The study was carried out in order to examine the suitability of the film "Goodbye Christopher Robin" about Christopher Robin Milne's biography, which was determined by the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) in the "Family and Children's Films" category with the recommendations of the critics. In this research, the movie "Goodbye Christopher Robin"; a) the fact that children spend most of their time in front of the screen as a habit that is an achievement of the pandemic period, b) The film, which was screened in cinemas in our country in 2017, is broadcast in the broadcast zone on television channels, c) In the context of social learning theory, children's learning by modelling, d) the content of the film is suitable for children and includes concepts related to the development of children, for these reasons, it was found appropriate to analyze this film from a developmental point of view. In this study, which has a qualitative research design, document analysis technique was used. The film Goodbye Christopher Robin was evaluated with the Content Evaluation Form for Children's Programs, which was used as a measurement tool in the study. The form used has 5 basic sub-dimensions. These; the content of children's programs for the physical development of children (contents for psychomotor development, content for the sexual development of the child), the content of children's programs for the cognitive/perceptual development of children, the content of children's programs for the social and emotional development of children, the dimension of other content for the development of the child in children's programs (violence, modeling, family values, family structure) and is the content dimension of children's programs for language development of children. Findings of the evaluation results were presented with descriptive statistics. It was determined that the content of the analyzed film included more content for social and emotional development area, followed by the content for the development of the child, including violence, modeling, family structure, family values, cognitive/perceptual development area content, language development area content, content for psychomotor and sexual development areas within the physical development area, respectively. It was seen that the least amount of content related to sexual development was included in the film. In addition to elements such as anger/violence, which we can evaluate negatively, elements of love that we can express positively are also frequently included in the film. As a result, it was concluded that Goodbye Christopher Robin is a film that can have a positive impact on children from an intellectual point of view when watched purposefully and under adult control.
Araştırma, Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu (TRT) tarafından, eleştirmenlerin tavsiyeleriyle belirlenmiş, “Aile ve Çocuk Filmleri” kategorisinde önerilen, Christopher Robin Milne’nin biyografisinin konu edildiği “Goodbye Christopher Robin” filminin, çocuklar açısından uygunluğunu incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmada, Goodbye Christopher Robin filminin, pandemi döneminin kazanımı olan bir alışkanlık olarak çocukların vakitlerinin çoğunu ekran karşısında geçiriyor olmaları, 2017 yılında ülkemizde sinemada gösterime giren filmin televizyon kanallarında yayın kuşağında yayınlanması, sosyal öğrenme kuramı bağlamında çocukların model alarak öğrenmesi durumu, film içeriğinin çocuklara uygunluğu ve çocukların gelişimlerine yönelik kavramları içeriyor olması nedeniyle bu filmin gelişimsel açıdan analiz edilmesi uygun bulunmuştur. Nitel araştırma deseninde olan bu çalışmada, doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Goodbye Christopher Robin filmi, araştırmada ölçme aracı olarak kullanılan “Çocuk Programlarına Yönelik İçerik Değerlendirme Formu” ile değerlendirilmiştir. Kullanılan formun 5 temel alt boyutu bulunmaktadır. Bunlar; çocuk programlarının çocukların fiziksel gelişimine yönelik içerikleri boyutu (psikomotor gelişimine yönelik içerikleri, çocuğun cinsel gelişimine yönelik içerikleri), çocuk programlarının çocukların bilişsel/algısal gelişimine yönelik içerikleri boyutu, çocuk programlarının çocukların sosyal ve duygusal gelişimine yönelik içerikleri boyutu, çocuk programlarında çocuğun gelişimine yönelik diğer içerikler boyutu (şiddet, model alma, aile değerleri, aile yapısı), çocuk programlarının çocukların dil gelişimine yönelik içeriği boyutudur. Değerlendirme sonuçlarına ilişkin bulgular betimleyici istatistiklerle sunulmuştur. Tahlil edilen filmin içeriğinde, sosyal ve duygusal gelişim alanına yönelik içeriklere yer verme durumunun daha fazla olduğu saptanmıştır. Ardından sırasıyla, şiddet, model alma, aile yapısı, aile değerlerini kapsayan çocuğun gelişimine yönelik diğer içerikler, bilişsel/algısal gelişim alanı içerikleri, dil gelişim alanı içerikleri, fiziksel gelişim alanı kapsamındaki psikomotor ve cinsel gelişim alanına ilişkin içeriklerinin geldiği belirlenmiştir. Filmde en az cinsel gelişim alanına yönelik içeriklere yer verildiği görülmüştür. Ayrıca olumsuz olarak değerlendirebileceğimiz öfke/şiddet gibi ögelerin yanı sıra, olumlu olarak ifade edebileceğimiz sevgi unsurlarına da filmde sıklıkla yer verilmiştir. Sonuç olarak, Goodbye Christopher Robin’in, amaçlı olarak ve yetişkin kontrolünde izlenildiğinde, çocukları düşünsel açıdan olumlu etkileyebilecek bir film olduğu kanısına varılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |