Çalışmanın amacı hakemlerin problem
çözme becerileri ile öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin bazı demografik
değişkenlerle birlikte incelenmesidir. Çalışma ilişkisel tarama modelinde
betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın
örneklemi uygun örnekleme yöntemi ile oluşturulmuştur. Çalışmaya 2017-2018
sezonunda aktif olarak hakemlik yapan %50’si (n:122) futbol, %26’sı (n:62)
basketbol ve %24’ü (n:58) hentbol hakemi olmak üzere 242 kişilik hakem grubu
katılmıştır. Çalışmaya katılan hakem grubunun %16,5’ini (n:40) kadın, %
83,5’ini (n:202) erkek hakemler oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı
olarak kişisel bilgi formu, Hepler ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen
problem çözme envanteri (PÇE) ve Karaçam ve Pulur (2017a) tarafından
geliştirilen hakem öz yeterlik ölçeği (HÖYÖ) kullanılmıştır. Değişkenler arası
ilişkilerin belirlenmesi için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı,
ikili karşılaştırmalarda t testi ve çoklu karşılaştırmalarda tek yönlü varyans
analizi (ANOVA) kullanılmıştır.
Yapılan analizlerde hakemlerinin
PÇE toplam puanı ile eğitim düzeyleri arasında yüksek lisans mezunu hakemler
lehine anlamlı fark olduğu görülmüştür (p
< .05). Hakemlerin HÖYÖ toplam puanı, fiziksel yeterlik, oyun bilgisi ve baskı alt
boyutu ile hakemlik branşları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Hakemlerinin
PÇE toplam puan ile yaşları ve hakemlik yılları arasında negatif yönlü ve
anlamlı ilişki olduğu görülmüştür(p <
.05). Hakemlerinin HÖYÖ toplam puan, fiziksel yeterlik, oyun bilgisi, karar
verme, baskı ve iletişim puanları ile yaş ve hakemlik yılları arasında pozitif
yönlü ve anlamlı ilişki olduğu görülmüştür(p
< .05). Hakemlerin PÇE toplam puan ile HÖYÖ toplam puan fiziksel
yeterlik, oyun bilgisi, karar verme, baskı ve iletişim değişkenleri negatif
yönlü ve anlamlı ilişkili oldukları görülmektedir(p < .05). Çalışmanın sonucunda hakemlerin problem çözme
becerilerinde eğitim, yaş ve hakemlik yıllarının, öz yeterliklerinde ise yaş ve
hakemlik yıllarının önemli değişkenler olduğu görülmüştür. Ayrıca hakemlerin
problem çözme becerileriyle öz yeterliklerinin birbirini olumlu yönde etkilediği
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Sporda Psiko-Sosyal Alanlar |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2019 |
Submission Date | January 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
ISSN: 2536-5339
Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi
Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.