Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Dersine Karşı Tutumlarının İncelenmesi
Year 2019,
Volume: 4 Issue: 3, 330 - 345, 22.09.2019
Metin Bayram
,
Alper Tunga Peker
,
Serkan Tevabil Aka
Mustafa Vural
Abstract
Bu çalışmanın amacı Ağrı İbrahim Çeçen
Üniversitesinin farklı Bölümlerinde Eğitim gören öğrencilerin uzaktan eğitim
dersine yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Bu araştırma betimsel araştırma
niteliğindedir. Araştırmanın yöntemini ise tarama modeli oluşturmaktadır.
Tarama modeli bir grubun belirli özelliklerini belirlemek için verilerin
toplanmasını amaçlayan çalışmalardır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019
yılında Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesin de öğrenim gören yedi farklı bölüm
öğrencilerinden 180 Kadın 260 Erkek toplam 449 kişi oluşturmaktadır. Çalışmada
öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarına ilişkin veriler Ağır (2007)
tarafından geliştirilen “Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” aracılığı ile
toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 23.0 program kullanılmıştır.
İkili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için independent samples T-testi
kullanılmış olup çoklu karşılaştırılmalarda ise one way-anova testi
kullanılmıştır. Gruplar arasında ki farklılığın tespit edilmesi için Tukey testi
kullanılmış ve bu çalışmada hata düzeyi 0.05 olarak alınmıştır.
Çalışmaya Fakülte/yüksekokul açısından
bakıldığında bölüm öğrencileri arasında Uzaktan eğitim dersine karşı avantaj ve
sınırlılıklar alt boyutlarına ilişkin ortalamaları arasında anlamlı farkların
tespit edildiği görülmüştür.
References
- Özbay, Ö. (2015). Dünya’da ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 4, 377-394. 18.4.2019 tarihinde http://www.inesjournal.com/Makaleler/2097601777_26-id-174-.pdf adresinden erişilmiştir.
- Şahin, M. C. (2009). Yeni binyılın öğrencilerinin özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9(2), 155-172. 18.4.2019 tarihinde https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/283/927740.pdf?sequ ence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir
- Uzunboylu, H. ve Tuncay, N. (2012). Uzaktan Eğitimde Sanal Değişimler. (1.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- İşman, A. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (1.Basım). İstanbul: Değişim Yayınları.
- Alkan, C. (1987). Açıköğretim: Uzaktan Eğitim Sistemlerini Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara
- Akça, Ö. (2006). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri İle İlgili Öğrenci Görüşleri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Yalın, H. İ. (2007). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (19.baskı). Ankara: Nobel Yay.
- Özbay, Ö. (2015). Dünya’da ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 4, 377-394. 10.12.2017 tarihinde http://www.inesjournal.com/Makaleler/2097601777_26-id-174-.pdf adresinden erişilmiştir.
- Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Uşun, S. ( 2006). Uzaktan Eğitim. (1.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları. Uzaktan eğitimin geleneksel eğitimle karşılaştırılması. 6.10.2017 tarihinde https://www.uzaktanegitim.com/haberler/uzaktan-egitimin-geleneksel-egitimlekarsilastirilmasi-/102 adresinden erişilmiştir.
- Kaya, Z. ve Önder, H. (2002). İnternet yoluyla öğretimde ergonomi. The Turkish Online Journal of Educational Technology. TOJET, 1(1), 48-54. 06.07.207 tarihinde http://www.tojet.net/articles/v1i1/118.pdf adresinden erişilmiştir.
- Ağır, F. (2007). Özel Okullarda ve Devlet Okullarında Çalışan İlköğretim Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Brinkerhoff J.ve Koroghlanian C. M. (2005). Student computer skills and attitudes toward ınternet-delivered ınstruction: an assessment of stability over time and place. J. Educatıonal computıng research, 32(1), 27-56.
- Belcheir, M. J. ve Cucek, M. (2002). Faculty Perceptions of Teaching Distance Education Courses. Research Report 2002. (ERIC Document Reproduction Service No: ED 480 925).
- Ağır, F., Gür, H. ve Okçu, A. (2007). Uzaktan eğitime karşı tutum ölçeği geliştirmesine yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması. New World Sciences Academy, 3(2), 128-139. 05.10.2017 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/articlefile/185997 adresinden erişilmiştir
- Barış, M. F. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: namık kemal üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2) 36-46.
- İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. (4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi
- Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. / Marmara İletişim Dergisi 21, 73-94. 18.4.2019 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/206441 adresinden erişilmiştir.
- Çukadar, S. ve Çelik, S. (2003). İnternete dayalı uzaktan öğretim ve üniversite kütüphaneleri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4(1), 31-42.
- Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145. 18.04.2019 tarihinde http://gefad.gazi.edu.tr/article/view/5000078576/5000072797 adresinden erişilmiştir.
- Demirel, Ö. (Ed.) (2010). Eğitimde Yeni Yönelimler (4.Baskı). Ankara: Apegem Akademi.
- Demiray, U. (1999). Bir çağdaş eğitim modeli olarak uzaktan eğitim uygulaması. Jandarma Dergisi, 85, 46-52.
- Horzum, B. (2003). Öğretim Elemanlarının İnternet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sakarya.
- Yurdakul, B. (2005). Uzaktan Eğitim. Ö. Demirel (Ed.). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: Apegem Akademi
- Kuşkonmaz, H. (2011). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Mobil Öğrenmeye Yönelik Algı Düzeylerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Bilgi Teknolojileri Bölümü, İstanbul.
- Yavuz, R. (2016). Eğitim Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Tutumları İle İngilizce Dersine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
- Gündüz, A. Y. (2013). Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitim Algısı. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Yıldız, S. (2016). Pedogojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329. 10.10.2017 tarihinde
- Baek, Y., Zhang, H. ve Yun, S. (2017). Teachers’ attitudes toward mobile learning in Korea . The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16 (1), 154-163. 18. 04. 2019 tarihinde http://www.tojet.net/ adresinden erişilmiştir.
- Horzum, M. B. , AlbayrAK, E. ve Ayvaz, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitimde uzaktan eğitime yönelik inançları. Ege Eğitim Dergisi 13(1), 56–72. 18.04.2019 tarihinde http://dergipark.ulakbim.gov.tr/egeefd/article/view/5000003958/5000004474 adresinden erişilmiştir.
EXAMİNATİON OF ATTİTUDES OF UNİVERSİTY STUDENTS TOWARDS DİSTANCE LEARNİNG
Year 2019,
Volume: 4 Issue: 3, 330 - 345, 22.09.2019
Metin Bayram
,
Alper Tunga Peker
,
Serkan Tevabil Aka
Mustafa Vural
Abstract
The aim of this study is to determine the attitudes of the students
studying in different departments of Ağrı İbrahim Çeçen University towards
distance learning. This study is a
descriptive research. The method of the study is a survey model. The survey
model is used for studies aimed at collecting data to determine specific
characteristics of a group. The sample of the study consisted of 449 people in
total of 180 female 260 male students studying in Ağrı İbrahim Çeçen University
in 2018-2019. The data about the attitudes of the students towards distance
learning were collected through attitude scale towards distance learning
developed by Ağır (2007). SPSS 23.0 program was used to analyse the data. The
independent samples T-test was used for independent groups in double
comparisons and one way-anova test was used for multiple comparisons. Tukey
test was used to determine the differences between the groups for multiple
comparisons and the error level was taken as 0.05 in this study. It was seen that there were significant differences
between means of advantages and limititations sub-scales in comparison of
students' departments.
References
- Özbay, Ö. (2015). Dünya’da ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 4, 377-394. 18.4.2019 tarihinde http://www.inesjournal.com/Makaleler/2097601777_26-id-174-.pdf adresinden erişilmiştir.
- Şahin, M. C. (2009). Yeni binyılın öğrencilerinin özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 9(2), 155-172. 18.4.2019 tarihinde https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/283/927740.pdf?sequ ence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir
- Uzunboylu, H. ve Tuncay, N. (2012). Uzaktan Eğitimde Sanal Değişimler. (1.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- İşman, A. (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (1.Basım). İstanbul: Değişim Yayınları.
- Alkan, C. (1987). Açıköğretim: Uzaktan Eğitim Sistemlerini Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara
- Akça, Ö. (2006). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri İle İlgili Öğrenci Görüşleri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
- Yalın, H. İ. (2007). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. (19.baskı). Ankara: Nobel Yay.
- Özbay, Ö. (2015). Dünya’da ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 4, 377-394. 10.12.2017 tarihinde http://www.inesjournal.com/Makaleler/2097601777_26-id-174-.pdf adresinden erişilmiştir.
- Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Uşun, S. ( 2006). Uzaktan Eğitim. (1.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları. Uzaktan eğitimin geleneksel eğitimle karşılaştırılması. 6.10.2017 tarihinde https://www.uzaktanegitim.com/haberler/uzaktan-egitimin-geleneksel-egitimlekarsilastirilmasi-/102 adresinden erişilmiştir.
- Kaya, Z. ve Önder, H. (2002). İnternet yoluyla öğretimde ergonomi. The Turkish Online Journal of Educational Technology. TOJET, 1(1), 48-54. 06.07.207 tarihinde http://www.tojet.net/articles/v1i1/118.pdf adresinden erişilmiştir.
- Ağır, F. (2007). Özel Okullarda ve Devlet Okullarında Çalışan İlköğretim Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Brinkerhoff J.ve Koroghlanian C. M. (2005). Student computer skills and attitudes toward ınternet-delivered ınstruction: an assessment of stability over time and place. J. Educatıonal computıng research, 32(1), 27-56.
- Belcheir, M. J. ve Cucek, M. (2002). Faculty Perceptions of Teaching Distance Education Courses. Research Report 2002. (ERIC Document Reproduction Service No: ED 480 925).
- Ağır, F., Gür, H. ve Okçu, A. (2007). Uzaktan eğitime karşı tutum ölçeği geliştirmesine yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması. New World Sciences Academy, 3(2), 128-139. 05.10.2017 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/articlefile/185997 adresinden erişilmiştir
- Barış, M. F. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: namık kemal üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2) 36-46.
- İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim. (4.Baskı). Ankara: Pegem Akademi
- Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. / Marmara İletişim Dergisi 21, 73-94. 18.4.2019 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/206441 adresinden erişilmiştir.
- Çukadar, S. ve Çelik, S. (2003). İnternete dayalı uzaktan öğretim ve üniversite kütüphaneleri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4(1), 31-42.
- Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145. 18.04.2019 tarihinde http://gefad.gazi.edu.tr/article/view/5000078576/5000072797 adresinden erişilmiştir.
- Demirel, Ö. (Ed.) (2010). Eğitimde Yeni Yönelimler (4.Baskı). Ankara: Apegem Akademi.
- Demiray, U. (1999). Bir çağdaş eğitim modeli olarak uzaktan eğitim uygulaması. Jandarma Dergisi, 85, 46-52.
- Horzum, B. (2003). Öğretim Elemanlarının İnternet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sakarya.
- Yurdakul, B. (2005). Uzaktan Eğitim. Ö. Demirel (Ed.). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: Apegem Akademi
- Kuşkonmaz, H. (2011). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Mobil Öğrenmeye Yönelik Algı Düzeylerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Bilgi Teknolojileri Bölümü, İstanbul.
- Yavuz, R. (2016). Eğitim Fakültesi 1. Sınıf Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Tutumları İle İngilizce Dersine İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
- Gündüz, A. Y. (2013). Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitim Algısı. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
- Yıldız, S. (2016). Pedogojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329. 10.10.2017 tarihinde
- Baek, Y., Zhang, H. ve Yun, S. (2017). Teachers’ attitudes toward mobile learning in Korea . The Turkish Online Journal of Educational Technology, 16 (1), 154-163. 18. 04. 2019 tarihinde http://www.tojet.net/ adresinden erişilmiştir.
- Horzum, M. B. , AlbayrAK, E. ve Ayvaz, A. (2012). Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitimde uzaktan eğitime yönelik inançları. Ege Eğitim Dergisi 13(1), 56–72. 18.04.2019 tarihinde http://dergipark.ulakbim.gov.tr/egeefd/article/view/5000003958/5000004474 adresinden erişilmiştir.