Destinasyonların
da insanlar gibi bazı kişilik özelliklerine sahip olduğu bilinmektedir.
Destinasyonları benzerlerinden ayıran ve ön plana çıkaran destinasyon kişilik
özellikleri, destinasyona rekabet avantajı sağlayabilmektedir.
Çanakkale'nin öne çıkan çekim unsurlarından biri olan ve Türkiye'de önemli arkeolojik sit alanları
arasında yer alan Troya Ören Yeri’nin destinasyon kişiliğin belirlenmesi
amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Çalışmada Troya Ören Yeri’nin destinasyon
kişiliği, Tripadvisor.com web sitesinde ören yerini ziyaret eden kişilerin
yorumları değerlendirilerek belirlenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda, nitel
araştırma yöntemlerden birisi olan içerik analizi yöntemi kullanılarak web
sitesindeki yorum içerikleri analiz edilmiştir. Yapılan analiz
sonrasında Troya Ören Yeri’nin
destinasyon kişiliğinin samimiyet-heyecan, yetkinlik ve sertlik olmak üzere üç
boyutta öne çıktığı tespit edilmiştir.
Destinations are
also known to have some personality traits such as people. The destination
personality characteristics that coming into prominence and distinguishing
destinations from their counterparts can provide a competitive advantage to the
destination. This study was conducted to determine destination personality of
The Archaeological Site of Troy where one of the hightlighting component of
Çanakkale and important archaeological sites in Turkey. In this study, was
tried to determine the destination personality of The Archaeological Site of
Troy by evaluating the comments of the people who visited the place on the
Tripadvisor.com website. In this context, content of the website was analyzed
through content analysis method which is one of the qualitative research
methods. After the analysis, it was determined that the destination personality
of The Archaeological Site of Troy was prominent in three dimensions as
sincerity-excitement, competence and ruggedness.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2019 |
Submission Date | January 7, 2019 |
Acceptance Date | February 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.