The aim of this study is to determine the opinions of accounting and finance teachers who give accounting education in Commercial Vocational High Schools about accounting education and to identify the problems encountered in accounting education. For this purpose, a research was carried out on accounting and finance teachers working in commercial vocational high schools in Şahinbey district of Gaziantep province. Questionnaire technique was used in the research. The obtained data were evaluated with SPSS program and analyzed with percentage and frequency method. In the conducted research, it was concluded that at the beginning of each term, teachers should be given in-service training on current developments and the course curricula should be updated within the framework of current accounting developments. In addition, it has been concluded that periodic in-service training is important in terms of teaching current accounting practices to students. It has been determined that the accounting course that students have the most difficulty with is "General Accounting". In addition, problems such as the differences between the theoretical courses given at the school and the practice, the low student profile, the inadequacy of the internship applications in terms of professional competence have been identified as the important problems encountered in accounting education.
Bu çalışmanın amacı, Ticaret Meslek Liselerinde muhasebe eğitimi veren muhasebe finans öğretmenlerinin muhasebe eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemek ve muhasebe eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda Gaziantep ili Şahinbey ilçesinde bulunan ticaret meslek liselerinde görevli muhasebe finans öğretmenleri üzerine bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen araştırmada anket tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı ile değerlendirilmiş, yüzde ve frekans yöntemi ile analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen araştırmada, her dönem başında öğretmenlere güncel gelişmelerle ilgili hizmet içi eğitimin verilmesi ve ders müfredatlarının güncel muhasebe gelişmeleri çerçevesinde güncellenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca hizmet içi eğitimlerin periyodik olarak devam etmesi güncel muhasebe uygulamalarının öğrencilere öğretilmesi açısından önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin en çok zorlandığı muhasebe dersinin “Genel Muhasebe” olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okulda verilen teorik dersler ile uygulama arasındaki farklılıklar, öğrenci profilinin düşük olması, staj uygulamalarının mesleki yeterlilik açısından yetersiz kalması gibi problemler muhasebe eğitiminde karşılaşılan önemli sorunlar olarak tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 29, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | July 6, 2023 |
Acceptance Date | September 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |