Virtual environments offer innovative and fun opportunities without real-world risks, creating any additional costs, and dealing with complex problems. The most important of these opportunities are innovative learning environments and safety training in these environments. Many studies report the lack of traffic safety education as the main cause of traffic accidents. Among the reasons for these accidents, it has been shown that pedestrians/driver candidates who are road users do not bring the traffic rules to a natural way of behavior. In this study, research was conducted to determine whether virtual environments are a solution tool in solving and troubleshooting the problems that pedestrians/driver candidates will encounter in traffic. The purpose of this study is to design a virtual environment for educational purposes so that pedestrians/driver candidates can learn traffic rules in a virtual environment based on real traffic rules. This environment is based on a new approach in which natural hand movements are followed and vehicles move intelligently. In the evaluation of the research, The Achievement Test and the Presence Questionnaire and Participant Opinion Form were used. Achievement test scores; showed that the effect size of the implementation tool was large (Cohen's d = 1.29> .80) and positively contributed to participant success. Also in the Presence Questionnaire, It was determined that the participants experienced the feeling of being in the virtual traffic scenario. The results showed that the contactless motion tracking interface and virtual environments can be used as an effective training tool.
Sanal ortamlar gerçek dünya riskleri olmadan, herhangi bir ek maliyet oluşturmadan, karmaşık problemler ile uğraşmadan yenilikçi ve eğlenceli fırsatlar sunmaktadır. Bu fırsatların en önemlisi yenilikçi öğrenme ortamları ve bu ortamlardaki güvenlik eğitimidir. Birçok çalışma, trafik kazalarının ana nedeni olarak trafik güvenlik eğitiminin eksikliğini bildirmektedir. Bu kazaların nedenleri arasında, yol kullanıcısı olan yayaların/sürücü adaylarının trafik kurallarını doğal bir davranış biçimine getirmemesi gösterilmiştir. Bu çalışmada, yayaların/sürücü adaylarının trafikte karşılaşacakları sorunların çözümünde ve giderilmesinde sanal ortamların bir çözüm aracı olup olmadığının belirlenmesine yönelik bir araştırma yürütülmüştür. Bu çalışmanın amacı, yayaların/sürücü adayların gerçek trafik kurallarını temel alan sanal bir ortamda trafik kurallarını öğrenebilmeleri için eğitim amaçlı sanal bir ortam tasarlamaktır. Bu ortam doğal el hareketlerinin izlendiği ve araçların zekice hareket ettiği yeni bir yaklaşımı temel almaktadır. Araştırmanın değerlendirilmesinde; Başarı Testi ve Buradalık Anketi ve Katılımcı Görüş Formu kullanılmıştır. Başarı testi puanları; uygulama aracının etki büyüklüğünün büyük düzeyde olduğunu (Cohen’s d=1,29>,80) ve katılımcı başarısına pozitif yönde katkı sağladığını göstermiştir. Ayrıca Buradalık Anketinde; katılımcıların sanal trafik senaryosunun içindeymiş gibi hissetme duygusunu yaşadıkları belirlenmiştir. Sonuçlar temassız hareket izleme arayüzünün ve sanal ortamların etkili bir eğitim aracı olarak kullanılabileceğini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computer Software |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | September 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 2 |