Deniz yolu taşımacılığına olan ilginin artması, deniz kazaları sonucunda
petrol kirliliğinin de artmasına yol açarak, meydana geldiği bölgeyi olumsuz
yönde etkilemektedir.
Bu çalışmada üç boyutlu hidrodinamik ve taşınım modeli olan MOHID
kullanılarak petrol kirliliğinin yayılımı incelenmiştir. Çalışma bölgesi olarak
Türkiye için stratejik önemi haiz petrol rafinerilerinin ve dolum
istasyonlarının bulunduğu Doğu Akdeniz bölgesi seçilmi ve gemi trafik akışının
yoğun olduğu Mersin İli önü ve İskenderun Körfezi’nde üç bölge için kaza
senaryoları üretilmiştir. Model validasyonu, Coriolis projesi kapsamında Mart
2014’de Mersin önlerinde denize bırakılan şamandıranın topladığı verilerin,
model verileri ile karşılaştırılması ile yapılmıştır.
Yaz mevsimi simülasyon sonuçları incelendiğinde, kirliliğin kuzeydoğuya,
körfezin içine doğru yayılacağı, İskenderun Körfezi’ndeki iki kaza noktası için
kirliliğin İskenderun ve Dörtyol ilçesi kıyılarını, Mersin bölgesi’ndeki kaza
noktası için ise Kazanlı kıyılarını etkileyeceği beklenmektedir. Kış mevsimi
simülasyon sonuçları incelendiğinde ise, petrol kirliliğinin güneybatıya,
körfez ağzına doğru ilerleyeceği, İskenderun Körfezi’nde uzunca bir sahil
şeridinin kirliliğe maruz kalacağı, Mersin bölgesinde de kirliliğin kıyıya
paralel olarak hareket edeceği ve 4 gün sonunda Erdemli Bölgesi’ne varacağı beklenmektedir.
Yayılımın hızına da bakıldığında, bu sonuçlar, hem yaz hem de kış mevsiminde
önceden modelleme ile petrol kirliliğinin yayılımının tahmin edilmesi
sayesinde, acil durumlarda hızla müdahale edilerek bariyer kullanılmasının
petrol kirliliğinin geniş bölgelere yayılmasını engelleyebileceğini
göstermektedir.
The
growing interest in seaway transportation also increases the amount of oil
pollution which negatively affects the region where the accident takes place.
In this study, three dimensional hydrodynamic and
transportation model, MOHID, was used to simulate oil spill. East Mediterranean Region
which contains strategically important refineries and filling stations for
Turkey was selected and ship accident scenarios were created for 3 locations
around Mersin and İskenderun where vessel traffic is heavy. The model was
validated by comparison of the data obtained by the model and data collected by
the drifter released at the cost of Mersin in March 2014, in scope of Coriolis Project.
In case of an accident in summer, oil pollution will move towards the
inside of the bay. At two accident locations in İskenderun Bay, İskenderun and
Dörtyol districts and for the accident location around Mersin, coast off of Kazanlı
district will be exposed to oil pollution. For winter conditions, the model
outputs suggest that the pollution will move towards to mouth of the bay and it
will affect a long stretch of the coastline around İskenderun if no precautions
are taken. For Mersin Area, oil pollution will spread parallel to the coastline
and at the end of four days, it will reach Erdemli district. Taking the
velocity of the oil spreading into consideration, these results suggest that estimating
the route of oil pollution prior to any probable accident, for different
seasons and locations, may enable a fast emergency response during an actual
accident and prevent the spread of pollution over larger areas.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 21, 2020 |
Submission Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | March 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 35 Issue: 4 |