In this article, based on its potential contribution to architectural design processes, research has been made on the “text-to-image” systems of artificial intelligence. In the research, the four most common systems Craiyon, Dall-E, Midjourney, and Stable Diffusion were selected, and these systems were tested for coloring a pre-school education space. First of all, the “kindergarten” text was presented to the systems and according to this text, four alternative images were produced from each system. Afterward, the dominant color coding of the images was analyzed in the computer environment. The 3D model of preschool space was colored with the obtained color codes. The 16 images that emerged because of coloring were presented to 62 expert participants, consisting of preschool teaching and architecture/interior architecture department members, accompanied by a survey. In the survey, the experts were asked to evaluate the colored images in “entertainment” and “academic” contexts. As a result of the statistical analysis of the survey data showed that the Craiyon system used colors more successfully than other systems in terms of coloring a preschool education space. This study measured the ability of artificial intelligence systems from text-to-image to interpret the text in terms of the production of color codes suitable for the type of space. However, it has been tried to articulate such systems to architectural design areas and to open the door from a unique perspective.
Bu makalede mimari tasarım süreçlerine potansiyel katkısından hareketle yapay zekânın “metinden görüntüye” sistemleri üzerine bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada en yaygın dört sistem olan Craiyon, Dall-E, Midjourney ve Stable Diffusion seçilmiş ve bu sistemler bir okul öncesi eğitim mekânının renklendirmesi için denenmiştir. Öncelikle sistemlere “kindergarten” (anaokulu) metni sunulmuş ve bu metne göre her bir sistemden dörder alternatif görsel üretilmiştir. Sonrasında görsellerin baskın renk kodlamaları bilgisayar ortamında çözümlenmiştir. Elde edilen renk kodları ile bir okul öncesi mekânın 3B modeli renklendirilmiştir. Renklendirme sonucu ortaya çıkan 16 görsel, okul öncesi öğretmenliği ve mimarlık/iç mimarlık bölüm mensuplarından oluşan 62 uzman katılımcıya bir anket eşliğinde sunulmuştur. Ankette uzmanlardan renklendirilmiş görselleri “eğlence” ve “akademik” bağlamlarda değerlendirmeleri istenmiştir. Anket verilerinin istatistiksel analizleri sonucu Craiyon sisteminin bir okul öncesi eğitim mekânının renklendirmesi açısından renkleri diğer sistemlere göre daha başarılı kullandığı izlenmiştir. Bu çalışma ile metinden görüntüye yapay zekâ sistemlerinin metni, mekânın türüne uygun renk kodlarının üretimi açısından yorumlama becerisi ölçülmüştür. Bununla birlikte bu gibi sistemlerin mimari tasarım alanlarına eklemlenmesine, özgün bir açıdan kapı açılmaya çalışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Computer Software |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2023 |
Submission Date | February 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 4 |