Bellek Destekli Strateji Yöntemiyle Hazırlanmış Dijital Öykünün Yabancı Dil Dersi Tutumuna Etkisi
Year 2019,
Volume: 5 Issue: 2, 95 - 114, 30.07.2019
Ayşegül Pürbudak
,
Ertuğrul Usta
Abstract
Bu araştırmanın
amacı, bellek destekleyici stratejilerden anahtar sözcük yönteminin
kullanılmasıyla hazırlanan dijital öykünün ASSURE öğretim tasarım modeline göre
uygulanarak ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin yabancı dil dersi tutumuna
etkisinin incelenmesidir. Bu araştırma, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin
bir arada kullanıldığı karma bir araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Bu
yöntemle belirlenen çalışma grubu, 2018-2019 yılında Konya il merkezinde Millî
Eğitim Bakanlığına bağlı olarak faaliyetlerini yürüten bir ortaokulda,
5.sınıfta öğrenim gören 50 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma sürecinde deney
grubunda dersler dijital öyküleme etkinlikleriyle gerçekleştirilirken kontrol
grubunda ise sadece 5. sınıf mevcut ders programı uygulanmıştır. Nicel
verilerin toplanmasında İngilizce dersine yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır.
Nitel verilerin analizinde ise uzman görüşü alınarak geçerliği güvenirliği
sağlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Nicel verilerin
analizinde t testi, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda nicel verilerden elden edilen bulgulara
göre deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu
görülmüştür. Nitel verilerden elde edilen bulgulara göre ise, anahtar sözcük
yöntemi ile hazırlanmış dijital öykülemenin katılımcıların duyuşsal bilişsel ve
davranışsal boyutta İngilizce dersine karşı tutumlarını olumlu yönde etkilediği
sonucuna ulaşılmıştır. Nitel verilerden elde edilen bulgular da nicel bulguları
destekler niteliktedir. Bu bağlamda bellek destekli strateji yöntem ile
hazırlanmış dijital öyküler yabancı dile karşı olumlu tutum oluşturulmasında ve
dil becerilerinin geliştirilmesinde kullanılabilir.
References
- Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (5. baskı). İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
- Adıgüzel, A., & Kumkale, Z. (2018). Di̇ji̇tal hi̇kâye hazırlama programının İngilizce okuma anlama başarısı üzerindeki etkisi. Electronic Journal of Education Sciences 7(14), 176-186.
- Aktaş, E., & Yurt, S. U. (2017). Effects of digital story on academic achievement, learning motivation and retention among university student’s storytelling. International Journal of Higher Education 6(1), 180–196. https://doi.org/10.5430/ijhe.v6n1p180
- Arslan, M., & Akbarov, A. (2010). Türki̇ye’de yabanci di̇l öğreti̇mi̇nde moti̇vasyon-yöntem sorunu ve çözüm öneri̇leri̇. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 24, 179–191.
- Balaman, F. (2016). Dijital öykülemenin üniversite öğrencilerinin demokratik değer yargılarına etkisi: Mustafa Kemal Üniversitesi Örneği. Current Research in Education, 2(1), 42–52.
- Barrett, H. (2006). Researching and evaluating digital storytelling as a deep learning tool. In C. Crawford, et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2006 (pp. 647– 654). Chesapeake, VA: AACE.
- Büyükcengiz, M. (2017). Dijital öyküleme metodunun ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlara etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniveristesi, Antalya.
- Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Ceylan, B., & Birinci, G. (2013). Teknopedagojik eğitimde çokluortam uygulamalari. Işıl Kabakçı Yurdakul (Ed.), Öğretim tekonolojileri ve materyal tasarımı (s. 146-155). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Ceylaner, S., & Yelken, T. Y. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin, dijital oyunların İngilizce kelime öğrenimine katkısına yönelik görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 346–364. https://doi.org/10.14686/buefad.294983
- Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson.
- Çetinkaya, M. (2017). Fen eğitiminde modelleme temelinde düzenlenen kişiselleştirilmiş harmanlanmış öğrenme ortamlarının başarıya etkisi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 287–296.
- Çukurbaşı, B., & İşman, A. (2014). Öğretmen adaylarının dijital yerli özelliklerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği. Bartın Üniveristesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 28-54.
- Demir, S., & Kılıçkıran, H. (2018). Dijital öyküleme uygulamasının özel yetenekli öğrencilerin yazma becerilerine etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 12–18.
- Demirer, V. (2013). İlköğretimde e-öyküleme kullanımı ve etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
- Dollar, Y. K., & Tolu, A. T. (2015). My first digital story: A case study with 5th grade Turkish English language learners. International Association of Research in Foreign Language Education and Applied Linguistics ELT Research Journal, 3(4), 172–185.
- Göksu, İ., Özcan, K. V., Çakır, R., & Göktaş, Y. (2014). Studies related to instructional design models in Turkey. Elementary Education Online, 13(2), 694–709.
- Hisar, Ş. G. (2006). 4. ve 5. sınıf İngilizce derslerinde kullanılabilecek etkili öğretim yöntemleri üzerine deneysel bir çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
- Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
- Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Köksal, O. (2013). Ilköğretim 5. sınıf ingilizce derslerinde kullanılan bellek destekleyici stratejilerin erişiye, tutuma, kelime bilgisine ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Doktara Tezi, Necmettin Erbakan Üniveristesi, Konya.
- Korkmaz, Ö., & Mahiroğlu, A. (2007). Beyin, bellek ve öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 93–104.
- Kotluk, N., & Kocakaya, S. (2017). The effect of creating digital storytelling on secondary school students' academic achievement, self efficacy perceptions and attitudes toward physics. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(1), 218-227.
- Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 74–95.
- Normann, A. (2011). Digital storytelling in second language learning a qualitative study on students’ reflections on potentials for learning. Unpublished Doctoral Dissertation, Norwegian University of Science and Technology, Norwegian.
- Orakçı, Ş. (2017). Öğrenen özerkliğine dayanan öğretim etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin İngilizce başarılarına, tutumlarına, öğrenen özerkliklerine ve kalıcı öğrenmelerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. C. M. Crawford, R. Carlsen, K. McFerrin, J. Price, R. Weber & D. A. Willis (Eds.): Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2006. Chesapeake, VA: AACE, pp. 709-716
- Robin, B. R. (2009). Digital storytelling: A Powerful technology tool for the 21st century classroom digital storytelling. Theory into Practice, 3(47), 220–228. https://doi.org/10.1080/00405840802153916
- Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487–506. https://doi.org/10.1007/s11423-008-9091-8
- Şahin, H., & Kil, G. (2018). Yabacı dil öğretiminde bellek destekleyicilerden anahtar sözcük yönteminin öğrencilerin sözcük dağarcığını geliştirmeye ve kalıcılığa etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 493–506.
- Şen, A. İ. (2001). Fizik öğretiminde bilgisayar destekli yeni yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 61–71. https://doi.org/10.17152/gefd.60941
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim (11. baskı.). Ankara: Gazi Kitabevi.
- Sever, T. (2014). An investigation into the impact of digital storytelling on the motivation level of students. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniveristesi, Çanakkale.
- Tabak, G. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dijital öykü kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erciyes Üniveristesi, Kayseri.
- Tatli, Z., & Aksoy, D. A. (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, January, 137–152. https://doi.org/10.15285/maruaebd.271060
- Tunç, Ö.A. (2016). Dijital teknolojiler bağlamında dijital öyküleme yaklaşımının güzel sanatlar eğitimine enterasyonu. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniveristesi, Samsun.
- Turan, T., & Şeker, B. S. (2018). Dijital hikâyelerin beşinci sınıf öğrencilerinin motivasyonlarına etkisi. Journal of Education and Future, 65–78.
- Yang, Y. T. C., & Wu, W. C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking; Learning motivation: A year-long experimental study. Computers and Education, 59(2), 339–352. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.12.012
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, Y., Üstündağ, M. T., & Güneş, E. (2017). Öğretim materyali olarak dijital hikâye geliştirme aşamalarının ve araçlarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1621–1640. DOI: 10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338851
Year 2019,
Volume: 5 Issue: 2, 95 - 114, 30.07.2019
Ayşegül Pürbudak
,
Ertuğrul Usta
References
- Açıkgöz, K. Ü. (2003). Etkili öğrenme ve öğretme (5. baskı). İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
- Adıgüzel, A., & Kumkale, Z. (2018). Di̇ji̇tal hi̇kâye hazırlama programının İngilizce okuma anlama başarısı üzerindeki etkisi. Electronic Journal of Education Sciences 7(14), 176-186.
- Aktaş, E., & Yurt, S. U. (2017). Effects of digital story on academic achievement, learning motivation and retention among university student’s storytelling. International Journal of Higher Education 6(1), 180–196. https://doi.org/10.5430/ijhe.v6n1p180
- Arslan, M., & Akbarov, A. (2010). Türki̇ye’de yabanci di̇l öğreti̇mi̇nde moti̇vasyon-yöntem sorunu ve çözüm öneri̇leri̇. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 24, 179–191.
- Balaman, F. (2016). Dijital öykülemenin üniversite öğrencilerinin demokratik değer yargılarına etkisi: Mustafa Kemal Üniversitesi Örneği. Current Research in Education, 2(1), 42–52.
- Barrett, H. (2006). Researching and evaluating digital storytelling as a deep learning tool. In C. Crawford, et al. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2006 (pp. 647– 654). Chesapeake, VA: AACE.
- Büyükcengiz, M. (2017). Dijital öyküleme metodunun ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi akademik başarı, bilimsel süreç becerileri ve derse yönelik tutumlara etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniveristesi, Antalya.
- Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Ceylan, B., & Birinci, G. (2013). Teknopedagojik eğitimde çokluortam uygulamalari. Işıl Kabakçı Yurdakul (Ed.), Öğretim tekonolojileri ve materyal tasarımı (s. 146-155). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Ceylaner, S., & Yelken, T. Y. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin, dijital oyunların İngilizce kelime öğrenimine katkısına yönelik görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 346–364. https://doi.org/10.14686/buefad.294983
- Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson.
- Çetinkaya, M. (2017). Fen eğitiminde modelleme temelinde düzenlenen kişiselleştirilmiş harmanlanmış öğrenme ortamlarının başarıya etkisi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 287–296.
- Çukurbaşı, B., & İşman, A. (2014). Öğretmen adaylarının dijital yerli özelliklerinin incelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği. Bartın Üniveristesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 28-54.
- Demir, S., & Kılıçkıran, H. (2018). Dijital öyküleme uygulamasının özel yetenekli öğrencilerin yazma becerilerine etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 12–18.
- Demirer, V. (2013). İlköğretimde e-öyküleme kullanımı ve etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
- Dollar, Y. K., & Tolu, A. T. (2015). My first digital story: A case study with 5th grade Turkish English language learners. International Association of Research in Foreign Language Education and Applied Linguistics ELT Research Journal, 3(4), 172–185.
- Göksu, İ., Özcan, K. V., Çakır, R., & Göktaş, Y. (2014). Studies related to instructional design models in Turkey. Elementary Education Online, 13(2), 694–709.
- Hisar, Ş. G. (2006). 4. ve 5. sınıf İngilizce derslerinde kullanılabilecek etkili öğretim yöntemleri üzerine deneysel bir çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
- Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
- Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Köksal, O. (2013). Ilköğretim 5. sınıf ingilizce derslerinde kullanılan bellek destekleyici stratejilerin erişiye, tutuma, kelime bilgisine ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış Doktara Tezi, Necmettin Erbakan Üniveristesi, Konya.
- Korkmaz, Ö., & Mahiroğlu, A. (2007). Beyin, bellek ve öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 93–104.
- Kotluk, N., & Kocakaya, S. (2017). The effect of creating digital storytelling on secondary school students' academic achievement, self efficacy perceptions and attitudes toward physics. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(1), 218-227.
- Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 74–95.
- Normann, A. (2011). Digital storytelling in second language learning a qualitative study on students’ reflections on potentials for learning. Unpublished Doctoral Dissertation, Norwegian University of Science and Technology, Norwegian.
- Orakçı, Ş. (2017). Öğrenen özerkliğine dayanan öğretim etkinliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin İngilizce başarılarına, tutumlarına, öğrenen özerkliklerine ve kalıcı öğrenmelerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. C. M. Crawford, R. Carlsen, K. McFerrin, J. Price, R. Weber & D. A. Willis (Eds.): Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2006. Chesapeake, VA: AACE, pp. 709-716
- Robin, B. R. (2009). Digital storytelling: A Powerful technology tool for the 21st century classroom digital storytelling. Theory into Practice, 3(47), 220–228. https://doi.org/10.1080/00405840802153916
- Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487–506. https://doi.org/10.1007/s11423-008-9091-8
- Şahin, H., & Kil, G. (2018). Yabacı dil öğretiminde bellek destekleyicilerden anahtar sözcük yönteminin öğrencilerin sözcük dağarcığını geliştirmeye ve kalıcılığa etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 493–506.
- Şen, A. İ. (2001). Fizik öğretiminde bilgisayar destekli yeni yaklaşımlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3), 61–71. https://doi.org/10.17152/gefd.60941
- Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim (11. baskı.). Ankara: Gazi Kitabevi.
- Sever, T. (2014). An investigation into the impact of digital storytelling on the motivation level of students. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniveristesi, Çanakkale.
- Tabak, G. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dijital öykü kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erciyes Üniveristesi, Kayseri.
- Tatli, Z., & Aksoy, D. A. (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, January, 137–152. https://doi.org/10.15285/maruaebd.271060
- Tunç, Ö.A. (2016). Dijital teknolojiler bağlamında dijital öyküleme yaklaşımının güzel sanatlar eğitimine enterasyonu. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniveristesi, Samsun.
- Turan, T., & Şeker, B. S. (2018). Dijital hikâyelerin beşinci sınıf öğrencilerinin motivasyonlarına etkisi. Journal of Education and Future, 65–78.
- Yang, Y. T. C., & Wu, W. C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking; Learning motivation: A year-long experimental study. Computers and Education, 59(2), 339–352. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.12.012
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, Y., Üstündağ, M. T., & Güneş, E. (2017). Öğretim materyali olarak dijital hikâye geliştirme aşamalarının ve araçlarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1621–1640. DOI: 10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338851