Objective: Sports-related dental-orofacial-injuries
can be reduced significantly through training on primary prevention and using
proper equipment before engaging in sporting activities. This study aimed to
determine the level of knowledge regarding dental trauma and prevention by
mouthguards among the students in the Faculty of Sport Sciences.
Materials and Method: This was a descriptive study conducted at Ankara,
Gazi, and Hacettepe Universities. Although intended to include all students at the faculties (N=3097), only
those who were at the faculty and volunteered (28.2%) on the day the data were gathered
participated. Data were gathered via a questionnaire
comprising 31 questions on sociodemographic characteristics, dental trauma history,
mouthguard use, and knowledge of dental trauma.
Results: In total, 875 students with a mean age of 22.5±2.9
(60.3% male) participated. Of these students, 20.6% had dental trauma history, 72.0%
had first aid and emergency training, and 20.9% had oral dental injuries
training. Of the students, 69.5% had heard about mouthguards, although only
19.7% of these had used them. Mouthguards were mostly used in professional
sports activities such as far-eastern sports and ice hockey. The average number
of true answers out of ten dental trauma-related questions was 2.75±1.68 and
66.6% stated they wished to learn more about the topic.
Conclusion: Results showed a lack-of-knowledge about both dental trauma and
mouthguards and inadequate use of mouthguards in sports activities. Therefore,
basic information about these topics should be implemented in the curriculum to
instruct students before they graduate.
Amaç: Sporla ilgili diş ve orofasiyal yaralanmalar, birincil korunma eğitimleri
ve spor aktivitesi sırasında uygun ekipmanın kullanılmasıyla önemli ölçüde
azaltılabilir. Bu çalışmanın amacı, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin diş
travması ve ağız koruyucuları ile korunma konusundaki bilgi düzeylerini
belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma Ankara, Gazi ve Hacettepe
Üniversitelerinde yürütülmüş tanımlayıcı bir araştırmadır. Fakültelerin tüm
öğrencilerinin (N=3097) dahil edilmesi planlanan çalışmaya, veri
toplanan gün okulda olan gönüllüler (tüm öğrencilerinin %28.2) katılmıştır. Veriler öğrencilerin sosyodemografik özelliklerine, dental travma hikayelerine,
ağız koruyucu kullanım durumlarına ve dental travma bilgilerine ilişkin toplam
31 sorudan oluşan bir anket aracılığı ile toplanmıştır.
Bulgular: Yaş ortalaması
22.5±2.9 olan (%60.3 erkek) 875 öğrenci katılmıştır. Tüm öğrencilerin
%20.6'sında dental travma öyküsü ve %72.0'ının ilk yardım ve acil durum
eğitimi, %20.9'unun oral-dental yaralanma eğitimi almış olduğu öğrenilmiştir.
Öğrencilerin %69.5'i ağız koruyucusunu duymuşken, %19.7'si kullandığını
belirtmiştir. Ağız koruyucusu kullanımı en sık profesyonel olarak uzak doğu
sporları yapan ve buz hokeyi oynayan sporcularda görülmüştür. Öğrencilerin
genel dental travma doğru bilgi puanı 2.75±1.68 olarak bulunmuştur ve %66.6
öğrenci bu konu hakkında daha fazla bilgi edinmek istediklerini belirtmiştir.
Sonuç: Bulgular,
öğrencilerin hem dental travma hem de ağız koruyucuları hakkında yetersiz
bilgileri ve spor etkinliklerinde ağız koruyucularının yetersiz kullanımı
olduğunu göstermiştir. Her iki konuda da temel bilgilerin, öğrencilerin
mezuniyet öncesi bilgi edinebilmeleri için müfredatlarına eklenmesi gerektiği
düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Original Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 37 Issue: 2 |