Öz
Bu çalışmanın amacı, dijital spor oyunlarının sporcular üzerine
etkilerinin değerlendirilmesidir. Nitel araştırma yöntemi ve fenomenolojik
desende kurgulanmış bu çalışma ile istatistiksel genellemeler yerine analitik
genellemeler yapılmış, kuram oluşturulmuş ve kuramsal önermelerde
bulunulmuştur. Örneklem seçiminde amaçlı örnekleme yönteminden “kolay
ulaşılabilir durum örneklemesi” yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma dijital
spor tüketicisi 9 sporcu öğrenci ile yapılmıştır. Veri toplamak amacıyla yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme verileri yazıya
geçirilerek düzenlenmiş, anlamlı veriler saptanarak temalar belirlenmiştir.
Temalara bağlı olarak kategoriler oluşturulmuş ve araştırma sonuçlarına
ulaşılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda dijital sportif oyunların;
bilişsel, duyuşsal, psikomotor, sosyal ve psikolojik olarak olumlu ve olumsuz
yönleri belirlenmiştir. Dijital spor oyunlarının sporcular üzerindeki bilişsel etkileri
ile ilgili görüşler incelendiğinde üst düzey bilişsel becerileri olumlu yönde
etkileyen sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırmanın diğer bir bulgusu da; dijital
spor oyunları sporculara iyi bir motivasyon ve öğrenme aracı olurken, bir diğer
taraftan zaman kaybı, sosyalleşememe, bağımlılık gibi davranışlar
sergilemelerine sebep oldukları şeklindedir. Katılımcıların vermiş oldukları
cevaplar ile sportif içerikli dijital oyunların, kişisel gelişimlerinde olumlu
katkılarının yanında olumsuz yönde de etkilerinin olduğu belirlenmiştir.
Araştırma sonuçlarının dijital oyun kullanımları üzerine eğitimcilere, ailelere
ve literatüre faydalı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2019 |
Submission Date | January 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.