With the technological development in recent years, the use of the Internet and social media has increased significantly. Thanks to smart phones and tablets, social media has opened up the opportunity to access social media at any time. As a result of these developments, social media addiction has started to come to the agenda as a negative reflection of these developments. In this study, it is aimed to investigate whether the participants with different ages and professions have social media addiction based on their social media usage habits. 758 people participated in the study. The participants were reached through an online questionnaire. Obtained data was analyzed using t-test and chi-square test. As a result of t-test analysis, a significant relationship was found between social media addiction, social media posts and gender. As a result of the study, it is found that social media addiction and the effect of social media sharing on individuals varies by gender. In addition, in order to share content, communicate, follow new trends and meet new people, there is a relationship between using social media and gender. It is hoped that the findings of this study will enlighten current situation regarding the effects of social media use on individuals.
Son yıllarda yaşanan teknolojik gelişme sayesinde, İnternet ve sosyal medya kullanımı önemli ölçüde artmıştır. Akıllı telefon, tabletler sayesinde sosyal medyaya istenilen zamanda erişim fırsatını ortaya çıkarmıştır. Bu gelişmeler sonucunda sosyal medya bağımlılığı da bu gelişmelerin olumsuz yansıması olarak gündeme gelmeye başlamıştır. Bu çalışmada, farklı yaş ve meslek gruplarına sahip katılımcıların sosyal medya kullanım alışkanlıklarından yola çıkarak sosyal medya bağımlılığına sahip olup olmadıklarının araştırılması hedeflenmiştir. Çalışmaya 758 kişi katılmıştır. Çevrimiçi anket yoluyla katılımcılara ulaşılmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler; t-testi ve ki-kare bağımsızlık testi ile analiz edilmiştir. t-testi analizi sonucunda sosyal medya bağımlılığı ve sosyal medya paylaşımları ile cinsiyet arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda; sosyal medya bağımlılığının ve sosyal medya paylaşımlarının kişiler üzerindeki etkisinin cinsiyetlere göre farklılık gösterdiği ortaya konmuştur. Bununla beraber; içerik paylaşmak, iletişim kurmak, yeni trendleri takip etmek, yeni insanlar tanımak amaçları ile sosyal medyayı kullanmak ile cinsiyet arasında ilişki olduğu gözlemlenmiştir. Çalışma bulgularının sosyal medya kullanımının kişiler üzerindeki etkileri ile ilgili mevcut durumu aydınlatması umulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computer Software |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Submission Date | February 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 4 |