The goal of this
research is to obtain the evaluations of preschool teachers about science
centers in their school and science education and to analyze their views on the
basis of the obtained data. The study is carried out with qualitative research
method, interviews are held with preschool teachers and the obtained data are
presented through descriptive analysis. Study group of this research involves a
total of 60 teachers who used to work at 25 different primary schools in Sivas
city center during 2017-2018 academic semesters. An interview form is designed
and prepared by the researcher and it is used as data collection tool for
obtaining the views of preschool teachers about science education and science
centers at schools. Findings of the research are separated into two as
evaluations of preschool teachers about science centers in the schools and
viewpoints of preschool teachers about science education; the information
separated into two groups is then analyzed in details. According to the
obtained data, it can be said that almost all of the participant teachers
emphasized the importance of science education, but they think that science
centers at schools are highly insufficient.
Araştırmanın amacı,
okul öncesi öğretmenlerinin görev yaptıkları okullardaki fen merkezleri ve fen
eğitimi ile ilgili görüşlerini alarak analiz etmektir. Nitel araştırma
modelinin kullanıldığı çalışmada okul öncesi öğretmenleri ile görüşmeler
yapılmış ve elde edilen veriler betimsel analiz ile ortaya konulmuştur.
Araştırmanın örneklemini, 2017–2018 eğitim-öğretim yılında İç Anadolunun orta
büyüklülteki bir il merkezindeki 25 farklı ilkokulda görev yapan 60 okul öncesi
öğretmeni oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, okul öncesi öğretmenleri fen
eğitimi ve fen merkezleri ile ilgili düşüncelerini ortaya koymak için
araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın
bulguları, okul öncesi öğretmenlerinin okullarındaki fen merkezi
değerlendirmeleri ve okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine bakış açıları
olarak iki kategoriye ayrıldığını göstermiştir. Araştırma sonuçları, çalışmaya
katılan öğretmenlerin tamamına yakınının fen eğitiminin önemine vurgu
yaptıklarını fakat okullarındaki fen merkezlerini, bu dersin içeriği açısından
yeterli görmediklerini ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | March 26, 2019 |
Submission Date | February 22, 2019 |
Acceptance Date | March 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |