Hastaların Hemşirelik Bakımını Algılayışları
Year 2008,
Volume: 16 Issue: 63, 165 - 171, 18.09.2014
Gülay İpek Çoban
,
Mağfiret Kaşıkçı
Abstract
Amaç: Bu çalışma hastanede yatan hastaların hemşirelik bakımını algılayışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı olarak gerçekleştirilen bu araştırma Mart-Haziran 2007 tarihleri arasında Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aziziye Araştırma Hastanesi dahili ve cerrahi kliniklerinden taburcu olan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 350 hasta ile yapılmıştır. Evrenin tümü aynı zamanda örneklem grubunu oluşturmaktadır. Veriler sosyo-demografik özellikleri belirleyen form ve Hastanın Hemşirelik Bakımını Algılayışı Ölçeği (HHBAÖ) kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: Hastaların %46.6’sı hemşirelerin, kendileriyle hemen ilgilendiklerini, %65.1’i hemşirelerin bakım esnasında tüm dikkatlerini kendilerine verdiklerini, %41.1’i hemşirelerin hastalara hastalıkları ile ilgili doğruların farkında olmalarına yardımcı olduklarını belirtmişlerdir. Hastaların %38’i hemşirelerin çoğunun uygulamayı kendilerine sormadan yaptıklarını ve yine %38’i hastaneyle ilgili bilmedikleri konular hakkında hemşirelerin kendilerine bilgi vermediklerini söylemişlerdir. Sonuç: Çalışmaya katılan hastaların hemşirelik bakımından orta düzeyde memnun oldukları belirlenmiştir. Hemşirelerin hastalara uygulamalar ve tanı tedavi süreçleri ile ilgili bilmedikleri konular hakkında bilgi vermelerinin hastaların memnuniyetlerini etkilediği görülmüştür.
References
- Babacan, B., Özgök, Y., Kabukçu, N., Alparslan, N. (2003). Ç.Ü.T.F. Balcalı Hastanesi dahiliye ve cerrahi kliniklerinde ya- tan hastaların hemşirelik hizmetlerini algılayışı ve beklenti dü- zeylerinin belirlenmesi. 2. Uluslararası - 9. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kongre Kitabı, Antalya, 297-301.
- Birol, L. (2004). Hemşirelik Süreci. 6. basım, Etki Matbaacı- lık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir, 51-92.
- Chan, J. N., Chau, J. (2005). Patinet satisfaction with triage nursing care in Hong Kong. Journal of Advanced Nursing, 50(5): 498–507.
- Cihangiroğlu, N. (1996). Gata Eğitim Hastanesi’nde yatarak te- davi olan hastalara verilen sağlık bakım hizmet kalitesi ve has- ta tatmininin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Genelkurmay Bşk., Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Ankara.
- Coşkun, H., Akbayrak, N. (2001). Hastaların kliniklere kabul ve taburculuklarında hemşirelik yaklaşımlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2): 63-68.
- Demir, Y., Eşer, İ. (2005). Hastaların hemşirelik hizmetlerin- den memnuniyetlerine ilişkin bir ölçek çalışması. Hastane Yö- netimi Dergisi. Ocak-Şubat-Mart: 31-42.
- Dozier, A., Kitzman, H., Ingersoll, G., Holmberg, S., Schultz, A. (2001). Development of an instrument to measure patient perception of the quality of nursing care. Research in Nursing & Health, 24: 506-517.
- Eroğlu, F., Özmen, S., Noyaner, A., Aydın, C. (2001). Yoğun bakımda hasta sağlık bakım kalitesini geliştirebilir miyiz? Sü- leyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 8(3): 9-11. Fadıloğlu, Ç. ve ark. (1992). Hastaların hemşireleri değerlen- dirmesi. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 659-670.
- Görgen, Ö., Doğan, S. (2002). Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Araştırma ve Uygulama Hastane’si çocuk servisle- rinde yatan hastaların hemşirelik bakımına yönelik memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştir- me Dergisi, 4(2): 49-59.
- İpek Çoban, G., Kaşıkçı, M. (2007). Hastanın Hemşirelik Ba- kımını Algılayışı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Köşgeroğlu, N., Acat, M., Karatepe, Ö. (2005). Kemoterapi Hastalarında Hemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6: 75-83.
- Meisenheimer, C. G. (1998). Quality management: Process and outcome. 5. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası, İzmir, 4-25.
- Merkouris, A., Ifantopoulos, J., Lanara, V., Lemonidou, C. (1999). Patient satisfaction: A key concept for evaluating and improving nursing services. Journal of Nursing Management, 7(1): 19–28.
- Okumuş, H., Gürbüz, H. (1992). Hastaların hemşirelik bakım yeterliliğini değerlendirmeleri. III. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Esnaf Ofset Matbaacılık, Sivas, 386-391.
- Özbaşaran, F. (2001). Hastanede yatan yetişkin hastaların ve- rilen hemşirelik bakımına ilişkin memnun olma durumlarının incelenmesi. I. Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongre- si Kitabı, Antalya, 382-388.
- Ulusoy, M. F., Görgülü, R. S. (2001). Hemşirelik Esasları. 5. baskı, 72. TDFO Ltd. Şti, Ankara, 1-32.
- Uzun, Ö. (2001). Patient satisfaction with nursing care at a Uni- versity Hospital in Turkey. Journal of Nursing Care Quality, 16(1): 24-33
- Uzun, Ö. (2003). Hemşirelik bakım kalitesi ile ilgili Newcastle Memnuniyet Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilir- liğinin saptanması. Türk Hemşireler Dergisi, 54(2): 16-22.
- Velioğlu, P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset, İstanbul, 53-77.
- Yılmaz, M. (2001). Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: Hasta memnuniyeti. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekoku- lu Dergisi, 5(2): 69-74.
Year 2008,
Volume: 16 Issue: 63, 165 - 171, 18.09.2014
Gülay İpek Çoban
,
Mağfiret Kaşıkçı
References
- Babacan, B., Özgök, Y., Kabukçu, N., Alparslan, N. (2003). Ç.Ü.T.F. Balcalı Hastanesi dahiliye ve cerrahi kliniklerinde ya- tan hastaların hemşirelik hizmetlerini algılayışı ve beklenti dü- zeylerinin belirlenmesi. 2. Uluslararası - 9. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kongre Kitabı, Antalya, 297-301.
- Birol, L. (2004). Hemşirelik Süreci. 6. basım, Etki Matbaacı- lık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir, 51-92.
- Chan, J. N., Chau, J. (2005). Patinet satisfaction with triage nursing care in Hong Kong. Journal of Advanced Nursing, 50(5): 498–507.
- Cihangiroğlu, N. (1996). Gata Eğitim Hastanesi’nde yatarak te- davi olan hastalara verilen sağlık bakım hizmet kalitesi ve has- ta tatmininin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Genelkurmay Bşk., Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Ankara.
- Coşkun, H., Akbayrak, N. (2001). Hastaların kliniklere kabul ve taburculuklarında hemşirelik yaklaşımlarının belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2): 63-68.
- Demir, Y., Eşer, İ. (2005). Hastaların hemşirelik hizmetlerin- den memnuniyetlerine ilişkin bir ölçek çalışması. Hastane Yö- netimi Dergisi. Ocak-Şubat-Mart: 31-42.
- Dozier, A., Kitzman, H., Ingersoll, G., Holmberg, S., Schultz, A. (2001). Development of an instrument to measure patient perception of the quality of nursing care. Research in Nursing & Health, 24: 506-517.
- Eroğlu, F., Özmen, S., Noyaner, A., Aydın, C. (2001). Yoğun bakımda hasta sağlık bakım kalitesini geliştirebilir miyiz? Sü- leyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 8(3): 9-11. Fadıloğlu, Ç. ve ark. (1992). Hastaların hemşireleri değerlen- dirmesi. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı. Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 659-670.
- Görgen, Ö., Doğan, S. (2002). Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Araştırma ve Uygulama Hastane’si çocuk servisle- rinde yatan hastaların hemşirelik bakımına yönelik memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştir- me Dergisi, 4(2): 49-59.
- İpek Çoban, G., Kaşıkçı, M. (2007). Hastanın Hemşirelik Ba- kımını Algılayışı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
- Köşgeroğlu, N., Acat, M., Karatepe, Ö. (2005). Kemoterapi Hastalarında Hemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6: 75-83.
- Meisenheimer, C. G. (1998). Quality management: Process and outcome. 5. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası, İzmir, 4-25.
- Merkouris, A., Ifantopoulos, J., Lanara, V., Lemonidou, C. (1999). Patient satisfaction: A key concept for evaluating and improving nursing services. Journal of Nursing Management, 7(1): 19–28.
- Okumuş, H., Gürbüz, H. (1992). Hastaların hemşirelik bakım yeterliliğini değerlendirmeleri. III. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Esnaf Ofset Matbaacılık, Sivas, 386-391.
- Özbaşaran, F. (2001). Hastanede yatan yetişkin hastaların ve- rilen hemşirelik bakımına ilişkin memnun olma durumlarının incelenmesi. I. Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongre- si Kitabı, Antalya, 382-388.
- Ulusoy, M. F., Görgülü, R. S. (2001). Hemşirelik Esasları. 5. baskı, 72. TDFO Ltd. Şti, Ankara, 1-32.
- Uzun, Ö. (2001). Patient satisfaction with nursing care at a Uni- versity Hospital in Turkey. Journal of Nursing Care Quality, 16(1): 24-33
- Uzun, Ö. (2003). Hemşirelik bakım kalitesi ile ilgili Newcastle Memnuniyet Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilir- liğinin saptanması. Türk Hemşireler Dergisi, 54(2): 16-22.
- Velioğlu, P. (1999). Hemşirelikte Kavram ve Kuramlar. Alaş Ofset, İstanbul, 53-77.
- Yılmaz, M. (2001). Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: Hasta memnuniyeti. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekoku- lu Dergisi, 5(2): 69-74.