Research Article
BibTex RIS Cite

Konuşma Sesi Bozukluklarının Düzeltilmesine Yönelik Eğitim Platformu Tasarımı

Year 2017, Volume: 10 Issue: 3, 241 - 246, 31.07.2017
https://doi.org/10.17671/gazibtd.330867

Abstract

Konuşma sesi
bozuklukları bireylerin akademik ve sosyal çevrelerinde psikolojik sorunlar
yaşamasına neden olabilmektedir. Dil ve konuşma terapistlerinden profesyonel
destek alan bireylerin bu kusuru düzeltmeleri mümkün olmasına rağmen, terapinin
kısa sürede olumlu sonuçlar vermesi daha çok bireylerin kendi çabalarına
bağlıdır. Terapistlerin bireylere ayırdıkları zamanın kısıtlı olması da göz
önüne alındığında bireysel çalışmaların önemi artmaktadır. Bu çalışmada, EasyVR
konuşma tanıma modülü Arduino Uno ile bütünleştirilerek bir ses işleme konuşma
tanıma sistemi oluşturulmuştur. C# nesne yönelimli programlama dili
kullanılarak kullanımı kolay Türkçe bir eğitim platformu hazırlanmıştır.
Böylece bireylerin istedikleri zaman ve ortamda çalışmalarını
gerçekleştirmelerine olanak sağlanmıştır. Sistem “r” sesinin artikülasyon
probleminin düzeltilmesine yönelik olarak 3 zorluk seviyesinde 30 kelime ile
test edilmiştir. 30 kişi üzerinde yapılan testler sonucunda, “r” sesi
iyileştirme süreçlerinin bu eğitim platformu ile desteklendiğinde hızlandığı
gözlenmiştir.

References

  • [1] İ. Özgür,, Konuşma Bozuklukları ve Sağaltımı, Nobel Kitabevi, Adana, 2003.
  • [2] B. J. Kröger, P. Birkholz, R. Hoffmann, H. Meng, “Audiovisual Tools for Phonetic and Articulatory Visualization in Computer-Aided Pronunciation Training”, Lecture Notes in Computer Science, 5967, 337-345.
  • [3] A. Şimşek, H. Karal, “ALPI İngilizce Telaffuz ve Artikülasyon Yazılımının Geliştirilmesi ve İngilizce Telaffuz Becerileri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi”, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3, 1, 44-60, 2014.
  • [4] M. Goto, S. Takata, Y. Uekawa, “Micro-processor based English speech training system”, IEEE Transactions on Consumer Electronics, vol.34, no.3, pp 824-834, Aug .1988.
  • [5] H.S. Kim, Y.T. Byun, K.C. Lee, “A Korean pronunciation education system in a multimedia environment”, Journal of the Korea Information Science Society, vol .20, no.12, pp 1807-1814, Dec 1993.
  • [6] O. Bälter, O. Engwall, A.M. Öster, H. Kjellström, “Wizard-of-Oz test of ARTUR: a computer-based speech training system with articulation correction”, Proceedings of the ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, ASSETS 2005, Baltimore, MD, USA, October 9-12, 2005.
  • [7] Massaro, D. 1998. “Perceiving talking faces: From speech perception to a behavioral principle”, Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
  • [8] R. Skiada, E. Soroniati, A. Gardeli, D. Zissis, “EasyLexia 2.0: Redesigning our mobile application for children with learning difficulties”, Themes in Science & Technology Education, 7(2/3), 119-135.
  • [9] C.S. Watson, D.J. Reed, D. Kewley-Port, D. Maki, “The Indiana Speech Training Aid (ISTRA) I Comparisons between Human and Computer-Based Evaluation of Speech Quality”, Journal of Speech, Language, and Hearing Research, June 1989, Vol. 32, 245-251.
  • [10] Internet: K. Ananthakrishnan, Computer Aided Pronunciation System (CAPS), 2003. http://arrow.unisa.edu.au:8081/1959.8/78981 Son Erişim Tarihi: 04.06.2015.
  • [11] H. Franco, L. Neumeyer, M. Ramos, H. Bratt, “Automatic Detection of Phone- Level Mispronunciation for Language Learning”, Eurospeech 99, Budapeşte, 1999.
  • [12] D.W. Massaro, Y. Liu, T.H. Chen, C.A. Perfetti, “A Multilingual Embodied Conversational Agent for Tutoring Speech and Language Learning”, Proceedings of the Ninth International Conference on Spoken Language Processing (Interspeech 2006 - ICSLP, September, Pittsburgh, PA), 825-828, Universität Bonn, Bonn, Germany, 2006.
  • [13] Massaro, D., Cohen, M. & Beskow, J. 1999. “From theory to practice: rewards and challenges”, International Conference of Phonetic Sciences, San Francisco.
  • [14] Internet: J. Beskow, Talking Heads-Models and Applications for Multimodal Speech Synthesis, 2003. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-3561 Son Erişim Tarihi: 06.06.2015.
  • [15] Wik, P. 2004. “Designing a virtual language tutor”. Phonetic 2004, Stockholm University, Stockholm.
  • [16] M. Aydın, Altı serbestlik derecesine sahip bir robot kolunun ses ile kontrolü, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012.
  • [17] Zehra Yılmaz Eksen, Seyhun Topbaş, C. Kemal Eksen, “Artikülasyon ve Fonolojik Bozukluklar Terapi Seti”, Maya Akademi, 2015.
Year 2017, Volume: 10 Issue: 3, 241 - 246, 31.07.2017
https://doi.org/10.17671/gazibtd.330867

Abstract

References

  • [1] İ. Özgür,, Konuşma Bozuklukları ve Sağaltımı, Nobel Kitabevi, Adana, 2003.
  • [2] B. J. Kröger, P. Birkholz, R. Hoffmann, H. Meng, “Audiovisual Tools for Phonetic and Articulatory Visualization in Computer-Aided Pronunciation Training”, Lecture Notes in Computer Science, 5967, 337-345.
  • [3] A. Şimşek, H. Karal, “ALPI İngilizce Telaffuz ve Artikülasyon Yazılımının Geliştirilmesi ve İngilizce Telaffuz Becerileri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi”, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3, 1, 44-60, 2014.
  • [4] M. Goto, S. Takata, Y. Uekawa, “Micro-processor based English speech training system”, IEEE Transactions on Consumer Electronics, vol.34, no.3, pp 824-834, Aug .1988.
  • [5] H.S. Kim, Y.T. Byun, K.C. Lee, “A Korean pronunciation education system in a multimedia environment”, Journal of the Korea Information Science Society, vol .20, no.12, pp 1807-1814, Dec 1993.
  • [6] O. Bälter, O. Engwall, A.M. Öster, H. Kjellström, “Wizard-of-Oz test of ARTUR: a computer-based speech training system with articulation correction”, Proceedings of the ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, ASSETS 2005, Baltimore, MD, USA, October 9-12, 2005.
  • [7] Massaro, D. 1998. “Perceiving talking faces: From speech perception to a behavioral principle”, Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
  • [8] R. Skiada, E. Soroniati, A. Gardeli, D. Zissis, “EasyLexia 2.0: Redesigning our mobile application for children with learning difficulties”, Themes in Science & Technology Education, 7(2/3), 119-135.
  • [9] C.S. Watson, D.J. Reed, D. Kewley-Port, D. Maki, “The Indiana Speech Training Aid (ISTRA) I Comparisons between Human and Computer-Based Evaluation of Speech Quality”, Journal of Speech, Language, and Hearing Research, June 1989, Vol. 32, 245-251.
  • [10] Internet: K. Ananthakrishnan, Computer Aided Pronunciation System (CAPS), 2003. http://arrow.unisa.edu.au:8081/1959.8/78981 Son Erişim Tarihi: 04.06.2015.
  • [11] H. Franco, L. Neumeyer, M. Ramos, H. Bratt, “Automatic Detection of Phone- Level Mispronunciation for Language Learning”, Eurospeech 99, Budapeşte, 1999.
  • [12] D.W. Massaro, Y. Liu, T.H. Chen, C.A. Perfetti, “A Multilingual Embodied Conversational Agent for Tutoring Speech and Language Learning”, Proceedings of the Ninth International Conference on Spoken Language Processing (Interspeech 2006 - ICSLP, September, Pittsburgh, PA), 825-828, Universität Bonn, Bonn, Germany, 2006.
  • [13] Massaro, D., Cohen, M. & Beskow, J. 1999. “From theory to practice: rewards and challenges”, International Conference of Phonetic Sciences, San Francisco.
  • [14] Internet: J. Beskow, Talking Heads-Models and Applications for Multimodal Speech Synthesis, 2003. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-3561 Son Erişim Tarihi: 06.06.2015.
  • [15] Wik, P. 2004. “Designing a virtual language tutor”. Phonetic 2004, Stockholm University, Stockholm.
  • [16] M. Aydın, Altı serbestlik derecesine sahip bir robot kolunun ses ile kontrolü, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012.
  • [17] Zehra Yılmaz Eksen, Seyhun Topbaş, C. Kemal Eksen, “Artikülasyon ve Fonolojik Bozukluklar Terapi Seti”, Maya Akademi, 2015.
There are 17 citations in total.

Details

Subjects Computer Software
Journal Section Articles
Authors

Ayça Ak

Ali Sarıkaş

Ayşe Yayla

Publication Date July 31, 2017
Submission Date June 12, 2016
Published in Issue Year 2017 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Ak, A., Sarıkaş, A., & Yayla, A. (2017). Konuşma Sesi Bozukluklarının Düzeltilmesine Yönelik Eğitim Platformu Tasarımı. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(3), 241-246. https://doi.org/10.17671/gazibtd.330867