Bu araştırma, kadınlara video ile verilen meme muayenesi eğitiminin kendi kendine meme muayenesi (KKMM) inanç, bilgi ve uygulamaları üzerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır Bu araştırma tek grupta ön test-son test araştırma ilkelerine uygun olarak yapılmıştır. Champion tarafından meme kanseri taramalarına uyarlanan ve pek çok çalışmada geçerliliği ve güvenilirliği sınanan sağlık inanç modeli bu araştırmanın kuramsal çatısını oluşturmuştur. Araştırmaya katılmayı kabul eden ve Ordu Sağlık Müdürlüğünde çalışan 32 kadın araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Veriler tanıtıcı özellikler formu, Champion'un Meme Kanseri Taramalarında Sağlık İnanç Ölçeği ve kendi kendine meme muayenesi basamaklarını gösteren kontrol listesi ile toplanmıştır. Gruba 20 dakika süren ve meme kanseri ile meme kanseri taramalarını anlatan video filmi bir kez izlettirilmiş, broşür dağıtılmış ve telefonla ayda bir olmak üzere toplam 3 kez hatırlatma yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U, t testi ve Ki kare testleri kullanılmıştır. Sonuçta algılanan yararlar, öz-etkililik ve sağlık motivasyonu boyutunda verilen eğitimle birlikte artma olmuş, ancak bu artış istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Bununla birlikte eğitim sonrasında meme muayenesini bilme ve yapma durumunda artma saptanmıştır. Sonuç; Bu çalışma video ile verilen eğitimin meme kanserine yönelik sağlık inançlarını, kendi kendine meme muayenesi bilme ve yapma durumunu olumlu yönde etkilediğini göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Reserch Papers |
Authors | |
Publication Date | September 18, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 15 Issue: 60 |