Research Article
BibTex RIS Cite

Taekwondo Branşında Başarı Ve Başarısızlık Durumunda Kaygı Bileşenlerindeki Değişim İlişkisi

Year 2022, Volume: 7 Issue: 4, 495 - 504, 23.12.2022
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1212970

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Taekwondo branşında başarı ve başarısızlık durumunda kaygı bileşenlerindeki değişim ilişkisini incelenmektir. Araştırmada nicel tabanda anket yöntemi uygulanıp, tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye’de aktif olarak Taekwondo yapan 12-28 yaş aralığındaki sporcular, örneklemini ise Ankara’da bulunan aktif olarak Taekwondo yapan 12-28 yaş aralığındaki sporculardan tesadüfi olarak seçilmiş 62 erkek 73 kadın toplam 135 sporcu oluşturmaktadır. Sporcuların demografik verilerinin saptanması için beş sorudan oluşan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Demografik sorular cinsiyet, yaş, sporcu yaşı, eğitim durumu ve müsabaka sayısı olarak belirlenmiştir. Bu değişkenlere yönelik kişisel bilgilerinin ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri tablo haline getirilmiştir. Aynı zamanda sporcuların yarışma öncesi kaygılarını ölçmek amacıyla SCAT-A (Sport Competition Anxiety Test) kullanılmıştır. Testte anket formunda 15 soru üçlü likert tipi bulunmaktadır. İstatiksel veriler SPSS paket programı kullanılıp ANOVA test ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak cinsiyet değişkenine göre sporcuların yarışma kaygı düzeyleri anlamlı farklılık göstermemektedir (p>0,05). Katılımcıların yaş, spor yaşı ve müsabaka sayısı ile yarışma kaygıları arasında anlamlı düzeyde bir ilişki tespit edilmemiştir (p>0,05). Eğitim durumuna göre yarışma kaygıları anlamlı farklılık göstermemektedir (p>0,05).

References

  • Akandere, M. ve Bedir, R. (2011). Taekwondo Milli Takım Sporcularının Durumluk Kaygı Düzeylerinin Başarıya Etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 119-124.
  • Akkaya, C.ve Kaplan, Y. (2014). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Spor Medyasında Kadın. International Jaurnal of Sport Culture and Science, 177-182.
  • Aksoy, D. (2007). Karate Sporcularının Müsabaka Kaygı Düzeyleri ile Müsabaka Performanslarının İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8-12.
  • Alisinanoğlu, F.ve Ulutaş, İ. (2003). Çocukların Kaygı Düzeyleri ile Annelerinin Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. CİİI28, Sayı 128 (65-71)
  • Aslan, A. ve Kuru, E. (2002). Profesyonel Ve Amatör Futbolcuların Başarı Motivasyonu Farklılıkları Ve Sportif Tecrübe İle İlişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23-30.
  • Ayhan, B., Akay, B., ve Gökçen, G. (2021). Examination of Folk Dances Athletes' Evaluation of Coach Behaviors According to Some Demographic Variables. International Journal of Sport Culture and Science, 54-56.
  • Baltacı, G. ve Düzgün, İ. (2008, Şubat). Adolesan ve Egzersiz. Sağlık Bakanlığı Yayınları. Ankara.
  • Çağlayan, A. (2004). 12-15 Yaş Grubu Spor Yapan Öğrencilerle Spor Yapmayan Öğrencilerin Okul Başarıları Yönünden Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor ABD, Sakarya.
  • Doğu, S. (2021). Psikoloji 1. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Açık Öğretim Daire Başkanlığı.
  • Filiz, B. ve Demirhan, G. (2018). Akademik ve Spor Başarı Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Spormetre, s. 138-152.
  • Koruç, Z. (1993). CSAI-2’nin Türkiye uyarlaması.5. Spor Bilimleri Kongresi. 5. Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Özeti. Ankara.
  • Kuru, E. ve Abakay, U. (2009). Güreş Grekoromen Genç Milli Takım Sporcularının Başarı Motivasyon Düzeylerinin, Sportif Tecrübe ve Antrenman Sıklığı Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 41-50.
  • Martens, R. (1977). Sport Competition Anxiety Test. Human Kinetics Publishers. London.
  • Özbekçi, F. (1989). Farklı Spor Dallarında Yaşanan Müsabaka Stres Düzeylerinin Araştırılması. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü İstanbul.
  • Sapma, G., (2013). Matematik Başarısı ile Matematik Kaygısı Arasındaki İlişkinin İstatiksel Yöntemlerle İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Seçer, H. (2005). Çalışma Yaşamında Duygular ve Duygusal Emek: Sosyoloji, Psikoloji ve Örgüt Teorisi Açısın Bir Değerlendirme. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 814-834.
  • Şahin, M. (2019). Korku, Kaygı ve Kaygı (Anksiyete) Bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD).
  • Şimşek, M. Ş., Çelik, A.ve Akgemci, T. (2001). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tanrıkulu, B. (2019). Taekwondo, Judo, Karate Sporu İle Uğraşan 10-15 Yaş Grubu Elit Sporcuların Başarı Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi.: Selçuk Üniversitesi. Beden Eğitimi ve Spot ABD. Konya.
  • Tanrıverdi, H. (2012). Spor Ahlakı Ve Şiddet. The Journal of Academic Social Science Studies, 1072-1093.
  • Tel, M. (2006). Türk Taekwondo Milli Takım Sporcularının Seçilen Bazı Fiziksel ve Fizyolojik Özelliklerinin Analizi. Yüksek Lisans Tezi Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Elâzığ.
  • Terlemez, M. (2019). Spor aktivitesinin Özgüven, Serotonin ve Dopamine Etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1-6.
  • Türkmen, M., Kul, M ve Bozkuş, T. (2013). Takım Sporlarıyla Uğraşan Sporcuların Yarışma Kaygı Düzeylerinin Cinsiyete ve Spor Deneyimine Göre İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 106-112.
  • Yaşartürk, F., Akay, B ve Ayhan, B. (2021). The Relationship Between Leisure Management and Exam Anxiety Levels of University Students. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 2915-2921.
Year 2022, Volume: 7 Issue: 4, 495 - 504, 23.12.2022
https://doi.org/10.31680/gaunjss.1212970

Abstract

References

  • Akandere, M. ve Bedir, R. (2011). Taekwondo Milli Takım Sporcularının Durumluk Kaygı Düzeylerinin Başarıya Etkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 119-124.
  • Akkaya, C.ve Kaplan, Y. (2014). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Spor Medyasında Kadın. International Jaurnal of Sport Culture and Science, 177-182.
  • Aksoy, D. (2007). Karate Sporcularının Müsabaka Kaygı Düzeyleri ile Müsabaka Performanslarının İncelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8-12.
  • Alisinanoğlu, F.ve Ulutaş, İ. (2003). Çocukların Kaygı Düzeyleri ile Annelerinin Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. CİİI28, Sayı 128 (65-71)
  • Aslan, A. ve Kuru, E. (2002). Profesyonel Ve Amatör Futbolcuların Başarı Motivasyonu Farklılıkları Ve Sportif Tecrübe İle İlişkisi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23-30.
  • Ayhan, B., Akay, B., ve Gökçen, G. (2021). Examination of Folk Dances Athletes' Evaluation of Coach Behaviors According to Some Demographic Variables. International Journal of Sport Culture and Science, 54-56.
  • Baltacı, G. ve Düzgün, İ. (2008, Şubat). Adolesan ve Egzersiz. Sağlık Bakanlığı Yayınları. Ankara.
  • Çağlayan, A. (2004). 12-15 Yaş Grubu Spor Yapan Öğrencilerle Spor Yapmayan Öğrencilerin Okul Başarıları Yönünden Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Beden Eğitimi ve Spor ABD, Sakarya.
  • Doğu, S. (2021). Psikoloji 1. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Açık Öğretim Daire Başkanlığı.
  • Filiz, B. ve Demirhan, G. (2018). Akademik ve Spor Başarı Motivasyonu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Spormetre, s. 138-152.
  • Koruç, Z. (1993). CSAI-2’nin Türkiye uyarlaması.5. Spor Bilimleri Kongresi. 5. Spor Bilimleri Kongresi Bildiri Özeti. Ankara.
  • Kuru, E. ve Abakay, U. (2009). Güreş Grekoromen Genç Milli Takım Sporcularının Başarı Motivasyon Düzeylerinin, Sportif Tecrübe ve Antrenman Sıklığı Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 41-50.
  • Martens, R. (1977). Sport Competition Anxiety Test. Human Kinetics Publishers. London.
  • Özbekçi, F. (1989). Farklı Spor Dallarında Yaşanan Müsabaka Stres Düzeylerinin Araştırılması. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü İstanbul.
  • Sapma, G., (2013). Matematik Başarısı ile Matematik Kaygısı Arasındaki İlişkinin İstatiksel Yöntemlerle İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Seçer, H. (2005). Çalışma Yaşamında Duygular ve Duygusal Emek: Sosyoloji, Psikoloji ve Örgüt Teorisi Açısın Bir Değerlendirme. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 814-834.
  • Şahin, M. (2019). Korku, Kaygı ve Kaygı (Anksiyete) Bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD).
  • Şimşek, M. Ş., Çelik, A.ve Akgemci, T. (2001). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tanrıkulu, B. (2019). Taekwondo, Judo, Karate Sporu İle Uğraşan 10-15 Yaş Grubu Elit Sporcuların Başarı Algılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi.: Selçuk Üniversitesi. Beden Eğitimi ve Spot ABD. Konya.
  • Tanrıverdi, H. (2012). Spor Ahlakı Ve Şiddet. The Journal of Academic Social Science Studies, 1072-1093.
  • Tel, M. (2006). Türk Taekwondo Milli Takım Sporcularının Seçilen Bazı Fiziksel ve Fizyolojik Özelliklerinin Analizi. Yüksek Lisans Tezi Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Elâzığ.
  • Terlemez, M. (2019). Spor aktivitesinin Özgüven, Serotonin ve Dopamine Etkisi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1-6.
  • Türkmen, M., Kul, M ve Bozkuş, T. (2013). Takım Sporlarıyla Uğraşan Sporcuların Yarışma Kaygı Düzeylerinin Cinsiyete ve Spor Deneyimine Göre İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 106-112.
  • Yaşartürk, F., Akay, B ve Ayhan, B. (2021). The Relationship Between Leisure Management and Exam Anxiety Levels of University Students. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 2915-2921.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Sporda Psiko-Sosyal Alanlar
Authors

Sena Bekdaş Özden 0000-0002-3418-7331

Mehmet Öçalan 0000-0003-2419-4455

Publication Date December 23, 2022
Submission Date December 1, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 4

Cite

APA Bekdaş Özden, S., & Öçalan, M. (2022). Taekwondo Branşında Başarı Ve Başarısızlık Durumunda Kaygı Bileşenlerindeki Değişim İlişkisi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 495-504. https://doi.org/10.31680/gaunjss.1212970

ISSN: 2536-5339

Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi

16157

Bu dergi içerisinde yer alan eserler aksi belirtilmedikçe Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.