Bu çalışmada, karbon nanotüp (CNT) destekli M(Bi, Cu, Fe, Nb) katalizörleri, hidrazin elektro-oksidasyonu için sodyum borohidrür (SBH) indirgeme yöntemiyle hazırlanmıştır. %3 Cu/CNT katalizörün yapısal ve morfolojik yüzey analizleri, X-Işını kırınımı (XRD) ve taramalı elektron mikroskobu-enerji dağıtıcı X-Işını (SEM-EDX) ve haritalama analizleri ile karakterize edilmiştir. Katalizörlerin katalitik aktiviteleri döngüsel voltametri (CV) analizi ile incelenmiştir. %3 Cu/CNT katalizörü, 34.7 mA/cm2'lik spesifik aktivite ile diğer katalizörlere kıyasla en iyi katalitik aktiviteyi sergiledi. %3 Cu/CNT katalizörün farklı tarama hızları ile elektrokatalitik performansı incelendi. Ayrıca elektrokimyasal empedans spektroskopisi (EIS) analizleri ile en iyi direnci sahip olduğu görülmüştür. Doğrudan hidrazin yakıt pilleri (DHYP) için umut verici bir anot katalizörü olabilme potansiyeline sahiptir.
In this study, carbon nanotube (CNT) supported M(Bi, Cu, Fe, Nb) catalysts were prepared by the sodium borohydride (SBH) reduction method for hydrazine electro-oxidation. The structural and morphological surface analyses of the 3% Cu/CNT catalyst were characterized by X-Ray diffraction (XRD) and scanning electron microscopy-energy dispersive X-Ray (SEM-EDX) and mapping analyses. The catalytic activities of the catalysts were investigated by cyclic voltammetry (CV) analysis. The 3% Cu/CNT catalyst exhibited the best catalytic activity compared to other catalysts, with a specific activity of 34.7 mA/cm2. The electrocatalytic performance of the 3% Cu/CNT catalyst was investigated with different scan rates. It was also found to have the best resistance by electrochemical impedance spectroscopy (EIS) analysis. It has the potential to be a promising anode catalyst for direct hydrazine fuel cells (DHYPs).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | May 17, 2024 |
Publication Date | August 16, 2024 |
Submission Date | April 4, 2023 |
Acceptance Date | September 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 40 Issue: 1 |