Research Article
BibTex RIS Cite

Bireylerin Spor Yapma Durumlarıyla, Benlik Saygıları ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 4 Issue: 4, 437 - 449, 18.12.2019
https://doi.org/10.31680/gaunjss.567126

Abstract

Bireylerin mutlu olmaları sonucunda, kendileri ile barışık
olmaları ve dolayısı ile bu bireylerin kendilerini beğenmeleri arasındaki
bağlantı sıkça araştırmalara konu olarak literatürde yerini almaktadır. Birçok
çalışmada belirtildiği üzere mutluluk hormonu olan serotonin salınımını
hızlandıran etkenlerden biri egzersizdir. Egzersizin yani sporun serotonin
salınımı vasıtasıyla bireylerin kendini mutlu hissetmesi, kendini beğenme yani
benlik saygıları ile arasındaki ilişkinin açığa çıkarılması, sporun insan
psikolojisine olumlu katkısının vurgulanması açısından önem taşımaktadır. Araştırmamız,
bireylerin spor yapma durumlarıyla; benlik saygıları ve mutluluk düzeyleri
arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla, 2018
yılı Ekim ve Kasım ayları arasında sosyal medya üzerinden ‘‘Google form
üzerinden online anket şeklinde hazırladığımız anketi online link olarak’’
dağıtılarak cevap kabul edilen ankete, 238’i spor yapan, 282’si spor yapmayan
olmak üzere toplamda 520 kişi katılım sağlanmıştır. Verilerin toplanmasında
kullanılan anket formunun tasarımında 5’i olumlu ve 5’i olumsuz ifadelerden
oluşan 10 ifadeli Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği Kısa Formu (RBSÖ-KF) ve
toplam 6 ifadeden oluşan Mutluluk Ölçeği (MUÖ) kullanılmıştır. Mutluluk ölçeği
tek faktör olarak ölçülürken, Rosenberg benlik saygısı ölçeği olumlu ifadelerden
oluşan, olumsuz ifadelerden oluşan ve tüm ifadeleri içeren 3 farklı ölçek
ortalaması ile ölçülmüştür. İstatistiksel analiz uygulaması olan SPSS ile
gerçekleştirilen analizler sonucunda, örneklemi oluşturan bireylerin: medeni
durumu, spor yapma durumu, spor yapma süreleri, sporda profesyonellik
düzeyleriyle benlik saygısı ve mutluluk düzeylerinin her ikisi arasında; yaş
aralığı ve gelir düzeyleri ile benlik saygısı düzeyleri arasında; eğitim
seviyeleri ve çalışma durumları ile benlik saygısını ölçen olumsuz ifadeler ile
toplam benlik saygısı düzeyleri arasında anlamlı ilişki olduğu tespit
edilmiştir. Bulgular sonucunda, bireylerin benlik saygısı ve mutluluk
düzeylerinin, spor yapan bireylerde spor yapmayanlara göre daha yüksek olduğu
ve dolayısıyla sporun bireylere benlik saygısı ve mutluluk düzeyleri üzerinden
psikolojilerine olumlu katkılar yaptığı söylenebilmektedir.      

References

  • Aksoy, A.B., Güngör Aytar, A., Kaytez, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin mutluluk ve alçakgönüllülük düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1119-1132.Balat, G.U., Akman, B. (2004). ‘‘Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi’’. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175-183.Başar, S., Sarı, İ. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25-34.Çiftçi, H. (2018). ‘‘Ergenlerin benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması meslek yüksekokulu ve meslek lisesi öğrencileri üzerine bir inceleme’’ Electronic journal of social sciences, 17(68).Çoknaz, H. (1998). “Takım ve bireysel spor antrenörlerinin iş doyumu düzeylerinin karşılaştırılması” Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Yönetimi Bilimleri Anabilim Dalı.Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda benlik saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri ABD, Ankara.Demirci, İ., Eksi, H. (2018). Keep calm and be happy: a mixed method study from character strengths to well-being. Educational Sciences: Theory and Practice, 18(2), 279-330.Dong Yue, X., Wıng-Yın Lıu, K. (2014). Humor styles, self-esteem, and subjectıve happiness. Psychological Reports: Mental & Physical Health, 115(2), 517-525.Diener, E., Chan, M.Y.(2011). Happy people live longer: subjective well-being contributes to health and longevity. Applied Psychology, 3(1), 1-43.Diener, E., Oishi, S. Lucas, R.E. (2003). Personality, culture and subjective well-being: emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, 54, 403-425.Guindon, M.H. (2009). What is self-esteem?, M. H. Guindon (Ed.), Self-esteem across the lifespan: Issues and interventions (pp. 3-25). New York: Taylor & Francis.Karakoç, Ö., Çoban, B., & Konar, N. (2012). İşitme engelli milli sporcular ile spor yapmayan işitme engellilerin benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 14(1), 12-17.Koydemir, S., Mısır, S. (2015). Benlik kurguları ve mutluluk: deneysel bir hazırlama çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(44).Lyubomirsky, S. (2001). Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being. American Psychologist, 56, 239– 249.Mongrain, M., Chin, J. M., Shapira, L.B. (2011). Practicing compassion increases happiness and self-esteem. Journal of Happiness Studies, 12, 963–981.Özgeylani, F.H. (1993). Lise düzeyindeki erkek sporcuların ve sporcu olmayanların benlik kavramları ve beden imgeleri.Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. New Jersey: Princeton University Press.Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic Books.
Year 2019, Volume: 4 Issue: 4, 437 - 449, 18.12.2019
https://doi.org/10.31680/gaunjss.567126

Abstract

References

  • Aksoy, A.B., Güngör Aytar, A., Kaytez, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin mutluluk ve alçakgönüllülük düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1119-1132.Balat, G.U., Akman, B. (2004). ‘‘Farklı sosyo-ekonomik düzeydeki lise öğrencilerinin benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi’’. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 175-183.Başar, S., Sarı, İ. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25-34.Çiftçi, H. (2018). ‘‘Ergenlerin benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması meslek yüksekokulu ve meslek lisesi öğrencileri üzerine bir inceleme’’ Electronic journal of social sciences, 17(68).Çoknaz, H. (1998). “Takım ve bireysel spor antrenörlerinin iş doyumu düzeylerinin karşılaştırılması” Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Yönetimi Bilimleri Anabilim Dalı.Çuhadaroğlu, F. (1986). Adolesanlarda benlik saygısı. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri ABD, Ankara.Demirci, İ., Eksi, H. (2018). Keep calm and be happy: a mixed method study from character strengths to well-being. Educational Sciences: Theory and Practice, 18(2), 279-330.Dong Yue, X., Wıng-Yın Lıu, K. (2014). Humor styles, self-esteem, and subjectıve happiness. Psychological Reports: Mental & Physical Health, 115(2), 517-525.Diener, E., Chan, M.Y.(2011). Happy people live longer: subjective well-being contributes to health and longevity. Applied Psychology, 3(1), 1-43.Diener, E., Oishi, S. Lucas, R.E. (2003). Personality, culture and subjective well-being: emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, 54, 403-425.Guindon, M.H. (2009). What is self-esteem?, M. H. Guindon (Ed.), Self-esteem across the lifespan: Issues and interventions (pp. 3-25). New York: Taylor & Francis.Karakoç, Ö., Çoban, B., & Konar, N. (2012). İşitme engelli milli sporcular ile spor yapmayan işitme engellilerin benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilim Dergisi, 14(1), 12-17.Koydemir, S., Mısır, S. (2015). Benlik kurguları ve mutluluk: deneysel bir hazırlama çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(44).Lyubomirsky, S. (2001). Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being. American Psychologist, 56, 239– 249.Mongrain, M., Chin, J. M., Shapira, L.B. (2011). Practicing compassion increases happiness and self-esteem. Journal of Happiness Studies, 12, 963–981.Özgeylani, F.H. (1993). Lise düzeyindeki erkek sporcuların ve sporcu olmayanların benlik kavramları ve beden imgeleri.Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. New Jersey: Princeton University Press.Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic Books.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Authors

Kutluhan Demir 0000-0002-2955-3229

Savaş Duman 0000-0001-8721-0112

Publication Date December 18, 2019
Submission Date May 17, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 4

Cite

APA Demir, K., & Duman, S. (2019). Bireylerin Spor Yapma Durumlarıyla, Benlik Saygıları ve Mutluluk Düzeyleri Arasındaki İlişkisinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 437-449. https://doi.org/10.31680/gaunjss.567126

Cited By









Spora Yönelik Tutum ve Mutluluk İlişkisi (Sağlık Sektöründe Bir Araştırma)
Ankara Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi
https://doi.org/10.33689/spormetre.967955





ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.