Bu çalışma; Ondokuz
Mayıs Üniversitesi fen edebiyat fakültesi, eğitim fakültesi ve Kavak Meslek
Yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrencilerinin çevre bilinçlerini çeşitli
boyutlarla (cinsiyet, öğrenim görülen program, alınan çevre dersi sayısı ve
hayatın büyük bölümünün geçtiği yerleşim birimi) incelemeyi amaçlamaktadır. Bu
amaç doğrultusunda; çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre
yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, çevre ve çevre sorunları ile
ilgili ders ya da dersleri almış olan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan 234’ü
kadın ve 149’u erkek olmak üzere toplam 383 üniversite öğrencisi
oluşturmaktadır. Bu çalışmanın verileri; “kişisel bilgi formu” ve Milfont ve
Duckitt (2006) tarafından geliştirilen ve Ak (2008) tarafından Türkçeye
uyarlanan “Çevre Bilinci Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Çevre Bilinci
Ölçeği ile toplanan veriler, veri analizi paket programına aktarılmıştır.
Verilerin analizinde, cinsiyet ve alınan çevre dersi sayısı değişkenleri için
bağımsız örneklem t-testi; öğrenim görülen program ve hayatın büyük bölümünün geçtiği
yerleşim birimi değişkenleri için varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır.
Araştırma sonuçları; üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine göre, kadın
öğrencilerin çevre bilinci puanlarının erkek öğrencilere göre anlamlı derecede
yüksek olduğunu göstermektedir. Ancak üniversite öğrencilerinin çevre
bilinçleri öğrenim gördükleri programa göre anlamlı bir farklılık
göstermemektedir. Araştırmadan elde edilen bir başka bulgu ise üniversite
öğrencilerinin çevre bilinçlerinin, hayatlarının büyük bir bölümünü köyde,
ilçede, şehirde ya da büyükşehirde geçirmiş olmalarından etkilenmediğidir.
Ayrıca, araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin çevre ile ilgili
aldıkları ders sayısının, onların çevre bilinçlerini etkilemediği sonucuna
ulaşılmıştır. Bu sonuçlara göre, yükseköğretimde verilen çevre derslerinin
niteliği ile ilgili derinlemesine çalışmalar yapılması gerektiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Submission Date | June 25, 2018 |
Acceptance Date | November 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |