Bu çalışma 2016-2017
eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Ankara ili merkez ilçelerindeki kamuya
bağlı ortaokullarda öğrenim gören 584 ortaokul öğrencisinin gönüllü katılımıyla
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada ortaokul öğrencilerinin görüşlerine göre
duygusal özerklik, öğrenci yılmazlığı, not ortalaması ve okul devamsızlığı
arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri kişisel
bilgi formu, Steinberg ve Silverberg (1986) tarafından geliştirilen ve Türkçeye
uyarlama çalışmaları Deniz, Çok ve Duyan (2013) tarafından gerçekleştirilen
“Duygusal Özerklik Ölçeği” ve Arastaman (2011) tarafından geliştirilen “Öğrenci
Yılmazlığı Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma kapsamında ortaokul
öğrencilerinden toplanan veriler doğrulayıcı faktör analizi, Pearson korelasyon
ve regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Korelasyon analizi sonucunda elde
edilmiş bulgular duygusal özerklik ile öğrenci yılmazlığı arasında orta düzeyde
pozitif yönlü ilişkinin, duygusal özerklik ile okula devamsızlık arasında düşük
düzeyde negatif yönlü ilişkinin, duygusal özerklik ve öğrencilerin not
ortalaması arasında düşük düzeyde pozitif yönlü ilişkinin, öğrenci yılmazlığı
ve okula devamsızlık arasında düşük düzeyde negatif yönlü ilişkinin, öğrenci
yılmazlığı ve öğrencilerin not ortalaması arasında ise düşük düzeyde pozitif
yönlü istatistiksel olarak anlamlı ilişkilerin olduğuna ilişkin kanıtlar
sunmuştur. Regresyon analizi sonuçları ise sadece öğrenci yılmazlığının
duygusal özerkliğin anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Araştırma
sonuçlarında okula devamsızlığın azalmasının ve not ortalamasının artmasının
duygusal özerkliği artırdığı görülmüştür. Ayrıca araştırmada öğrenci
yılmazlığının artmasının duygusal özerkliği artırdığı sonucuna da ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2019 |
Submission Date | November 21, 2018 |
Acceptance Date | February 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |