Research Article
BibTex RIS Cite

GASTRONOMİ DESTİNASYONU OLARAK BOLU İLE İLGİLİ TURİST BAKIŞ AÇILARI İLE DAVRANIŞSAL NİYETLERİNİN BELİRLENMESİ

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 23 - 44, 31.03.2021
https://doi.org/10.32958/gastoria.800074

Abstract

Bolu ili ve aşçılık üzerine geçmişten günümüze yapılan tüm çalışmalar, ilin turizm potansiyeline dikkat çekmiş, bir gastrnomi merkezi olarak önemini vurgulamış mevcut duru-mun altını çizmek adına hâlihazırda Bolu’yu ziyaret eden yerli/yabancı turistlerin yorum ve değerlendirmelerini–beklentilerinin ne ölçüde karşılandığını analiz etmemiştir. Bu bağlamda araştırmanın özgün değeri, pozitif senaryolar kura-rak bu ili geçmişten günümüze gelen ünüyle değil reel bir bakış açısıyla en güncel değerlendirmelerle ele almaktır. Araş-tırmanın önemi, Bolu’da yeme–içme hizmeti sunan şehir mer-kezi ve civar restoran, otel, butik otel vb. işletmelerde yöresel ürünlerin ne denli sunulduğunu ve bunların turist beklentileri-ni ne ölçüde karşılayabildiğini anlamak konusunda da bir perspektif yaratmasıdır. Yapılan yüz yüze mülakatlar, telefon görüşmeleri ve anketlerden elde edilen bulguların bütüncül şekilde analizi, araştırmaya fark kazandırmış, sunulan yapıcı önerileri somut hale getirmiştir.

Supporting Institution

İstanbul Aydın Üniversitesi

Thanks

Araştırma kapsamında Bolu il merkezinde bulunan ve araştırmamıza katkı sağlayan tüm turistik işletmelere teşekkür ederiz.

References

  • AG Platform, (2011). Etnografik çalışma. Erişim tarihi: 13 Şubat 2020, http://www.agplatform.eu/arastirma_etnografik.html
  • Akdağ, G. ve Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir gastronomi turizmi kapsamında otantik yiyeceklere yönelik bir inceleme. Journal Of Tourism ve Gastronomy Studies, 5/Special issue (2), 301-309. doi: 10.21325/jotags.2017.132.
  • Birdir, K. ve Akgöl, Y. (2015). Gastronomi turizmi ve türki-ye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyim-lerinin değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
  • Bolu Belediyesi (2015). Aşçılar diyarından bolu lezzetleri. Bolu: Bolu Belediyesi Bolu Araştırmaları Merkezi Yayın-ları.
  • Bulu, M. ve Eraslan, İ. H. (2008). Bolu ili turizm sektörünün uluslararası rekabetçilik analizi. Seyahat ve Otel İşlet-meciliği Dergisi, 5(1).
  • Chon, K. (1990). The role of destination image in tourism: a review and discussion. Revue de Tourisme – The Tourist Review, 2/1990.
  • Çimen, H. (2016). Gastronomi turizmi açısından ardahan mutfağının önemi. Karadeniz Dergisi, Sayı: 32, 307-315.
  • Çuhadar, M. Küçükyaman, M. A. ve Şaşmaz, M. A. (2018). Geçmişten günümüze Isparta mutfak kültürü: nitel bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 6(3), Gastronomi kongresi özet bildirileri kitabı içinde (125-142). Ankara.
  • Erdoğan, M. (2007). Mengen yemekleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayınları.
  • Hoşcan, N., Genç, K. ve Şengül, S. (2016). Bolu kent markası oluşturma sürecinde aşçılık kültürü ve gastronomi turiz-minin önemi: Bolgamer önerisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), 52-76. doi: 10.21325/jotags.2016.22.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı – Bolu il kültür ve turizm müdürlüğü – yöre mutfağı (gastronomi), Erişim tarihi: 5 Ekim 2019, https://bolu.ktb.gov.tr/TR-157474/yore-mutfagi-gastronomi.html
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, (2019). Turizm işletmesi belgeli tesisler. Erişim tarihi: 10 Ekim 2019, http://www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr /TR,9579/turizm-tesisleri.html
  • Lopez-Guzman, T. ve Canizares, S.S. (2011). Gastronomy, tourism and destination differentiation: a case study in spain. Review of Economic and Finance, 63-72.
  • Martínez S. C. ve Alvarez, M. (2010). Country versus desti-nation image in a developing country. Journal of Travel and Tourism Marketing, 27(7), 748-764, doi:10.1080/10548408.2010.519680.
  • Morgan, D. L. (1988). Focus group as qualitative research. London: Sage.
  • Ongun, U., İnanir, A. ve Kilinç, O. (2019, April). Yöresel yemek kültürünün kırsal ve kültür turizmi açısından değer-lendirilmesi: ağlasun ilçesi örneği. VIII. National IV. inter-national eastern mediterranean tourism symposium, Ana-mur-Mersin.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özdemir, G., Yalçın, M., Yılmaz M. ve Alvarez, M., (2015). Stakeholders’ perception of İstanbul's historical peninsula as a sustainable destination. Tourism Planning and Devel-opment, London: Routledge, 12(1), 87-98. doi: 10.1080/21568316.2014.960596
  • Sohn, D. (1999). The current status of local cultural tourism industry ve measures, cultural cities and cultural welfare, Kore: Korea Cultural Policy Institute.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2018). Yöresel mutfak marka değeri algısının destinasyon farkındalığı ve destinasyon sadakati üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler En-stitüsü Dergisi, 22(1), 223-235.
  • Uslu, A. ve Kiper, T. (2006). Turizmin kültürel miras üzerine etkileri: Beypazarı/Ankara örneğinde yerel halkın farkındalığı. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(3) , 305-314.
  • Yıldız, Ö. E. (2016). Turistik ürün olarak gastronomi. H. Kur-gun, ve D. B. Özşeker (Ed.), Gastronomi ve turizm içinde, (23-36). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Zağralı, E. ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin destinasyon seçiminde yöresel yemeklerin rolü: izmir yarımadası’nı ziyaret eden turistlerin görüşleri üzerine bir araştırma. Journal of Yaşar University, 10(40), 6633-6644.

Determination of Tourists’ Perceptions and Behavioral Intentions about Bolu as a Gastronomy Destination

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 23 - 44, 31.03.2021
https://doi.org/10.32958/gastoria.800074

Abstract

Bolu ili ve aşçılık üzerine geçmişten günümüze yapılan tüm çalışmalar, ilin turizm potansiyeline dikkat çekmiş, bir gastronomi merkezi olarak önemini vurgulamış mevcut durumun altını çizmek adına hâlihazırda Bolu’yu ziyaret eden yerli/yabancı turistlerin yorum ve değerlendirmelerini–beklentilerinin ne ölçüde karşılandığını analiz etmemiştir. Bu bağlamda araştırmanın özgün değeri, pozitif senaryolar kura-rak bu ili geçmişten günümüze gelen ünüyle değil reel bir bakış açısıyla en güncel değerlendirmelerle ele almaktır. Araş-tırmanın önemi, Bolu’da yeme–içme hizmeti sunan şehir mer-kezi ve civar restoran, otel, butik otel vb. işletmelerde yöresel ürünlerin ne denli sunulduğunu ve bunların turist beklentileri-ni ne ölçüde karşılayabildiğini anlamak konusunda da bir perspektif yaratmasıdır. Yapılan yüz yüze mülakatlar, telefon görüşmeleri ve anketlerden elde edilen bulguların bütüncül şekilde analizi, araştırmaya fark kazandırmış, sunulan yapıcı önerileri somut hale getirmiştir.

References

  • AG Platform, (2011). Etnografik çalışma. Erişim tarihi: 13 Şubat 2020, http://www.agplatform.eu/arastirma_etnografik.html
  • Akdağ, G. ve Üzülmez, M. (2017). Sürdürülebilir gastronomi turizmi kapsamında otantik yiyeceklere yönelik bir inceleme. Journal Of Tourism ve Gastronomy Studies, 5/Special issue (2), 301-309. doi: 10.21325/jotags.2017.132.
  • Birdir, K. ve Akgöl, Y. (2015). Gastronomi turizmi ve türki-ye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyim-lerinin değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 3(2), 57-68.
  • Bolu Belediyesi (2015). Aşçılar diyarından bolu lezzetleri. Bolu: Bolu Belediyesi Bolu Araştırmaları Merkezi Yayın-ları.
  • Bulu, M. ve Eraslan, İ. H. (2008). Bolu ili turizm sektörünün uluslararası rekabetçilik analizi. Seyahat ve Otel İşlet-meciliği Dergisi, 5(1).
  • Chon, K. (1990). The role of destination image in tourism: a review and discussion. Revue de Tourisme – The Tourist Review, 2/1990.
  • Çimen, H. (2016). Gastronomi turizmi açısından ardahan mutfağının önemi. Karadeniz Dergisi, Sayı: 32, 307-315.
  • Çuhadar, M. Küçükyaman, M. A. ve Şaşmaz, M. A. (2018). Geçmişten günümüze Isparta mutfak kültürü: nitel bir araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 6(3), Gastronomi kongresi özet bildirileri kitabı içinde (125-142). Ankara.
  • Erdoğan, M. (2007). Mengen yemekleri. İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayınları.
  • Hoşcan, N., Genç, K. ve Şengül, S. (2016). Bolu kent markası oluşturma sürecinde aşçılık kültürü ve gastronomi turiz-minin önemi: Bolgamer önerisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), 52-76. doi: 10.21325/jotags.2016.22.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı – Bolu il kültür ve turizm müdürlüğü – yöre mutfağı (gastronomi), Erişim tarihi: 5 Ekim 2019, https://bolu.ktb.gov.tr/TR-157474/yore-mutfagi-gastronomi.html
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü, (2019). Turizm işletmesi belgeli tesisler. Erişim tarihi: 10 Ekim 2019, http://www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr /TR,9579/turizm-tesisleri.html
  • Lopez-Guzman, T. ve Canizares, S.S. (2011). Gastronomy, tourism and destination differentiation: a case study in spain. Review of Economic and Finance, 63-72.
  • Martínez S. C. ve Alvarez, M. (2010). Country versus desti-nation image in a developing country. Journal of Travel and Tourism Marketing, 27(7), 748-764, doi:10.1080/10548408.2010.519680.
  • Morgan, D. L. (1988). Focus group as qualitative research. London: Sage.
  • Ongun, U., İnanir, A. ve Kilinç, O. (2019, April). Yöresel yemek kültürünün kırsal ve kültür turizmi açısından değer-lendirilmesi: ağlasun ilçesi örneği. VIII. National IV. inter-national eastern mediterranean tourism symposium, Ana-mur-Mersin.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon pazarlaması, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Özdemir, G., Yalçın, M., Yılmaz M. ve Alvarez, M., (2015). Stakeholders’ perception of İstanbul's historical peninsula as a sustainable destination. Tourism Planning and Devel-opment, London: Routledge, 12(1), 87-98. doi: 10.1080/21568316.2014.960596
  • Sohn, D. (1999). The current status of local cultural tourism industry ve measures, cultural cities and cultural welfare, Kore: Korea Cultural Policy Institute.
  • Şengül, S. ve Türkay, O. (2018). Yöresel mutfak marka değeri algısının destinasyon farkındalığı ve destinasyon sadakati üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler En-stitüsü Dergisi, 22(1), 223-235.
  • Uslu, A. ve Kiper, T. (2006). Turizmin kültürel miras üzerine etkileri: Beypazarı/Ankara örneğinde yerel halkın farkındalığı. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(3) , 305-314.
  • Yıldız, Ö. E. (2016). Turistik ürün olarak gastronomi. H. Kur-gun, ve D. B. Özşeker (Ed.), Gastronomi ve turizm içinde, (23-36). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Zağralı, E. ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin destinasyon seçiminde yöresel yemeklerin rolü: izmir yarımadası’nı ziyaret eden turistlerin görüşleri üzerine bir araştırma. Journal of Yaşar University, 10(40), 6633-6644.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Gözde Özdemir 0000-0002-9128-2773

Yunus Çelebi 0000-0002-1898-4058

Publication Date March 31, 2021
Submission Date September 25, 2020
Acceptance Date March 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Özdemir, G., & Çelebi, Y. (2021). GASTRONOMİ DESTİNASYONU OLARAK BOLU İLE İLGİLİ TURİST BAKIŞ AÇILARI İLE DAVRANIŞSAL NİYETLERİNİN BELİRLENMESİ. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 5(1), 23-44. https://doi.org/10.32958/gastoria.800074