Cyber crime is any crime that has emerged and increased with the development and use of today’s information technologies. It is not sufficient to prevent this crime only through law enforcement efforts. On the one hand; it is thought that teachers who play key roles in educating individuals and societies should be active and raise awareness among the individuals for the prevention of Cyber crimes; on the other hand, they themselves should be wellinformed about the prevention of Cyber crimes. The current study aimed at measuring opinions and perception levels of Cyber crimes of the teacher-candidates of classroom teaching department; one of the departments that train teachercandidates. Classroom teaching follows pre-school education in the formal education process; therefore, classroom teachers become significant role models during the early years of individuals’ education and give important messages to the individuals. The study group was composed of 205 students who studied at Department of Classroom Teaching Kayseri, Faculty of Education, Erciyes University during the fall semester of 2013-2014 academic year. In light of the study results; it was found out that students’ consciousness levels about Cyber crimes and level of showing preventive behaviors against these crimes were low and they needed being informed by security units and other relevant institutions about Cyber crimes
– Suç insanlığın her döneminden beri var olan bir olgudur. Her dönemde yöntemleri gelişerek toplum hayatında etkili olan suç türleri ve çeşitleri, son dönemde hızlı bir teknolojik dönüşüm göstermiş ve bilişim suçları olarak adlandırılan suç türleri var olmaya başlamıştır. Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojileri olarak adlandırılan bilgisayarlar, akıllı telefonlar hemen herkesin çok rahatlıkla ulaşabileceği araçlar haline gelmiş, bilişim suçlarının işlenmesini kolaylaştırmıştır. Bu suç, mağduru olması muhtemel kişilerin artmasına neden olabilmektedir. Dolayısıyla bilişim suçları konusunda yeni nesillerin bilgilendirilmesi büyük önem taşımaktadır. Sadece kolluk kuvvetlerinin çalışmalarıyla suçların önlenmeye çalışılması yeterli olmamakta, toplumun önemli bir kesimine etkili şekilde ulaşma imkanı olan sınıf öğretmenlerine önemli görevler düşmektedir. Çalışmada sınıf öğretmenlerinin bilişim suçları hakkındaki görüşleri ve suçları algılama düzeyleri ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırma grubunu, 2013–2014 Öğretim Yılı Güz yarıyılında Erciyes Üniversitesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Anabilim dalındaki öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin bilişim suçları konusunda bilinç ve bu suçlara karşı önleyici tutum sergileme düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 3, 2015 |
Submission Date | April 3, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 3 |