Özellikle hizmet
sektöründe ve insanlarla yüz yüze ilişkilerin yoğun olarak yaşandığı meslek
gruplarında daha çok görülen tükenmişlik sendromu, bireyde ruhsal ve fiziksel
olarak enerjinin tükenmesi olarak ifade edilmektir. Otel işletmelerinin emek
yoğun, dinamik, yorucu ve sistemin her alanında yoğun insan ilişkilerini
gerektiren yapısından dolayı otel işletmeleri çalışanları tükenmişlik sendromu
ile karşı karşıya kalmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı, otel işletmelerinin
yiyecek içecek bölümü çalışanlarının tükenmişlik düzeylerinin; duygusal
tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı boyutlarında belirlenmesidir. Ayrıca
yiyecek içecek bölümü çalışanlarının demografik özelliklerine göre tükenmişlik
düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeye yönelik analizler
yapılmıştır. İzmir il merkezinde bulunan beş yıldızlı otel işletmelerinde
gerçekleştirilen alan araştırmasında anket tekniği kullanılmıştır. 230 geçerli
anketin analizi sonucunda, yiyecek içecek bölümü çalışanlarının duygusal
tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı boyutlarında tükenmişlik düzeylerinin
orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca çalışanların; yaşı, eğitim durumu,
turizm sektöründeki mesleki deneyimleri, işletmedeki pozisyonları, işletmedeki
ve mevcut pozisyondaki çalışma süreleri, günlük çalıştıkları saat süreleri,
aylık kazanç durumları ve iş değiştirme istekleri ile tükenmişlik boyutları
puan ortalamaları arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlemlenmiştir.
Fakat cinsiyet, medeni durum, turizm eğitimi durumu, haftada çalışılan gün
sayısı, işletmede çalışma şekli ve çalışanların ek gelir durumları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gözlemlenmemiştir.
Burnout syndrome has been defined as a mental
and physical energy exhaustion observed more commonly in the service industry
and among occupational groups where intensive face to face relationship with
individuals is necessary. Due to the labor- intensive and dynamic nature, and
tiresome structure of hotel operations with the necessity of intensive human
relationships in all areas, hotel employees face burnout syndrome. Burnout
syndrome results negative impact on productivity of employees as well as on
service quality and success of businesses. For this reason; hotel companies
must investigate the factors that cause burnout syndrome on their employees.
Aim of this research is to determine the emotional exhaustion,
depersonalization and personal accomplishment dimensions of burnout levels of
food and beverage department employees in hotel operations. It is also analyzed
whether demographics of food and beverage employees differentiate the burnout
levels significantly. Field study has been conducted at five star hotels in
Izmir city center and survey technique has been used. As a result of analysis
of 230 valid
questionnaires, it has determined that food and beverage employees’ dimensions
regarding burnout level of emotional exhaustion, depersonalization and personal
accomplishment are at medium levels. Besides, statistically significant differences have been observed between food and beverage
employees’ average scores of burnout dimensions according to betveen
demographics such as; age, educational background, professional experience in
the tourism industry, position in the company, working period in the company
and position, hours they work per day, monthly income status and desire to
change job. But no statistically
significant difference has been observed between the gender, marital status,
number of working days per week, type of operation in the enterprise, additional
income status of employees and the status of tourism education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 27, 2019 |
Submission Date | March 4, 2019 |
Acceptance Date | March 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.