In this research, the sensory evaluations of consumers for third generation coffee brewing methods are examined. In the context of the research, the research was carried out on the third-generation coffee brewing type made with six different techniques. In the research, evaluation was carried out on the methods of brewing Chemex, Pour over, Syphon, Aeropress, Moka pot and French press coffee. In the sensory evaluation process, an evaluation was made between 0-1 under the commitment effect score. In order to collect data in the research, 15 participants who had previously experienced each coffee brewing method were reached using the snowball sampling method. In the data analysis process of the research, the five sense organs were evaluated by taking the averages of the scores given by the participants to each coffee brewing method. Averages are explained with the help of graphics. According to the results of the research, Chemex got the highest score in the sense of taste, Pour over got the highest score in the sense of smell, Siphon got the highest score in the sense of sight and hearing, and the French press got the highest score in the sense of touch.
Bu araştırmada üçüncü nesil kahve demleme yöntemlerine yönelik tüketicilerin duyusal değerlendirmeleri incelenmektedir. Araştırma bağlamında altı farklı tekniklerle yapılan üçüncü nesil kahve demleme türü üzerinden araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Chemex, Pour over, Syphon, Aeropress, Moka pot ve French press kahve demleme yöntemleri üzerinden değerlendirme gerçekleştirilmiştir. Duyusal değerlendirme sürecinde bağlılık etki puanı altında 0-1 arasında değerlendirme yapılmıştır. Araştırmada veri toplamak için her bir kahve demleme yöntemini daha önceden deneyimlemiş 15 katılımcıya kartopu örneklem yöntemi kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırmanın veri analiz sürecinde katılımcıların her bir kahve demleme yöntemine vermiş olduğu puanların ortalamaları alınarak beş duyu organına yönelik değerlendirme gerçekleştirilmiştir. Ortalamalar grafik yardımıyla açıklanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre tat alma duyusunda en yüksek puanı Chemex, koku duyusunda en yüksek puanı Pour over, görme ve duyma duyusunda en yüksek puanı Syphon ve dokunma duyusunda ise en yüksek puanı French press almıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 28, 2022 |
Publication Date | October 31, 2022 |
Submission Date | March 25, 2022 |
Acceptance Date | September 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.