Research Article
BibTex RIS Cite

Sporda Yetenek Seçimi ve Spora Yönlendirmede 9-10 Yaş Çocukların Bazı Fiziksel Özellikleri ve Performans Profillerinin İncelenmesi: Kırıkkale Örneği

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 199 - 210, 28.06.2019
https://doi.org/10.31680/gaunjss.513784

Abstract

Bu araştırmada sporda yetenek seçimi ve spora yönlendirmede 9-10 yaş
grubu çocukların fiziksel özellikleri ve bazı performans profilleri incelenerek
yetenek değerlendirmesinin yapılması, yetenek ve sporcu seçiminde antrenör ve
beden eğitimi öğretmenlerinin bu konuda yapılacak olan çalışmalarına katkıda
bulunmasını amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemini Kırıkkale Merkez Şehit
Ramazan Akçadağ İlköğretim Okulunda öğrenim gören (n=12 erkek) ve (n=18 kız)
oluşturmaktadır. Katılımcı çocuklara fiziksel ve performans verilerini
tanımlamada eurofit test bataryası ve bazı antropometrik ölçümler yapılmıştır.
İstatistiksel analizlerde verilerin normalliği Shapiro-Wilk testiyle
anlaşılmıştır. Katılımcılara verilerin tanımlanmasında tanımlayıcı istatistik
yöntemi ve guruplar arası karşılaştırmalarda ise bağımsız örneklem t-testi
uygulanmıştır. Yapılan tanımlayıcı istatistiksel analizler sonucunda
katılımcıların antropometrik ortalama değerleri sırasıyla ; (erkek, yaş; 9,83
(yıl), boy;1,37 (m), ağırlık; 35,95 (kg), VKİ; 18,61) ve  (kız, yaş; 9,83 (yıl), boy; 1,39 (m),
ağırlık; 35,25 (kg), VKİ; 17,86) olarak bulunmuştur. Bununla birlikte bağımsız
örneklem t- testi sonuçlarında çocuk katılımcıların sadece sağ bacak otur-eriş
esneklik testinde kızlar lehine (p<0,05) düzeyinde ve dayanıklılık mekik
koşusu testinde ise (p<0,01) düzeyinde erkekler lehine anlamlı farklılık
tespit edilmiştir. Bu sonuçlar bize ilköğretim çağı çocukların fiziksel ve
performans verilerinde cinsiyetler bakımından benzer özellik ve gelişim düzeylerine
sahip olduğunu göstermektedir. 

References

  • Ayan, V., ve Mülazimoğlu, O. (2009). Sporda yetenek seçimi ve spora yönlendirmede 8-10 yaş grubu erkek çocuklarının fiziksel özelliklerinin ve bazı performans profillerinin incelenmesi (Ankara Örneği). FÜ Sağ. Bil. Tıp Derg, 23(3), 113-118.
  • Balcı, Ş. S., Pekel, H. A., Karakuş, S., Hamdi, P. E. P. E., Revan, S., & Bağcı, E. (2008). 9-11 Yaş grubu İlköğretim Öğrencilerinin Performansla İlgili Fiziksel Uygunluklarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 103-108.
  • Çamlıyer H, (1999). Eğitim Bütünlüğü İçinde Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. Can Ofset Basım, İzmir.
  • Çelik, A., Günay, E., & Aksu, F. (2013). 7-9 Yaş Grubu İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Ve Motorik Özelliklerinin Değerlendirilmesi.
  • Demir, İ. (2001). Beden Eğitimi ve Sporun Beceri, Yetenek gelişimlerine etkisi (11–13 yaş grubunda Eurofit test değerlendirmesi) Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Demiral, Ş., Erdemir, İ., & Kızılyaprak, A. H. (2011). Bayan judocularda yetenek seçimi. Uluslararası Spor Araştırmaları Dergisi, 3(1).
  • Demirel, N., Şirinkan, A., & Şirinkan, Ş. Ö. (2016). Yaz spor okulunda jimnastik eğitimi alan okulöncesi çağı öğrencilerinin Eurofit testleriyle fiziksel gelişimlerinin incelenmesi (Erzurum örneği). International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 850-858.
  • Diker, G., Zileli, R., Özkamçı, H., & Sadi, Ö. N. (2017). Genç tenis oyuncularının bazı fizyolojik ve biyomotor özelliklerinin değerlendirilmesi. International Journal of Sport, Exercise & Training Sciences, 3(1), 25-32.
  • Docherty, D. (1996). Measurement in pediatric exercise science (pp. 285-334). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Eberline, A., Judge, L. W., Walsh, A., & Hensley, L. D. (2018). Relationship of Enjoyment, Perceived Competence, and Cardiorespiratory Fitness to Physical Activity Levels of Elementary School Children. Physical Educator, 75(3), 394-413.
  • Erikoğlu, G., Özkamçı, H., Golmoghanı, N., Suveren, C., Tuğçe, T. O. T., Şahin, N., ... & Güzel, N. A. 7–12 Yaş Çocuklarda Cinsiyet ve Yaş Gruplarına Göre Eurofit Test Bataryası İle Performans Parametrelerinin Değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(4), 49-64.
  • Freedson, P. S., Cureton, K. J., & Heath, G. W. (2000). Status of field-based fitness testing in children and youth. Preventive medicine, 31(2), S77-S85.
  • Hasan, K. (2008). Edirne iline bağlı ilkokullardaki (Şehit Asim İlköğretim Okulu ve Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuarı İlköğretim Okulu) 8-11 Yaş Arasindakı Öğrencilerin Eurofıt Testlerı İle Fiziksel Kondisyonlarinin Değerlendirilmesı. Y. Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Hasırcı, S., Sevimli, D., Durusoy, EA. (2009). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Haywood, K., & Getchell, N. (2014). Life Span Motor Development 6th Edition. Human Kinetics.
  • Heimer, S., Misigoj, M., & Medved, V. (1988). Some anthropological characteristics of top volleyball players in SFR Yugoslavia. The Journal of sports medicine and physical fitness, 28(2), 200.
  • Hobbs, M. (2014). Childhood Fitness and Academic Performance: An Investigation into the Effect of Aerobic Capacity on Academic Test Scores. Online Submission.
  • Karl, K. (2001). Sporda Yetenek Arama Seçme ve Yönlendirme (Çeviri: H. Harputluoğlu). Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Kızılakşam, E. (2006). Edirne il merkezi ilköğretim okullarındaki 12-14 yaş grubu aktif olarak spor yapan ve yapmayan (beden eğitimi dersine giren) öğrencilerin eurofit test bataryaları uygulama sonuçlarının karşılaştırılması.
  • Koç, H. (1996). 14-16 yaş grubu hentbolcu ve beden eğitimi dersi alan öğrencilerin bazı fiziksel ve fizyolojik parametrelerinin eurofit test bataryasında değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Muratlı, S. (2013). Çocuk ve Spor. Nobel Basımevi, Ankara.
  • Oğuz, O. (1991). Bazı Eurofıt testleri ile 12-14 yaşları arasındaki erkek öğrencilerin fiziksel uygunluklarının ölçülmesi (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Pekel, A. (2007). Olarak 10-12 Yaş Grubu Çocuklarda Bazı Değişkenler Üzerinde Normatif Çalışma. Doktora Tezi. Ankara: GÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Robertson, J. (2017). The Relationship between Physical Fitness and Academic Achievement for Fourth Grade Students in Southeast Texas. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.
  • Saraç, H. (2012). Futbol Branşında 12-15 Yaş Gurubu Erkek Çocukların Fiziksel Gelişiminin Eurofit Test Bataryasıyla Değerlendirilmesi. Y. Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Tutkun, E. (2002). Samsun İli İlk Öğretim Çağı Çocuklarının Yetenek Seçim Yönteminin Geliştirilmesi. Doktora Tezi. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tutkun, E. (2007). Futbolda Yetenek Seçimi Modelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul.
  • Uzuncan, H. (1991). Eurofit testleri ile 10-12 yaşları arasındaki erkek öğrencilerin aerobik güç ve fiziksel uygunluklarının ölçülmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • World Health Organization Nutrition Anemia’s (1968). Who Teaching Report Series, Who Priting Office: Geneva, 405.
  • Yenal, T. H., Çamlıyer, H., & Saracaloğlu, A. S. (1999). İlköğretim İkinci Devre Çocuklarında Beden Eğitimi ve Spor Etkinliklerinin Motor Beceri ve Yetenekler Üzerine Etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 15-24.
  • Ziyagil, M. A., Tamer, K., Zorba, E., Uzuncan, S., & Uzuncan, H. (1996). Eurofit test bataryası vasıtasıyla 10-12 yaşları arasındaki erkek ilkokul öğrencilerinin fiziksel uygunluk ve antropometrik özelliklerinin yaş gruplarına ve spor yapma alışkanlıklarına göre değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 20-28.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 199 - 210, 28.06.2019
https://doi.org/10.31680/gaunjss.513784

Abstract

References

  • Ayan, V., ve Mülazimoğlu, O. (2009). Sporda yetenek seçimi ve spora yönlendirmede 8-10 yaş grubu erkek çocuklarının fiziksel özelliklerinin ve bazı performans profillerinin incelenmesi (Ankara Örneği). FÜ Sağ. Bil. Tıp Derg, 23(3), 113-118.
  • Balcı, Ş. S., Pekel, H. A., Karakuş, S., Hamdi, P. E. P. E., Revan, S., & Bağcı, E. (2008). 9-11 Yaş grubu İlköğretim Öğrencilerinin Performansla İlgili Fiziksel Uygunluklarının Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 103-108.
  • Çamlıyer H, (1999). Eğitim Bütünlüğü İçinde Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun. Can Ofset Basım, İzmir.
  • Çelik, A., Günay, E., & Aksu, F. (2013). 7-9 Yaş Grubu İlköğretim Öğrencilerinin Fiziksel Ve Motorik Özelliklerinin Değerlendirilmesi.
  • Demir, İ. (2001). Beden Eğitimi ve Sporun Beceri, Yetenek gelişimlerine etkisi (11–13 yaş grubunda Eurofit test değerlendirmesi) Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Demiral, Ş., Erdemir, İ., & Kızılyaprak, A. H. (2011). Bayan judocularda yetenek seçimi. Uluslararası Spor Araştırmaları Dergisi, 3(1).
  • Demirel, N., Şirinkan, A., & Şirinkan, Ş. Ö. (2016). Yaz spor okulunda jimnastik eğitimi alan okulöncesi çağı öğrencilerinin Eurofit testleriyle fiziksel gelişimlerinin incelenmesi (Erzurum örneği). International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 850-858.
  • Diker, G., Zileli, R., Özkamçı, H., & Sadi, Ö. N. (2017). Genç tenis oyuncularının bazı fizyolojik ve biyomotor özelliklerinin değerlendirilmesi. International Journal of Sport, Exercise & Training Sciences, 3(1), 25-32.
  • Docherty, D. (1996). Measurement in pediatric exercise science (pp. 285-334). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Eberline, A., Judge, L. W., Walsh, A., & Hensley, L. D. (2018). Relationship of Enjoyment, Perceived Competence, and Cardiorespiratory Fitness to Physical Activity Levels of Elementary School Children. Physical Educator, 75(3), 394-413.
  • Erikoğlu, G., Özkamçı, H., Golmoghanı, N., Suveren, C., Tuğçe, T. O. T., Şahin, N., ... & Güzel, N. A. 7–12 Yaş Çocuklarda Cinsiyet ve Yaş Gruplarına Göre Eurofit Test Bataryası İle Performans Parametrelerinin Değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(4), 49-64.
  • Freedson, P. S., Cureton, K. J., & Heath, G. W. (2000). Status of field-based fitness testing in children and youth. Preventive medicine, 31(2), S77-S85.
  • Hasan, K. (2008). Edirne iline bağlı ilkokullardaki (Şehit Asim İlköğretim Okulu ve Trakya Üniversitesi Devlet Konservatuarı İlköğretim Okulu) 8-11 Yaş Arasindakı Öğrencilerin Eurofıt Testlerı İle Fiziksel Kondisyonlarinin Değerlendirilmesı. Y. Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
  • Hasırcı, S., Sevimli, D., Durusoy, EA. (2009). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Kitabevi.
  • Haywood, K., & Getchell, N. (2014). Life Span Motor Development 6th Edition. Human Kinetics.
  • Heimer, S., Misigoj, M., & Medved, V. (1988). Some anthropological characteristics of top volleyball players in SFR Yugoslavia. The Journal of sports medicine and physical fitness, 28(2), 200.
  • Hobbs, M. (2014). Childhood Fitness and Academic Performance: An Investigation into the Effect of Aerobic Capacity on Academic Test Scores. Online Submission.
  • Karl, K. (2001). Sporda Yetenek Arama Seçme ve Yönlendirme (Çeviri: H. Harputluoğlu). Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Kızılakşam, E. (2006). Edirne il merkezi ilköğretim okullarındaki 12-14 yaş grubu aktif olarak spor yapan ve yapmayan (beden eğitimi dersine giren) öğrencilerin eurofit test bataryaları uygulama sonuçlarının karşılaştırılması.
  • Koç, H. (1996). 14-16 yaş grubu hentbolcu ve beden eğitimi dersi alan öğrencilerin bazı fiziksel ve fizyolojik parametrelerinin eurofit test bataryasında değerlendirilmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Muratlı, S. (2013). Çocuk ve Spor. Nobel Basımevi, Ankara.
  • Oğuz, O. (1991). Bazı Eurofıt testleri ile 12-14 yaşları arasındaki erkek öğrencilerin fiziksel uygunluklarının ölçülmesi (Doctoral dissertation, Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü).
  • Pekel, A. (2007). Olarak 10-12 Yaş Grubu Çocuklarda Bazı Değişkenler Üzerinde Normatif Çalışma. Doktora Tezi. Ankara: GÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Robertson, J. (2017). The Relationship between Physical Fitness and Academic Achievement for Fourth Grade Students in Southeast Texas. ProQuest LLC. 789 East Eisenhower Parkway, PO Box 1346, Ann Arbor, MI 48106.
  • Saraç, H. (2012). Futbol Branşında 12-15 Yaş Gurubu Erkek Çocukların Fiziksel Gelişiminin Eurofit Test Bataryasıyla Değerlendirilmesi. Y. Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Tutkun, E. (2002). Samsun İli İlk Öğretim Çağı Çocuklarının Yetenek Seçim Yönteminin Geliştirilmesi. Doktora Tezi. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Tutkun, E. (2007). Futbolda Yetenek Seçimi Modelleri. Akademi Basın ve Yayıncılık. İstanbul.
  • Uzuncan, H. (1991). Eurofit testleri ile 10-12 yaşları arasındaki erkek öğrencilerin aerobik güç ve fiziksel uygunluklarının ölçülmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • World Health Organization Nutrition Anemia’s (1968). Who Teaching Report Series, Who Priting Office: Geneva, 405.
  • Yenal, T. H., Çamlıyer, H., & Saracaloğlu, A. S. (1999). İlköğretim İkinci Devre Çocuklarında Beden Eğitimi ve Spor Etkinliklerinin Motor Beceri ve Yetenekler Üzerine Etkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 15-24.
  • Ziyagil, M. A., Tamer, K., Zorba, E., Uzuncan, S., & Uzuncan, H. (1996). Eurofit test bataryası vasıtasıyla 10-12 yaşları arasındaki erkek ilkokul öğrencilerinin fiziksel uygunluk ve antropometrik özelliklerinin yaş gruplarına ve spor yapma alışkanlıklarına göre değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 20-28.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Hareket ve Antrenman Bilimleri
Authors

Aziz Güçlüöver 0000-0003-1014-5011

İrem Nur Şahin This is me 0000-0003-1432-6901

Mehmet Gülü 0000-0001-7633-7900

Hüseyin Tolga Esen 0000-0003-0836-5234

Publication Date June 28, 2019
Submission Date January 16, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Güçlüöver, A., Şahin, İ. N., Gülü, M., Esen, H. T. (2019). Sporda Yetenek Seçimi ve Spora Yönlendirmede 9-10 Yaş Çocukların Bazı Fiziksel Özellikleri ve Performans Profillerinin İncelenmesi: Kırıkkale Örneği. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 199-210. https://doi.org/10.31680/gaunjss.513784

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.