Research Article
BibTex RIS Cite

İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ)

Year 2010, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 14, 28.10.2010

Abstract




Bu araştırmanın amacı, ilköğretim birinci ve ikinci
kademede görev yapan öğretmenlerin yansıtıcı düşünme eğilimlerini
belirlemektir. Araştırmaya katılan öğretmenlere Semerci (2007) tarafından
geliştirilen Yansıtıcı Düşünme Eğilimi ölçeği uygulanmıştır. Ölçek sürekli ve
amaçlı düşünme, açık fikirlilik, sorgulayıcı ve etkili öğretim, öğretim
sorumluluğu ve bilimsellik, araştırmacı, öngörülü ve içten olma, mesleğe bakış
adını taşıyan yedi faktörden oluşmaktadır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar
t testi ile tek yönlü varyans analizi kulla-nılmıştır. Yapılan analiz
sonucunda, kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre daha açık fikirli ve melse-ğe
daha olumlu baktıkları belirlenmiştir. Mesleki kıdemi fazla olan öğretmenlerin
yansıtıcı düşünme eğilim-lerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Eğitim
Fakültesinden mezun olan öğretmenlerin, diğer fakülte-lerden mezun olan
öğretmenlere göre mesleğe daha olumsuz baktıkları ortaya konmuştur. Ayrıca
araştırmaya katılan öğretmenlerin büyük bir kısmının yansıtıcı düşünme ile
ilgili herhangi bir hizmet-içi eğitim almadıkları da belirlenmiştir.




References

  • 1. Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme, Eğitim Dünyası Yayınları İzmir.
  • 2. Akbıyık C. ve Seferoğlu S. (2006) Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), s. 90-99.
  • 3. Aktağ, I., Walter, J. (2005). Öğretmen Adaylarının Mesleki Yeterlilik Duygusu, Spor metre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(4),127-131
  • 4. Bağcıoğlu, G. (2000), “Öğretmen Adaylarında Yansıtıcı Düşünceyi Geliştirici Etkinlikler”, VIII.Ulusal Eğitim Bilimsel Çalışmaları, (1-3 Eylül 1999), Trabzon.
  • 5. Demirel, Ö. (2003), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • 6. Dewey, J. (1933), How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process, Boston, MA: D.C., Heath and Company, s.6.
  • 7. Genç, S. Z. & Eryaman, M. Y.(2008) Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması, http://www.sosbil.aku.edu.tr/makale/c9s1m6.pdf adresinden 03.01.2010 tarihinde edinilmiştir.
  • 8. Güney, K. (2008), Mikro Yansıtıcı Öğretim Yönteminin Öğretmen Adaylarının Sunu Performansı ve Yansıtıcı Düşünmesine Etkisi, (Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Elazığ.
  • 9. Gürkaynak, İ. Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008), Eleştirel Düşünme, IPC, İstanbul.
  • 10. Güven, M. ve Kürüm, D. (2004) Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişkiye Genel Bir Bakış, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • 11. Karadeniz, A. (2006) Liselerde Eleştirel Dü-şünme Eğitimi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 12. Karasar, N. (2006), Bilimsel Araştırma Yönte-mi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • 13. M.E.B., (1995), Örnekleriyle Türkçe Sözlük, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • 14. Paul, E. ve Elder, L. (2002), Critical Thinking, New Jersey, Financial Times Prentice Hall.
  • 15. Semerci, Ç. (2007), Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Eğilimi (YANDE) Ölçeğinin Geliştirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1351-1377.
  • 16. Semerci, N. (2001), Üç Farklı Grubun Öğret-menliğe İlişkin Tutumları, X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 7-9 Haziran 2001 Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • 17. Tok, Ş. (2008), The Effects of Reflective Thinking Activities in Science Course on Academic Achievements and Attitudes toward Science, Elementary Education Online, 7(3), 557-568.
  • 18. Tok, Ş. (2008), Yansıtıcı Düşünmeyi Geliştirici Etkinliklerin Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarına, Performanslarına ve Yansıtmalarına Etkisi, Eğitim ve Bilim, 33(149).
  • 19. Ünver, G. (2003), Yansıtıcı Düşünme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • 20. Yorulmaz, M. (2008), İlköğretim I. Kademe-sinde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünmeye İlişkin Görüş ve Önerile-ri (Diyarbakır İli Örneği), (Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti-tüsü), Elazığ.
Year 2010, Volume: 9 Issue: 1, 1 - 14, 28.10.2010

Abstract

References

  • 1. Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili Öğrenme ve Öğretme, Eğitim Dünyası Yayınları İzmir.
  • 2. Akbıyık C. ve Seferoğlu S. (2006) Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), s. 90-99.
  • 3. Aktağ, I., Walter, J. (2005). Öğretmen Adaylarının Mesleki Yeterlilik Duygusu, Spor metre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(4),127-131
  • 4. Bağcıoğlu, G. (2000), “Öğretmen Adaylarında Yansıtıcı Düşünceyi Geliştirici Etkinlikler”, VIII.Ulusal Eğitim Bilimsel Çalışmaları, (1-3 Eylül 1999), Trabzon.
  • 5. Demirel, Ö. (2003), Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, Ankara, Pegem A Yayıncılık.
  • 6. Dewey, J. (1933), How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process, Boston, MA: D.C., Heath and Company, s.6.
  • 7. Genç, S. Z. & Eryaman, M. Y.(2008) Değişen Değerler ve Yeni Eğitim Paradigması, http://www.sosbil.aku.edu.tr/makale/c9s1m6.pdf adresinden 03.01.2010 tarihinde edinilmiştir.
  • 8. Güney, K. (2008), Mikro Yansıtıcı Öğretim Yönteminin Öğretmen Adaylarının Sunu Performansı ve Yansıtıcı Düşünmesine Etkisi, (Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Elazığ.
  • 9. Gürkaynak, İ. Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008), Eleştirel Düşünme, IPC, İstanbul.
  • 10. Güven, M. ve Kürüm, D. (2004) Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişkiye Genel Bir Bakış, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004 İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • 11. Karadeniz, A. (2006) Liselerde Eleştirel Dü-şünme Eğitimi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 12. Karasar, N. (2006), Bilimsel Araştırma Yönte-mi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • 13. M.E.B., (1995), Örnekleriyle Türkçe Sözlük, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • 14. Paul, E. ve Elder, L. (2002), Critical Thinking, New Jersey, Financial Times Prentice Hall.
  • 15. Semerci, Ç. (2007), Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Yansıtıcı Düşünme Eğilimi (YANDE) Ölçeğinin Geliştirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1351-1377.
  • 16. Semerci, N. (2001), Üç Farklı Grubun Öğret-menliğe İlişkin Tutumları, X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 7-9 Haziran 2001 Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • 17. Tok, Ş. (2008), The Effects of Reflective Thinking Activities in Science Course on Academic Achievements and Attitudes toward Science, Elementary Education Online, 7(3), 557-568.
  • 18. Tok, Ş. (2008), Yansıtıcı Düşünmeyi Geliştirici Etkinliklerin Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarına, Performanslarına ve Yansıtmalarına Etkisi, Eğitim ve Bilim, 33(149).
  • 19. Ünver, G. (2003), Yansıtıcı Düşünme, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • 20. Yorulmaz, M. (2008), İlköğretim I. Kademe-sinde Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Yansıtıcı Düşünmeye İlişkin Görüş ve Önerile-ri (Diyarbakır İli Örneği), (Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti-tüsü), Elazığ.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nuriye Semerci

Hüseyin Kılınç

Publication Date October 28, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Semerci, N., & Kılınç, H. (2010). İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 9(1), 1-14.
AMA Semerci N, Kılınç H. İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ). (DAD). October 2010;9(1):1-14.
Chicago Semerci, Nuriye, and Hüseyin Kılınç. “İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ)”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 9, no. 1 (October 2010): 1-14.
EndNote Semerci N, Kılınç H (October 1, 2010) İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ). Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 9 1 1–14.
IEEE N. Semerci and H. Kılınç, “İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ)”, (DAD), vol. 9, no. 1, pp. 1–14, 2010.
ISNAD Semerci, Nuriye - Kılınç, Hüseyin. “İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ)”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi 9/1 (October 2010), 1-14.
JAMA Semerci N, Kılınç H. İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ). (DAD). 2010;9:1–14.
MLA Semerci, Nuriye and Hüseyin Kılınç. “İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ)”. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, vol. 9, no. 1, 2010, pp. 1-14.
Vancouver Semerci N, Kılınç H. İLKÖĞRETİM BİRİNCİ VE İKİNCİ KADEME ÖĞRETMENLERİNİN YANSITICI DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ (ELAZIĞ İLİ ÖRNEĞİ). (DAD). 2010;9(1):1-14.