Öğretim programlarının revize edilmesi ya da
yenilenmesiyle birlikte kazanımları ölçen ölçme ve değerlendirme araçlarına
ihtiyaç duyulmaktadır. Fen eğitiminde araştırmalar yapan bilim insanlarının ve
fen öğretmenlerinin yenilenen programların ünite ve kazanımlarına yönelik
geliştirilen bu ölçme araçlarından faydalanmaları eğitimin kalitesinin
arttırılmasına faydalı olmaktadır. Bu bakımdan araştırmanın amacı, altıncı
sınıf fen bilimleri dersi “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi kazanımlarını ölçen
geçerli ve güvenilir bir ölçme değerlendirme aracını literatüre kazandırmaktır.
Bu amaç doğrultusunda öncelikle ünitenin kazanımları analiz edilerek, uygun
olabilecek 41 maddeden oluşan madde havuzu hazırlanmıştır. Ünitenin konu ve
kazanımlarına yönelik belirtke tablosu hazırlanarak, fen eğitimi alanında ve
Millî Eğitim Bakanlığı’nda çalışan alan uzmanı ve konu alan uzmanlarının
görüşlerine başvurularak testin kapsam geçerliliği sağlanmıştır. Hazırlanan 41
çoktan seçmeli sorudan oluşan vücudumuzdaki sistemler başarı testi 2018-2019
eğitim öğretim yılında Çorum İli’ndeki bir ortaokulda öğrenim gören 427 altıncı
sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Pilot uygulamadan sonra veri analizleri için
ayırt edicilik ve güçlük değerleri belirlenmiştir. Geliştirilen testin ortalama
madde güçlüğü ve madde ayırt ediciliği ile birlikte güvenirlik olarak Kuder
Richardson-20 (KR-20) tespit edilmiştir. Analiz sonuçları değerlendirildiğinde,
6 maddenin ayırt edicilik indeksinin düşük olmasından dolayı çıkarılması
gerektiğine karar verilmiş ve 35 maddelik “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi
ölçme aracı geliştirilmiştir. Ortalama güçlük (p) 0.552, ortalama ayırt
edicilik (r) 0.486 olarak hesaplanmıştır. Hesaplanan güvenirlik katsayısı 0.885
olarak tespit edilmiştir. Madde analizi sonucunda orta güçlükte, ayırt edicilik
gücü yüksek ve güvenilir bir başarı testi elde edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak, aynı
ünitede ya da “Vücudumuzdaki Sistemler ve Sağlığı” ünitesi ile ilgili açık uçlu
sorulardan oluşan, iki ve üç aşamalı testler geliştirilebilir şeklinde çeşitli
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Field Education Studies |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2019 |
Submission Date | May 1, 2019 |
Acceptance Date | July 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |