Glass ceiling, which
reflects women employees working at lower organizational levels and being away
from managerial positions while advancing in their careers, is still a
remarkable topic for current organizations. This study focuses on employees and
women managers working for two financial services organizations with different
ownership structures. The study aims to identify the attitudes of employees towards women
managers and also women managers’ glass ceiling perceptions resulting from
their gender roles. The sample of the study consists of 144 employees and 36
women managers currently employed in financial services sector. As a result of the study, it was found that there is
a significant difference for attitudes towards women managers according to
gender (p=0,003<0,05), whereas the differences according to the education
level of the employees (p=0,747>0,05) and national or foreign ownership
structure of the company where they are employed (p= 0,742>0,05) were not
significant. It was also found that women managers’ perception of the presence
of glass ceiling was higher than their own experiences. This reveals the importance
of the effect of societal factors related with gender roles, in addition to the
individual and organizational factors affecting glass ceiling perception.
Women Managers Attitudes towards Women Managers Glass Ceiling Perception Gender Roles Financial Services
Kadın
çalışanların örgütlerde alt kademelerde çalışmaları ve kariyerlerinde
ilerlerken de yönetim kadrolarından uzak kalmalarını yansıtan cam tavan günümüz
örgütlerinde halen dikkat çeken bir husustur. Bu çerçevede, bu araştırmada
hizmet sektöründe finansal hizmetler alanında faaliyet gösteren farklı sermaye
yapısına sahip iki örgütte çalışanlara ve kadın yöneticilere odaklanılmış ve
çalışanların kadın yöneticilere karşı tutumları ile kadın yöneticilerin
cinsiyet rollerinden kaynaklanan cam tavan algılarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini finansal hizmetler sektöründe çalışan, toplam
144 çalışan ile 36 kadın yönetici oluşturmaktadır. Çalışmanın bulgularına göre,
kadın yöneticilere karşı tutumun çalışanların cinsiyetlerine göre farklılık
göstermekte olduğu (p=0,003<0,05) ancak çalışanların eğitim seviyesi
(p=0,747>0,05) ve çalıştıkları örgütün ulusal veya yabancı sahiplik
yapısının ise çalışanların kadın yöneticilere karşı tutumlarında fark
yaratmadığı (p= 0,742>0,05) tespit edilmiştir. Bu bulguların yanı sıra,
kadın yöneticilerin cam tavanın mevcudiyetine ilişkin algılarının, kendi
deneyimlerine göre daha yüksek seviyede olduğu ortaya çıkmıştır. Bu durum, cam
tavan algısını etkileyen bireysel ve örgütsel unsurların yanı sıra cinsiyet
rolleri ile ilgili toplumsal unsurların etkisinin önemini ortaya çıkarmaktadır.
Kadın Yönetici Kadın Yöneticilere karşı Tutum Cam Tavan Algısı Cinsiyet Rolleri Finansal Hizmetler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 1 |