Bu çalışmada,
matlab programı kullanılarak karışık akımlı ve ardyanmalı kavramsal turbofan
motorunun parametrik analizi gerçekleştirilmiştir. Bypass oranı (α) ve fan
sıkıştırma oranının (πc') sırasıyla 0,4≤ α ≤1,3 ve 1,2≤ πc'
≤2,1 olduğu değer aralığında motor performans parametreleri olan itki özgül
yakıt tüketimi (SFC), özgül itki (ST) ve toplam verim (no) amaç fonksiyonları, hem ardyanmalı hem de
ardyanmasız durum için optimize edilmiştir. Analiz için kavramsal bir turbofan
motor kullanılmıştır. Optimizasyon yöntemi olarak parçacık sürü optimizasyonu
(PSO) ve çok amaçlı parçacık sürü optimizasyonu (MOPSO) kullanılmıştır.
Literatürde bu konuda MOPSO ile herhangi bir çalışma olmadığından bu çalışma,
turbofan motorunun parametrik analizinde MOPSO yönteminin kullanıldığı ilk
çalışmadır. Ardyanmalı durumda SFC, ST ve no
için optimum değerler α ve πc'
nün sırasıyla 0,4 ve 1,2 olduğu değerlerde sırasıyla 52,4025, 1013,3 ve % 21,13
olarak bulunmuştur. Ardyanmasız durumda
SFC, ST ve no için optimum
değerler sırasıyla 20,8887, 658,3483 ve % 30,1234 olarak bulunmuştur.
Ardyanmasız durumda SFC, ST ve no
için optimum değerleri sağlayan α ve πc' ikilileri sırasıyla (1,3
ile 1,2), (0,4 ile 1,2) ve (1,3 ile 1,2) olarak bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 35 Sayı: 4 |