Abstract
Bu çalışma ile 14 hafta süresince uygulanan IAAF çocuk atletizm programının ortaokul öğrencilerinin bazı fiziksel uygunluk testlerine etkisi araştırılmıştır. Çalışmaya, ortaokul öğrencilerinden oluşan 95’i deney grubu (52 erkek, 43 kız, yaş 10,92 ± 0,61 yıl, boy 144,74 ± 6,32 cm, vücut ağırlığı 39,39 ± 9,64 kg), 148’i kontrol grubu (73 erkek, 75 kız, yaş 10,90 ± 0,63 yıl, boy 144,33 ± 7,08 cm, vücut ağırlığı 40,40 ± 10,13 kg) olmak üzere toplam 243 kişi katılmıştır. Grupların 14 haftalık program öncesi ve sonrasında fiziksel uygunluk ön-test ve son-test değerleri ölçülmüştür. Fiziksel uygunluk testleri ölçümünde Eurofit Test Bataryası protokolünde yer alan Flamingo Denge Testi, Disklere Dokunma, Otur Eriş, Durarak Uzun Atlama, El Kavrama Kuvveti, Mekik Çekme, Mekik Koşusu 10x5m, Sağlık Topu Fırlatma, 20m Sürat Koşusu, Dayanıklılık Mekik Koşusu testleri kullanılmıştır. Ön teste müteakip deney grubu 14 hafta boyunca haftada 3 gün 60 dk’lık IAAF çocuk atletizm programına katılmıştır. Kontrol grubu ise ortaokul müfredatına uygun beden eğitimi dersi dışında herhangi bir fiziksel aktiviteye katılmamıştır. Son-test ile deney ve kontrol grubunun fiziksel uygunluk ölçümleri tekrar yapılmıştır. Grupların ön-test ve son-test fiziksel uygunluk ölçüm değerlerinin, kendi içerisindeki değişim analizleri normal dağılan veriler için Bağımlı örneklem t-testi, normal dağılmayan veriler için Wilcoxon işaretli sıralar testi ile yapılmıştır. Deney ve kontrol grubunun karşılaştırılması ise Mann-Whitney U testi ile analiz edilmiştir. P anlamlılık düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Çalışmanın sonucunda 14 haftalık IAAF çocuk atletizm programının ortaokul çağındaki çocukların fiziksel uygunluk testlerine olumlu katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Okullarda geleneksel beden eğitimi uygulamalarının yanı sıra Spor ve Fiziki Etkinlikler dersi kapsamında yer alan atletizm seçmeli dersinde, IAAF çocuk atletizm programı uygulamalarının çocukların fiziksel gelişimlerine fayda sağladığı görülmüştür.