In this study, to increase the success and interest at lessons in vocational education, a new education methodthat is called interactive 3D education have been investigated. There search was carried out on 36 students in Kızılcahamam Technical and Vocational High School Information Technology Departmentand 18 of 36 students were used as experiment group and other 18 students were used as control group.
Interactive 3D lesson material was prepared about Hard Drive subject accord an cewith Information Technology lessons curriculum. The 3dimensional models of lesson materials were prepared with Maxon Cinema 4D modelling program. Prepared 3 dimensioanal models were imported to Unity 3D game engine program. In Unity3D game engine program, interactivity and stereoscopic 3dimensional displaying were added to the imported 3D model.
In the executed research, the interactive 3D education method has been applied to the experiment group and the traditional teaching method has been applied to the control group. In the research pretestand post test performed to the groups and results were analyzed, then “T” test was used to compare the averages. At the end of the research, it was determined that there is a significant difference in the levels of students learning between the experiment group which applied interactive 3D education method and the control group which applied traditional teaching method. Interactive 3D education method was found to be effective in increasing students interestand student success at lessons.
Bu çalışmada, mesleki eğitimde derslere olan ilginin ve derslerde ki başarı oranının artırılması için eğitimde yeni bir yöntem olan interaktif 3D eğitim yöntemi incelenmiştir. Araştırma Kızılcahamam Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi Bilişim Teknolojileri Alanında eğitim gören öğrenciler arasından 18'i deney grubu ve 18'i kontrol grubu olmak üzere toplam 36 öğrenci üzerinde yürütülmüştür.
Sabit diskler konusunda Bilişim Teknolojileri dersinde uygulanan müfredata uygun olarak interaktif 3 boyutlu ders materyali hazırlanmıştır. Ders materyallerinin 3 boyutlu modelleri Maxon Cinema 4D modelleme programı ile hazırlanmıştır. Hazırlanan 3 boyutlu model Unity3D oyun motoru programına aktarılmıştır. Unity3D oyun motoru programında 3 boyutlu modele etkileşim ve stereoskopik 3 boyutlu görüntülenme özelliği eklenmiştir.
Yapılan araştırmada deney grubuna interaktif 3D eğitim yöntemi, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Araştırmada gruplara öntest ve sontest uygulanmış ve sonuçları analiz edilerek, ortalamalarının karşılaştırılması için “T” testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda interaktif 3D eğitim yönteminin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretim yönteminin kullanıldığı kontrol grubu öğrencilerinin öğrenme düzeylerinde anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. İnteraktif 3D eğitim yönteminin öğrencilerin derse olan ilgisinin ve öğrenci başarısının artmasında etkili olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 22, 2014 |
Submission Date | December 11, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 7 Issue: 3 |