This Article
is about the distribution of electoral votes across the political party lists
at the federal level (the first distribution) and the state level (the second
distribution). It also investigates the legal and structural problems related
to the distribution system that occurred because of the frequent changes and
amendments to the legal regulations of the electoral system of the Federal
Republic of Germany. Moreover, previous articles of the German Electoral Code,
which were amended 22 times since 1949, are briefly summarized.
The
government and the opposition agreed on the outline of a new Code after the
Federal Electoral Code was annulled by the judgment of the Federal
Constitutional Court of Germany on the 25th of July 2012, as a
result of the opposition’s application to the Constitutional Court. As a
result, the Federal Parliament introduced a new concept to the Federal
Electoral Code to solve the problem: “adjustment seats” (Ausgleichmandat) instead of giving up the concept of “overhang
seats” (Überhangsmandate). Overhang
seats existed in the previous regulations and had a special place in the German
electoral system, but were specifically highlighted as a problem by the Federal
Constitutional Court.
In this way,
the concept of “overhang seats”, were constitutionalized under the new title of
“adjustment seats” by the latest amendments to the Code (21st
February 2013). By this new regulation, the proportion between the parties’
number of second votes and the seats in the Federal Parliament was carried out
as it was set forth in the Constitution. Another important change brought up by
the regulation was that the replacement of a person who ceases to be a member
of Parliament for any reason (death, resignation etc.) with the follow up
candidate of the same party. In the previous regulations, these members would
not be replaced.
German electoral system Mixed electoral system Personalized proportional representation Overhang seats Adjustment seats
Makale, Federal Almanya seçim
sisteminde yapısal ve hukuki düzenlemelerin bir neticesi olarak seçim sonrası oyların federasyon
düzeyinde (ilk dağıtım) ve daha sonra
eyalet düzeyinde siyasi parti listelerine tahsisini (ikinci dağıtım), ayrıca tahsisatta çeşitli nedenlere bağlı olarak
ortaya çıkan yapısal sorunları konu edinmektedir. Makale aynı zamanda, 1949
yılından beri 22 defa değişikliğe uğramış olan Alman Seçim Kanunu’nun önceki düzenlemelerini de kısaca özetlemektedir.
Muhalefetin Anayasa Mahkemesine
yaptığı başvuru sonucu, Federal Anayasa Mahkemesinin 25 Temmuz 2012 tarihli kararıyla iptal edilen Federal Seçim Kanunu konusunda
iktidar ve muhalefet kısa bir sürede yeni bir kanunun ana hatları konusunda
anlaşır. Ancak Federal Parlemento önceki düzenlemelerde de yer alan fakat
Federal Anayasa Mahkemesi’nin de özellikle bir sorun olarak işaret ettiği Alman seçim sisteminde özel bir yeri olan “fazlalık milletveklliği”nden (Überhangmandat) vazgeçmek yerine sorunun
çözümüne yönelik kanuna yeni bir kavram getirir:
“denge milletvekilliği” (Ausgleichmandat).
Böylece, seçim sisteminde bir
fenomen olarak varlığını korumayı başaran “fazlalık
milletveklliği” (Überhangmandat) kurumu, kanunda yapılan
son düzenlemelerle (21 Şubat 2013) “denge milletvekilliği” (Ausgleichmandat) adıyla anayasaya uygun hale getirilmiştir. Bu yeni düzenlemeyle, partilerin
aldıkları ikinci oy ile Federal
Parlamentodaki sandalye sayıları arasındaki orantı, anayasanın öngördüğü
şekilde sağlanmıştır. Düzenlemenin getirdiği önemli bir başka yenilik ise
parlamentodan herhangi bir nedenle (ölüm, istifa...) ayrılan
üyenin yerinin, aynı partinin liste sıralamasından başka biri tarafından
doldurulmasıdır.
Alman Seçim Sistemi Karma Seçim Sistemi Kişiselleştirilmiş (Kısmi-) Nispi Temsil Seçim Sistemi Fazlalık Milletvekilliği Denge Milletvekilliği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 1 |