The aim of this study is to evaluate the communication skills of physicians and nurses
who work in GATF Training Hospital and to determine whether there is a difference
between communication skills of them in terms of their socio-cultural backgrounds.
The “Communication Skills Inventory” was utilized for the aim of collecting data. 178
physicians and 171 nurses attended to the research. 81,1% of physicians and 83,5% of
the nurses were found to have effective communication skills. Nurses' communication
skills level was found to be significantly higher than physicians in terms of general
communication and behavioral communication sub-dimension. Academic title, total
working time in institution and general job satisfaction variables for physicians, and
education level, age and professional total working time variables for nurses were
found to have significant effects on communication skills (p< 0,05). We think that
enriching the curriculum of GATF and School of Nursing, giving lectures and
educations to currently working physicians and nurses, and also organising social
activities could be helpful for the purpose of developing communication skills
Bu çalışmanın amacı, GATF Eğitim Hastanesinde görevli hekim ve hemşirelerin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi ve iletişim becerilerinin sosyo-kültürel özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesidir. Araştırmada veri toplamak amacıyla İletişim Becerileri Envanteri kullanılmıştır. Araştırmaya 178 hekim ve 171 hemşire katılmıştır. Hekimlerin % 81,1’inin, hemşirelerin ise % 83,5’inin etkin bir iletişim becerisine sahip olduğu anlaşılmıştır. Hemşirelerin iletişim becerisi düzeylerinin hem genel iletişim bazında, hem de davranışsal iletişim alt boyutunda hekimlerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Hekimlerde akademik unvan, kurumdaki toplam çalışma süresi ve meslekten genel memnuniyet düzeyi; hemşirelerde ise eğitim düzeyi değişkenlerinin ve her iki grup için de yaş ve meslekteki toplam çalışma süresi değişkenlerinin iletişim becerileri üzerinde anlamlı etkiye sahip olduğu anlaşılmıştır (p
Other ID | JA53TC86VS |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 17 Issue: 1 |