The image of a
country with a tourism potential; when it is evaluated in two parts as tourism image and social and political
image or general image, it is a fact that both must be in harmony with each
other. This means that international relations can affect the tourism industry
easily and quickly because of high elasticity of tourism demand. Thus the
variability in tourism revenues creates direct and indirect effects on national
income through price, employment and foreign trade channels. In this study, it
was tried to determine the effects of the news about Turkey in the Guardian
Newspaper in the period of 2003-2015 on the Turkish tourism sector within the
framework of the concept of political instability. According to the results
obtained, the number of tourism revenues
and number of tourists belonging to that year decreased in line with the number
of negative news in the periods when the international tension was intense
until 2010. The correlation link between two variables has weakened after 2010
in terms of the reaction to the news
that came out that year. However, when the 2009 recession was excluded from the
analysis; the number of tourists increased by 11,6 million against 735 negative
political news in the period of 2003-2008; the number of tourists increased by
8,1 million against 1.299 negative political news in the period of 2010-2015.
In addition, foreigners in Turkey are mostly associated with criminal cases in
the subject news content. In this context, since the medra has the function of
repraduoing the facts as well as showling, it can be said that the media has
the potential to influence the tourism sector and the perceptions.
Turizm potansiyeline sahip olan bir
ülkenin imajı; turizm imajı ile toplumsal ve politik imaj ya da genel imaj
olarak iki kısımda değerlendirildiğinde, her ikisinin birbiriyle uyum içinde
olması gerektiği bir gerçektir. Bunun anlamı, turizm talebinin yüksek
elastikiyete sahip olmasından dolayı ülkelerarası ilişkilerin turizm sektörünü
kolaylıkla ve hızlı bir şekilde etkileyebileceğidir. Böylece turizm gelirlerindeki
değişkenlik, fiyatlar; istihdam ve dış ticaret kanallarıyla ulusal gelir
üzerinde doğrudan ve dolaylı etkiler yaratır. Bu çalışmada, 2003-2015 döneminde
Guardian Gazetesi’nde Türkiye hakkında çıkan haberlerin politik istikrarsızlık
kavramı çerçevesinde Türk turizm sektörü üzerindeki etkileri belirlenmeye
çalışılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, 2010 yılına kadar ülkelerarası
gerilimin yoğun olduğu dönemlerde çıkan olumsuz haber sayısına paralel olarak o
yıla ait turizm gelirleri ve turist sayısı azalmıştır. 2010 yılının ardından
iki değişken arasındaki korelasyon bağı o yıl çıkan haberlere verilen tepki
açısından zayıflamıştır. Bununla birlikte, finansal krizin etkilerinin
hissedildiği 2009 yılına ait durgunluk analiz dışı tutulduğunda 2003-2008
döneminde 735 olumsuz politik habere karşılık turist sayısı 11,6 milyon
artarken; 2010-2015 döneminde 1.299 olumsuz politik habere karşılık 8,1 milyon
artmıştır. Buna ek olarak, söz konusu haber içeriklerinde Türkiye’deki
yabancılar çoğunlukla kriminal vakalarla ilişkilendirilmiştir. Bu bağlamda,
medyanın gerçekleri göstermenin yanı sıra onları yeniden üretme fonksiyonu
bulunduğundan algıları yönlendirme ve turizm sektörünü etkileme potansiyelinin
de oldukça yüksek olduğu söylenebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | May 31, 2017 |
Submission Date | June 8, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |
The open access articles in the journal are licensed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license.