Oyun, çocuğun sağlıklı gelişmesi ve öğrenmesinde önemli bir role sahiptir. Teknoloji
ve dijitalleşmenin gelişmesi insan yaşamında birçok değişikliğe yol açmıştır ve farklı
kuşaklarda çocukların oynadığı oyunlar bu değişimden etkilenmiştir. Bu çalışmada da
belli bir kuşakta doğmuş ve çocukluğunu o kuşağın içinde geçirmiş bireylerin oyuna
bakışlarını, oynadığı oyunları, oyun oynadığı mekanları ve materyalleri inceleyerek kuşakların
oyun benzerlik ve farklılıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma
yönteminden durum çalışması deseni ile yapılan araştırmanın çalışma grubunu 2018-
2019 eğitim öğretim yılında eğitim gören okul öncesi öğretmenliği bölümü öğrencileri
ve aile bireyleridir. Çocukluğunu 1960-1980 yılları arasında geçirmiş büyükanne ve büyükbabalar
X kuşağını, çocukluğunu 1980-2000 yılları arasında geçirmiş anne ve babalar
Y kuşağını, çocukluğunu 2000 yılından sonra geçirmiş öğrencilerin kendileri Z kuşağını
oluşturmuştur. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen açık uçlu soruların yer aldığı
form ile toplanmıştır. Çalışmanın sonucuna göre X kuşağı oyunu çocuk işi ve çocuğun
ihtiyacı olarak görürken, Y ve Z kuşağı eğlendirici faaliyet olarak tanımlamıştır. X, Y, Z
kuşaklarının üçünde de saklambaç ve mendil kapmaca tercih edilen oyunları oluştururken
Z kuşağının oyun tercihleri arasında bilgisayar oyunları ve televizyon izlemek gibi aktivitelerin de yer aldığı görülmüştür. X ve Y kuşağının oyun materyallerinde çamur, toprak,
taş, çubuk, sopa gibi doğal malzemeler bulunurken Z kuşağında doğal oyun materyallerin
yerini oyuncaklar, bebekler, boya kalemleri gibi endüstriyel ve yapay oyun materyalleri
yer almıştır. X ve Y kuşağının oyun alanlarını açık alanlar, Z kuşağının oyun alanlarını
kapalı alanlar oluşturmuştur.
Play has an important role in the healthy development and the learning of the child.
The development of technology and digitalization has led to many changes in human life.
Type of plays children are involved from different generations has been influenced by this
change. This study was carried out to examine the perceptions and experiences of people
from different generations (X, Y, and Z Generations) about their childhood plays in terms
of types, materials, and playgrounds they preferred in their childhoods. In this research,
case study which is one of the qualitative research methods was used. The data were
collected from the pre-service early childhood education teachers, their parents, and their
grandparents throughout the 2018-2019 academic year. X generation includes the people
lived their childhoods during the 1960-1980 years. Y generation includes the people lived
their childhoods during the 1980-2000 years. Z generations includes the people lived their
childhood since 2000 years.
Data was collected via semi-structured interview form developed by the researcher.
According to the results of the study, while generation X evaluated the play as child’s
work and the need of the child, generation Y and Z defined it as entertaining activity.
While hide and seek, handkerchiefs were the most preferred plays in all three generations,
it was seen that generation Z was involved in activities such as computer games and watching
television. While the play materials of generation X and Y were natural materials
such as mud, soil, stones, sticks, sticks, industrial, Z generation mentioned from artificial
play materials such as toys, dolls, crayons. While the X and Y generations choose open
playgrounds, it seen that the Z generation prefers indoor playgrounds more.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Researches and Studies |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Acceptance Date | November 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 14 |