Bu çalışmada EURO 5 emisyon standartlarını sağlayan 1,5 litrelik dizel
motora sahip Ford Fiesta üzerinde biyodizelin emisyonlara, performansa ve yanma
karakteristiğine olan etkilerini incelemek için şasi dinaomometresinde deneyler
yapılmıştır. Çalışma kapsamında kanola yağından elde edilen biyodizel ile
harmanlanmış 4 farklı yakıt ve saf biyodizel kullanılmıştır. Deneyler esnasında
egzoz emisyonları, araç üstü hata denetleme portu üzerinden motor sensor
verileri, motorun ikinci silindirinden silindir içi basınç ve enjektör akım
sinyali bilgileri sürekli olarak ölçülmüştür. Biyodizelin yanma karakteristiği
üzerindeki etkisini inceleyebilmek için indikatör diagramı kullanılarak ısı
yayılım oranı, silindir içi ortalama sıcaklık, yanma başlangıç zamanı, tutuşma
gecikmesi ve yanma süresi hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre biyodizel katkılı
yakıt saf dizele göre daha düşük sıcaklık ve basınç altında tutuşmaya başladığı
gözlemlenmiştir. Dizele biyodizel eklenmesi yanma tutuşma gecikmesini azaltmış
ve püskürtülen yakıtın daha erken yanmasına sebep olmuştur. Ek olarak biyodizel
katkısı HC, CO ve kurum emisyonlarını iyileştirmiştir,
ancak düşük ısıl değeri nedeniyle yakıt tüketiminin artmasına neden olmuştur.
Ayrıca artan biyodizel miktarı ile NOx emisyonlarında artış
gözlemlenmiştir.
In this experimental study, the effects of biodiesel on emissions,
performance and combustion characteristics on the Ford Fiesta, which provides
EURO-5 emission standards with 1.5 liters of diesel engine, were investigated
by performing tests on chassis dynamometer. 4 different blends of diesel and
biodiesel and pure diesel were used at the experiments. Biodisel used in the
experiments were derive from canola oil. The exhaust emissions, engine sensors’
data via the on-board error monitoring port, the in-cylinder pressure and injector
current signal of the second cylinder of the engine were continuously measured
during the experiments. In order to investigate the effects of biodiesel on the
combustion characteristics, the heat release rate, average in-cylinder
temperature, start of combustion, ignition delay and combustion duration were
calculated by using the indicator diagram. According to the obtained results,
biodiesel-added fuel ignites under lower temperature and pressure in-cylinder
condition compared to pure diesel. Therefore, addition of biodiesel to diesel
reduced ignition delay duration and injected fuel burned faster than diesel
fuel. Besides, the biodiesel additive has improved HC, CO and soot emissions,
however fuel consumption increased due to biodiesel’s lower calorific values
than diesel. Moreover, NOx emissions were also increased with
increasing biodiesel blend ratio.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 7, 2020 |
Submission Date | July 12, 2018 |
Acceptance Date | February 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 35 Issue: 3 |