Aim: The study was performed to determine what motivation instruments nurses give importance in a university hospital and another one depending on the Ministry of Health. Method: The study was included 202 nurses selected each department and shift from university and state hospital. Data were obtained using a questionnaire related socio-demographic features and working conditions of the participants and The Questionnaire of the Significance of Motivation Instruments.
Results: While the most significant motivation instruments nurses give importance are “job assurance”, “social security” and “appreciated by employers”, it was observed that the least three significant motivation instruments given importance by nurses are “working in a field where there is competence”, “given importance to the activities of the unions by the company” and “the existence of common points with other employees out of the work”.
Conclusion: By using the instruments such as the determinations of job insurance and appreciated by employers, it was considered that working motivation of nurses may be increased.
Amaç: Bu çalışma, bir Üniversite ve bir Sağlık Bakanlığı hastanesinde hemşirelik hizmeti verenlerin hangi motivasyon
araçlarına önem verdiklerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Örneklem, her kliniği ve her vardiyayı temsil edecek şekilde belirlendi (n=202). Veriler araştırmaya katılanların
sosyo-demografik ve çalışma özelliklerini belirlemeye yönelik veri toplama formu ve Motivasyon Araçları Önem Derecesi
Formu kullanarak elde edildi.
Bulgular: Kullanılan forma göre genel olarak hemşirelerin en çok önem verdikleri motivasyon araçları “iş güvencesi”,
“sosyal güvence” ve “yöneticilerinin değer vermesi” iken, en az önem verilen üç motivasyon aracı “rekabetin olduğu bir
iş dalında çalışma”, “sendikal faaliyetlerin işletmece önemsenmesi” ve “iş dışında çalışma arkadaşlarıyla ortak yönlerinin
olması” olarak tespit edildi.
Sonuç: İş güvencesinin sağlanması ve yöneticilerce kendilerine değer verilmesi gibi araçlardan yararlanılarak hemşirelerin
mesleki motivasyonlarının artırılabileceği önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Reserch Papers |
Authors | |
Publication Date | July 13, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 19 Issue: 2 |