayan gruptaki öğrencilerin birinci izlemde Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği puan ortalamaları arasında fark bulunmazken, eğitim sonrasında yapılan ikinci izlemde gruplar arasındaki puan farkının istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlendi.

Sonuç: Çalışmadan elde edilen sonuçlar Toplumsal Cinsiyet Eşitliği dersinin öğrencilerin toplumsal cinsiyet rol tutumları üzerine etki ettiğini göstermektedir. Bu nedenle tüm yükseköğretim kurumlarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği dersine müfredatlarda yer verilmesi önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Toplumsal cinsiyet rolleri, planlı eğitim, hemşirelik öğrencisi.

The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course

Year 2017, Volume: 25 Issue: 2, 104 - 110, 19.07.2017

Abstract

Aim: This study is conducted to determine the gender attitude related rolles of university students who continued or not the gender equality course.

Method: A descriptive and comparative study is planned in this study. It is conducted with 84 students that all take and not take the lecture of gender equility and. Data were collected by using personal identity form and Gender Roles Attitude Scale. The analysis of data made by descriptive tests chi-square, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis and Wilcoxon.

Results: At the first monitor, no diff erence found between the groups that had the education and that didn’t have the education regarding the Gender Roles Attitude Scale score average. But at the second monitor made after the education, a statistically meaningful diff erence found on score averages of groups.

Conclusion: The results of the study shows that the lecture of Gender Equility eff ects gender roles attitude of students and it is suggested that this lecture should be included in the curriculum of all higher education institutions.

Keywords: Gender roles, planned education, nursing student.

There are 0 citations in total.

Details

Journal Section Reserch Papers
Authors

Nuray Egelioğlu Cetişli

Ekin Dila Top This is me

Gülşen Işık

Publication Date July 19, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Egelioğlu Cetişli, N., Top, E. D., & Işık, G. (2017). The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course. Florence Nightingale Journal of Nursing, 25(2), 104-110. https://doi.org/10.17672/fnhd.07668
AMA Egelioğlu Cetişli N, Top ED, Işık G. The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course. Florence Nightingale Journal of Nursing. July 2017;25(2):104-110. doi:10.17672/fnhd.07668
Chicago Egelioğlu Cetişli, Nuray, Ekin Dila Top, and Gülşen Işık. “The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course”. Florence Nightingale Journal of Nursing 25, no. 2 (July 2017): 104-10. https://doi.org/10.17672/fnhd.07668.
EndNote Egelioğlu Cetişli N, Top ED, Işık G (July 1, 2017) The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course. Florence Nightingale Journal of Nursing 25 2 104–110.
IEEE N. Egelioğlu Cetişli, E. D. Top, and G. Işık, “The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course”, Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 25, no. 2, pp. 104–110, 2017, doi: 10.17672/fnhd.07668.
ISNAD Egelioğlu Cetişli, Nuray et al. “The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course”. Florence Nightingale Journal of Nursing 25/2 (July 2017), 104-110. https://doi.org/10.17672/fnhd.07668.
JAMA Egelioğlu Cetişli N, Top ED, Işık G. The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2017;25:104–110.
MLA Egelioğlu Cetişli, Nuray et al. “The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course”. Florence Nightingale Journal of Nursing, vol. 25, no. 2, 2017, pp. 104-10, doi:10.17672/fnhd.07668.
Vancouver Egelioğlu Cetişli N, Top ED, Işık G. The Gender Attitude Related Rolles of University Students Who Continued or Not the Gender Equality Course. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2017;25(2):104-10.