Pazarın
büyüme hızı yavaşladığında veya pazardaki rekabet arttığında işletmeler için
önemli olan şey, var olan müşteriyi elde tutmaktır. Müşteriyi elde tutmak ise
sadık müşterilere sahip olmanın ilk adımı olarak kabul edilmektedir. Müşteriyi
sadık hale getirmenin yolu da hem işletmenin müşterileri için yapabileceği;
müşterinin algıladığı değeri arttırmak veya müşterinin rakip işletmeye
geçmesini engellemek amacıyla değiştirme bariyerleri oluşturmaktan geçebileceği
gibi hem de müşterinin sahip olduğu demografik özelliklerine ve ürünün
kullanımındaki tercihlerine göre gerçekleşebilmektedir. Bu bağlamda çalışmada,
Türkiye’de akıllı telefon pazarındaki müşterinin algıladığı değer, değiştirme
maliyeti, demografik verileri ve telefon kullanımına ilişkin özellikleri
incelenerek kişinin akıllı telefon kullanımında sadakat geliştirme veya
geliştirmeme eğilimi ortaya konmaya çalışılmıştır. Çevrimiçi anket yoluyla elde
edilen geçerli toplam 877 veri analize tabi tutulmuştur. İki grubun ayırt
edilmesine (sadakat geliştiren/geliştirmeyen) ilişkin amaç doğrultusunda
verilerin analizinde Lojistik Regresyon Analizi tercih edilmiştir. Böylece
sadakat geliştiren müşterilerin ayırt edici özellikleri belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırma bulguları neticesinde, algılanan değer ve değiştirme
maliyetinin müşteri sadakati üzerindeki etkisi akıllı telefon pazarı için
istatiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Ayrıca demografik veriler açısından
cinsiyetin ve telefon kullanımına ilişkin veriler açısından da müşterilerin
tercih ettikleri akıllı telefon markasının müşteri sadakati üzerindeki
etkisinin modele katkı açısından anlamlı olduğu belirlenmiştir.
Algılanan Değer Değiştirme Maliyeti Müşteri Sadakati Akıllı Telefon Lojistik Regresyon Analizi
When the market’s growing rate slows down or
competition increases in the market, it gets vital for businesses to keep their
customers. It should be acknowledged that the first step to have loyal
customers is to keep customers. There are many possible ways that businesses
can do to turn customers into loyal ones such as increasing value perceived by
customers or creating switching barriers in order to prevent customers from
choosing rival businesses. In addition to these, demographic features of
customers and their preferences in using the products can be alternative ways
to turn them into loyal customers. Within this regard, this study aims to
explain whether customers show tendency to develop loyalty or not when buying
smartphones through analysing factors such as perceived value of customers in
smartphone market in Turkey, switching cost, demographic data and
characteristics of smartphone usage. A total of 877 data were collected through
online questionnaire and analysed. Logistic regression analysis was adopted in
order to differentiate two groups those who developed loyalty and those who
didn’t. In this way, distinctive properties of loyal customers were identified.
Based on the findings of the study, effects of perceived value and switching
cost on customer’s loyalty were found statistically significant in terms of
smartphone market. Furthermore, effects of gender as a demographic feature and
smartphone brands preferred by customers as a phone usage feature on customers’
loyalty were found to contribute greatly to the statistical model.
Perceived Value Switching Cost Customer Loyalty Smartphone Logistic Regression Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 1 |