Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Biodinamik sürücü modeli içeren bir taşıt süspansiyon sisteminin durum türevi geri beslemeli LQR ile aktif titreşim kontrolü

Yıl 2019, Cilt: 34 Sayı: 3, 1573 - 1584, 29.05.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.570732

Öz

Kontrolör tasarım problemi doğrusal matris
eşitsizliklerinin yardımı ile dış bükey optimizasyon problemi olarak ifade
edilmiştir. Kontrolör performansının sürüş konforu, güvenliği ve güç tüketimi
açısından incelenebilmesi için süspansiyon, koltuk ve sürücü dinamiklerini
içeren beş serbestlik dereceli bir model kullanılmıştır. Önerilen kontrolörün
performansı, klasik durum geri beslemeli LQR kontrolör ile karşılaştırılarak,
ISO2631 standardı sayesinde farklı yol pürüzlülüğü dereceleri ve sürüş hızları
için sınanmıştır.
Bu
çalışmada, bir taşıt süspansiyon sisteminin aktif titreşim kontrolü için durum
türevi geri beslemeli LQR kontrolör tasarımı önerilmiştir. Aktif titreşim
kontrolü problemleri özelinde ivme-ölçerler yaygın olarak kullanıldıkları için
durum değişkenlerinin türevleri olan hız ve ivme sinyalleri, durum değişkenleri
olan hız ve konum sinyallerine kıyasla daha kolay elde edilebilmektedir. Bu
yüzden literatürde sıklıkla karşılaşılan durum geri beslemeli aktif süspansiyon
tasarımları yerine durum türevi geri beslemeli kontrol yapısı ele alınmıştır.

Kaynakça

  • 1. Ulsoy G.A., Peng H. ve Cakmakci M., Automotive Control Systems, Cambridge University Press, New York, A.B.D., 2012.
  • 2. Hedrick J.K. ve Butsuen T., Invariant Properties of Automotive Suspensions, Proc. IMechE. Part D: J. Aut. Eng., 204 (1), 21-27, 1990.
  • 3. Hrovat D., Survey of Advanced Suspension Developments and Related Optimal Control Applications, Automatica, 33 (10), 21-27, 1997.
  • 4. Yu S., Wang F., Wang J., Chen H., Full Car Active Suspension Based on H2/Generalised H2 Output Feedback Control, Int. J. Veh. Des., 68 (1), 37-54, 2015.
  • 5. Chen H., Guo K.H., Constrained H∞ Control of Active Suspensions: An LMI Approach, IEEE Trans. Control Syst. Technol., 13 (3), 412-421, 2005.
  • 6. Gahinet P., Apkarian P., A Linear Matrix Inequalities Approach to H∞ Control, Int. J. Robust Nonlinear Control, 4 (4), 421-448, 1994.
  • 7. Gao H., Lam J., Wang C., Multi-Objective Control of Vehice Active Suspension Systems via Load Dependent Controller, J. Sound Vib., 290 (3), 654-675, 2006.
  • 8. Onat C., Kucukdemiral I.B., Sivrioglu S., Yuksek I., LPV Model Based Gain Scheduling Controller for Full-Vehicle Active Suspension Systems, J. Vib. Control, 13 (11), 1629-1666, 2007.
  • 9. Zuo L., Nayfeh A.S., Low Order Continous-Time Filters for Approximation of the ISO2631-1 Human Vibration Sensitivity Weightings, J. Sound Vib., 265 (2), 459-465, 2003.
  • 10. van der Sande T.P.J., Gysen B.L.J., Besselink I.J.M., Paulides J.J.H., Lomonova E.A., Nijmeier H., Robust Control of an Electromagnetic Active Suspension System: Simulation and Measurements, Mechatronics, 23 (2), 204-212, 2013.
  • 11. Sun W., Gao H., Kaynak O., Finite Frequency H∞ Control for Vehicle Active Suspension Systems, IEEE Trans. Control Syst. Technol., 19 (2), 416-422, 2011.
  • 12. Li P., Lam J., Cheung K.C., Velocity-Dependent Multi-Objective Control of Vehicle Suspnesion with Preview Measurements, Mechatronics, 24 (5), 464-475, 2014.
  • 13. Sever M., Yazici H., Disturbance Observer Based Optimal Controller Design for Active Suspension Systems, IFAC-PapersOnLine, 49 (9), 105-110, 2016.
  • 14. Abdelaziz T.H.S., Valasek M., State Derivative Feedback by LQR for Linear Time Invariant Systems, IFAC Proceedings Volumes, 38 (1), 435-440, 2005. 15. Reithmeier E., Leitmann G., Robust Vibration Control of Dynamical Systems Based on the Derivative of the State, Arch. Appl. Mech., 72 (11-12), 856-864, 2003.
  • 16. da Silva E.R.P., Assuncao E., Teixeira M.C.M., Cardim, R., Robust Controller İmplementation via State-Derivative Feedback in an Active Suspension System Subjected to Fault, IEEE Conference on Control and Fault-Tolerant Systems, Nice-Fransa, 752-757, 9-11 Ekim 2013.
  • 17. Sever M., Şendur H.S., Yazıcı H., Arslan M.S., Electro Hydraulic Suspension System Design with Optimal State Derivative Feedback Controller, Anadolu University Journal of Science and Technology A- Applied Sciences and Engineering, 18 (4), 777-784, 2017.
  • 18. Yazıcı H., Sever M., L2 Gain State Derivative Feedback Control of Uncertain Vehicle Suspension Systems, J. Vib. Control, 1077546317711335, 2017. https://doi.org/10.1177/1077546317711335
  • 19. Zhao Y., Sun W., Gao H., Robust Control Synthesis for Seat Suspension Systems with Actuator Saturation and Time Varying Input Delay, J. Sound Vib., 329 (21), 4335-4353, 2010.
  • 20. Du, H., Li, W., Zhang, N., Integrated Seat and Suspension Control for a Quarter Car With Driver Model. IEEE Trans. Veh. Technol., 61 (9), 3893-3908, 2012.
  • 21. Yazici, H., Sever, M., Observer Based Optimal Vibration Control of a Full Aircraft System Having Active Landing Gears and Biodynamic Pilot Model. Shock Vib., 2016, 1-20, 2016.
  • 22. Abdelaziz T.H.S., Valasek M., Pole-Placement for SISO Linear Systems By State-Derivative Feedback. IEE Proc. Control Theory Appl., 151 (4), 377-385, 2004.
  • 23. Assunção E., Teixeira M.C.M., Faria F.A., Silva N.D., Cardim R., Robust State-Derivative Feedback LMI-Based Designs for Multivariable Linear Systems. Int. J. Control, 80 (8), 1260-1270, 2007.
  • 24. Faria F.A., Assunção E., Teixeira M.C.M., Cardim R., Da Silva N.A.P., Robust State-Derivative Pole Placement LMI-Based Designs For Linear Systems. Int. J. Control, 82 (1), 1-12, 2009.
  • 25. Boyd S., El Ghaoui L., Feron E., Balakrishnan V., Linear Matrix İnequalities İn System And Control Theory. Society For İndustrial And Applied Mathematics, Philadelphia, AB.D., 1994.
  • 26. Lofberg, J., YALMIP: A toolbox for modeling and optimization in MATLAB, IEEE International Symposium on Computer Aided Control Systems Design, Taipei-Taiwan, 284-289, 2-4 Eylül, 2004.
  • 27. Strum J.F., Using SeDuMi 1.02, a MATLAB Toolbox for Optimization Over Symmetric Cones. Optim. Method. Softw., 11 (1-4), 625-653, 1999.
  • 28. Liberzon D., Calculus of Variations and Optimal Control Theory: A Concise Introduction, Princeton Press, New Jersey-A.B.D., 2012.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mert Sever 0000-0002-8372-0593

Hasan Sefa Şendur Bu kişi benim 0000-0001-9829-8463

Hakan Yazıcı 0000-0001-6859-9548

Mehmet Selçuk Arslan 0000-0002-6853-4522

Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2017
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sever, M., Şendur, H. S., Yazıcı, H., Arslan, M. S. (2019). Biodinamik sürücü modeli içeren bir taşıt süspansiyon sisteminin durum türevi geri beslemeli LQR ile aktif titreşim kontrolü. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(3), 1573-1584. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.570732
AMA Sever M, Şendur HS, Yazıcı H, Arslan MS. Biodinamik sürücü modeli içeren bir taşıt süspansiyon sisteminin durum türevi geri beslemeli LQR ile aktif titreşim kontrolü. GUMMFD. Mayıs 2019;34(3):1573-1584. doi:10.17341/gazimmfd.570732
Chicago Sever, Mert, Hasan Sefa Şendur, Hakan Yazıcı, ve Mehmet Selçuk Arslan. “Biodinamik sürücü Modeli içeren Bir taşıt süspansiyon Sisteminin Durum türevi Geri Beslemeli LQR Ile Aktif titreşim Kontrolü”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34, sy. 3 (Mayıs 2019): 1573-84. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.570732.
EndNote Sever M, Şendur HS, Yazıcı H, Arslan MS (01 Mayıs 2019) Biodinamik sürücü modeli içeren bir taşıt süspansiyon sisteminin durum türevi geri beslemeli LQR ile aktif titreşim kontrolü. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34 3 1573–1584.
IEEE M. Sever, H. S. Şendur, H. Yazıcı, ve M. S. Arslan, “Biodinamik sürücü modeli içeren bir taşıt süspansiyon sisteminin durum türevi geri beslemeli LQR ile aktif titreşim kontrolü”, GUMMFD, c. 34, sy. 3, ss. 1573–1584, 2019, doi: 10.17341/gazimmfd.570732.
ISNAD Sever, Mert vd. “Biodinamik sürücü Modeli içeren Bir taşıt süspansiyon Sisteminin Durum türevi Geri Beslemeli LQR Ile Aktif titreşim Kontrolü”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34/3 (Mayıs 2019), 1573-1584. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.570732.
JAMA Sever M, Şendur HS, Yazıcı H, Arslan MS. Biodinamik sürücü modeli içeren bir taşıt süspansiyon sisteminin durum türevi geri beslemeli LQR ile aktif titreşim kontrolü. GUMMFD. 2019;34:1573–1584.
MLA Sever, Mert vd. “Biodinamik sürücü Modeli içeren Bir taşıt süspansiyon Sisteminin Durum türevi Geri Beslemeli LQR Ile Aktif titreşim Kontrolü”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 34, sy. 3, 2019, ss. 1573-84, doi:10.17341/gazimmfd.570732.
Vancouver Sever M, Şendur HS, Yazıcı H, Arslan MS. Biodinamik sürücü modeli içeren bir taşıt süspansiyon sisteminin durum türevi geri beslemeli LQR ile aktif titreşim kontrolü. GUMMFD. 2019;34(3):1573-84.